EPN-V2

ØAADM4600 Verdiskapende markedsføring Emneplan

Engelsk emnenavn
Value-creating marketing
Studieprogram
Masterstudium i økonomi og administrasjon
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Dette emnet tar utgangspunkt i markedsføringens historiske utvikling, fra et tradisjonelt fokus på bedriftens aktiviteter og produkter til en dypere forståelse av hvordan verdi skapes for kundene. Emnet utforsker hvordan virksomheter i dag ikke bare leverer varer og tjenester, men også aktivt bidrar til kundenes egen verdiskaping gjennom sine produkter, tjenester og relasjoner. Den røde tråden gjennom hele emnet er et genuint verdifokus, som setter kunden i sentrum og undersøker hvordan markedsføring kan legge til rette for at kundene bruker virksomhetens produkter og tjenester til å oppnå sine mål og skaper egen verdi.

Gjennom en historisk modning har markedsføringsfaget beveget seg fra en beskrivende rolle til en verdiorientert tilnærming, der det primære målet er å forstå hvordan markedsføring bidrar til å skape verdi som er meningsfull for kundene. Emnet vil gi studentene innsikt i sentrale perspektiver som markedsorientering, relasjonsbygging, tjenestedominant logikk, forbrukerforståelse og bærekraft, med en sterk vekt på hvordan disse faktorene inngår i en helhetlig verdiskapingsprosess.

Ved å utforske temaer som forbrukeratferd, segmentering, posisjonering og merkevarebygging, vil studentene få en forståelse for hvordan virksomheter kan designe og organisere markedsføringsstrategier som ikke bare maksimerer bedriftens egen verdi, men også støtter kundens mål og verdiskapende aktiviteter.

Undervisningsspråk er engelsk.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har oppdatert kunnskap om hvordan markedsføringsfagets forståelse, teorier og dominerende tenkning, og hvor faget står i dag
  • har inngående kunnskap om hvordan innhenting og analyse av markedsinformasjon danner grunnlaget for verdiskaping i virksomheter
  • har avansert kunnskap om segmentering, merkevarebygging og posisjonering
  • har avansert kunnskap om sentrale modeller og aktuell teori rundt forbrukeratferd
  • har spesialisert kunnskap om hvordan verdisamskaping, markedsorientering, nettverk og relasjoner påvirker virksomhetens markedsfunksjon og kundens atferd

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere eksisterende markedsføringsteorier og fortolkninger og anvende disse i et selvstendig arbeid med praktisk og teoretisk problemløsning
  • kan identifisere og utforske markedsføringsmuligheter for å løse de komplekse utfordringer virksomhetene står overfor i dag
  • kan formidle en kritisk tilnærming til virksomhetens markedsføringsfunksjon
  • kan identifisere og gjennomføre aktiviteter som vil øke virksomhetens verdiskaping
  • kan formidle vitenskapelig kunnskap i skriftlig og muntlig form

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere kritisk over markedsføringens betydning for individer, virksomheter og samfunn
  • kan reflektere kritisk over fagets teoretiske ståsted og utfordringer
  • kan bidra til en økt systematisk og vitenskapelig tenkning rundt virksomhetens markedsføringsfunksjon

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisning gjennomføres som klasseromsundervisning og består av forelesninger, oppgaveløsning, case og diskusjoner.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: En skriftlig gruppeinnlevering med et omfang på 1.000 ord +/- 10 %. Gruppen skal bestå av inntil tre personer.

Formålet med arbeidskravet er å bidra til at studenten oppnår målsatt læringsutbytte og for å fremme studentens progresjon og utvikling.

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen en angitt frist.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet består av en skriftlig gruppeoppgave og en individuell justerende muntlig eksamen:

  • Den skriftlige gruppeoppgaven skal ha et omfang på maks 3600 ord og skal gjennomføres i grupper på inntil 3 studenter. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12 pkt. Linjeavstand: 1,5.
  • En individuell justerende muntlig eksamen på 15 minutter basert på den skriftlige gruppeoppgaven. Studentene kan forberede en kort presentasjon og ha med egne notater.

Muntlig eksamen gjennomføres kun dersom den skriftlige gruppeoppgaven vurderes som bestått. Dersom gruppeoppgaven vurderes som ikke bestått, kan studentene levere omarbeidet gruppeoppgave til ny eksamen. Det vil holdes individuell justerende muntlig eksamen dersom den omarbeidede gruppeoppgaven vurderes som bestått ved ny eksamen.

På muntlig eksamen får studentene tilbakemelding på den skriftlige gruppeoppgaven og oppgitt karakter på den skriftlige gruppeoppgaven. Muntlig eksamen gjennomføres individuelt og kan justere karakteren opp eller ned én karakter for den enkelte student.

Begge eksamensdeler må være bestått for å bestå emnet. På vitnemålet vil kun den endelige karakteren i emnet oppgis.

Karakteren på den skriftlige gruppeoppgaven kan påklages. Ved en eventuell klage vil klagekommisjonen vurdere gruppeoppgaven. Dersom karakteren blir endret vil det avholdes ny individuell muntlig eksamen.

En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av gruppeoppgaven til sensur én gang.

Hjelpemidler ved eksamen

Skriftlig gruppeoppgave:

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Individuell muntlig eksamen:

Studentene kan ha med en presentasjon og egne notater.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A - F

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle gruppeoppgavene og ved individuell muntlig eksamen.

Emneansvarlig

Adrian Peretz

Line Christoffersen