EPN

ØAADM6100 Markedsføring og entreprenørskap Emneplan

Engelsk emnenavn
Marketing and Entrepreneurship
Studieprogram
Årsstudium i økonomi og ledelse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet kombinerer teori og praktiske øvelser for å utvikle kompetanse i entreprenørskap, innovasjon og markedsføring for å sikre at organisasjoner, og spesielt oppstartbedrifter kan lykkes og nå sine mål. 

Anbefalte forkunnskaper

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten:

  • har grunnleggende kunnskap om innovasjon, entreprenørskap og markedsføring og sammenhengen mellom disse.
  • har grunnleggende kunnskap om hvordan lykkes som entreprenør (gründer). 
  • har grunnleggende kunnskap om ideutvikling.
  • har grunnleggende forståelse for utvikling av forretningsmodell.
  • har grunnleggende kunnskap om "født-globale" bedrifter.
  • har kjennskap til rammeverk for markedsplanlegging og strategi i oppstartsbedrifter 
  • har grunnleggende kunnskap om bruk av ulike taktiske virkemidler innen markedsføring, som produkt- og tjenesteutvikling, prissetting, markedskommunikasjon og distribusjon
  • har grunnleggende kunnskap om finansiering av oppstartbedrifter 

 

Ferdigheter

Studenten:

  • kan beskrive, analysere og reflektere over hvordan utvikler nye produkter eller tjenester og starte opp en virksomhet.
  • kan bruke sentrale markedsføringsverktøy, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre reflekterte analyser og valg 
  • kan forstå hva som skaper verdi for kunder. 
  • kan segmentere og velge mål grupper for bedriften 
  • kan lage en realistisk forretnings- og markedsplan for en ny virksomhet.

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan se sammenhenger mellom ulike deler av en virksomhet. 
  • kan identifisere og løse markedsføringsrelaterte problemer og løse problemstillinger knyttet til produkt-/tjenesteutvikling og oppstart av ny virksomhet

Innhold

  • Entreprenørskap 
  • Ideutvikling og innovasjon
  • Start og etablering av ny virksomhet
  • Forretningsmodell og kundeforståelse 
  • "Født globale" bedrifter 
  • Finansiering og prissetting 
  • Produkt og tjenestebegrepet 
  • Segmentering og posisjonering i markedet, merkevarebygging  
  • Markedskommunikasjon i tradisjonelle kanaler og på nett 
  • Distribusjon 

Arbeids- og undervisningsformer

Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, gruppeoppgaver og diskusjoner i plenum. Studentene forventes å delta aktivt i diskusjoner. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det er ett arbeidskrav i emnet.

Arbeidskravet er et bedriftssimuleringsspill innenfor markedsføring og entreprenørskap der studentene spiller og konkurrerer mot hverandre i grupper. Faglærer vil gi nærmere beskrivelse ved semesterstart. Simuleringsspillet vil foregå i klasserommet og det er obligatorisk oppmøte og deltakelse i spillet (deltakelse registreres gjennom pålogging i spillet).

Bedriftsimuleringsspillet er en integrert del av undervisningen, og lisens må kjøpes på linje med annet pensum. Studenter som ikke kan har mulighet til å delta i bedriftssimuleringsspillet vil få alternativt arbeidskrav av fagansvarlig. Dette må avklares med fagansvarlig. 

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Faglærer informerer om frister.

Vurdering og eksamen

Skoleeksamen på 5 timer.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Emneansvarlig

Anita E. Tobiassen