EPN-V2

ØAADM4500 Ledelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Leadership
Studieprogram
Masterstudium i økonomi og administrasjon
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I emnet presenteres og diskuteres bibliotek- og informasjonsvitenskap som selvstendig fagområde. Emnet gir en introduksjon til de faglige, profesjonelle og institusjonelle tradisjonene bibliotek- og informasjonsvitenskapen springer ut av, og presenterer sentrale begreper, faglige diskusjonstema og viktige utfordringer i samtid og framtid. Emnet gir en innføring i bibliotekarens arbeidsområder, samt bibliotekenes historie og mandat.

Undervisningsspråk er norsk.

Anbefalte forkunnskaper

Det er en fordel om studentene som tar dette emnet har grunn/forkunnskaper om motivasjon fra kurs som ØAADM1100 organisasjonspsykologi og/eller ØAADM3500 Praktisk Personalledelse.

Forkunnskapskrav

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om hovedtrekk ved bibliotek- og informasjonsvitenskap
  • kjenner til sentrale fagbegreper
  • har kunnskap om bibliotekarens rolle og arbeidsområder
  • har grunnleggende kunnskap om bibliotekenes historiske utvikling
  • kjenner sentrale utviklingstrekk og utfordringer på det bibliotek- og informasjonsfaglige feltet

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglige begreper i vurdering av bibliotekfaglige problemstillinger
  • kan delta i en faglig diskusjon om bibliotek- og informasjonsfaglige tema

Generell kompetanse

Studenten

  • er fortrolig med en akademisk arbeidsmåte
  • har erfaring med å delta i gruppearbeid
  • kan reflektere kritisk over faglig litteratur og diskusjoner som angår profesjon og praksis

Læringsutbytte

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Et gruppearbeid som presenteres muntlig (5-10 minutter).
  • Arbeidskrav 2: Hverandrevurdering av kort tekstlig bidrag (ca. 300 ord).

Arbeidskravene må være gjennomførte og godkjente innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Innhold

  • Ledelse som personlighet.
  • Ledelse som stil og atferd.
  • Ledelse som situasjonsavhengig.
  • Leder-medarbeider-relasjon.
  • Klassiske ledelsesstudier.
  • Nye ledelsesteorier.
  • Ledelse og motivasjon.

Arbeids- og undervisningsformer

Eksamen i emnet er en skriftlig individuell oppgave med et omfang på ca. 12.000 tegn, inkludert mellomrom. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/ Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Alle hjelpemiddel tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurdering og eksamen

Bestått-Ikke bestått

Hjelpemidler ved eksamen

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes til Bestått/ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.

Emneansvarlig

  • Fellestrekk og særtrekk mellom yrker

Næringsmidler som kulturbærer

  • Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap

Matkultur, eksperimentell matlagning, smak, sensorisk metode, matteknologi og måltidskunnskap.

  • Etikk

Behandling av råvarer og produksjon av næringsmidler

  • Yrkesidentitet og yrkesstolthet

Behandling av råvarer og produksjon av næringsmidler, fra yrkesutøver til yrkesfaglærer

  • Læringsstrategier

Planlegging av yrkesopplæring

  • Lærerrollen
  • Lovverk og styringsdokumenter i yrkesopplæringen

Gjeldene styringsdokumenter, læreplaner i restaurant- og matfag og overordnet plan for opplæringen

  • Skolens og yrkesopplæringens plass og rolle i kultur og samfunn

Praksis

  • 10 dager i yrkesfaglig praksis