EPN-V2

ØAADM4400 Kunnskapsstrategi i en digital økonomi Emneplan

Engelsk emnenavn
Knowledge Strategy in a Digital Economy
Studieprogram
Masterstudium i økonomi og administrasjon
Oslo Business School, Exchange Programme
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dag er kunnskap kritisk både for verdiskapningen i samfunnet og konkurransekraften til organisasjoner. Med økt bevissthet rundt verdien av kunnskap og behovet for å utnytte denne i daglig virke har organisasjoner, både i privat og offentlig sektor, erkjent behovet for effektiv utnyttelse og utvikling av kunnskap. Kunnskapsledelses initiativer tar sikte på å bygge organisatoriske kapasiteter som direkte bidrar til organisasjonens overlevelse og inntjening ved å utvikle, organisere, lagre og utnytte kunnskapsressurser.

Emnet tilbyr en flerfaglig innfallsvinkel som integrerer disipliner som personalledelse, regnskap, strategi, markedsføring og innovasjon. Studenter som tar dette emnet sikter mot jobber knyttet til ledelse av kunnskapsarbeidere. Det siktes spesielt mot at den teoretiske innsikt studentene tilegner seg gjennom emnet også skal appliseres på virkelige problemstillinger. Bruk av teori på praktiske problemer er vektlagt i emnet gjennom en casetilnærming.

Anbefalte forkunnskaper

Grade scale A-F.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har forståelse for hvordan kunnskapsutviklingen i det eksterne globale miljøet, nærings- og industrisektorer og organisasjonen henger sammen og hvordan endringer kan påvirke kunnskapsbasert verdiskapning
  • har forståelse for konseptet kunnskapsledelse i tilknytning til samtidens arbeidsliv og teknologi, samt anerkjenner kompleksiteten i forvaltning av kunnskap og hvor viktig dette er for verdiskapningen i alle organisasjoner
  • har kunnskap om organisatoriske særtrekk, strukturer, kulturer, kommunikasjon, innovasjon og teknologi som påvirker kunnskapsprosesser i organisasjoner
  • har kunnskap om forskjellige handlingsalternativer organisasjoner kan velge mellom for å gi vesentlige bidrag til organisasjonens kunnskapsprosesser, ytelse og utvikling

Ferdigheter

Studenten

  • er i stand til å arbeide sammen med andre i analyse av praktiske problemstillinger, samt forberede og presentere anbefalinger til forbedringstiltak innen kunnskapsledelse og digital transformasjon.

Generell kompetanse

Studenten

  • vil gjennom dette emnet tilegne seg nødvendig kompetanse og ferdigheter for å gjennomføre digital transformasjon og tjenestefisering gjennom en systematisk innføring i hvordan man leder, måler og organiserer immaterielle ressurser. Innholdet i emnet skal gi studentene dybdeforståelse av strategisk ledelse av individers, gruppers, og organisasjoners kunnskapsressurser, samt gi innsikt i forretningsmodell- og tjenesteinnovasjon i et internasjonalt åpent innovasjonssystem

Innhold

All answers are assessed by two examiners. An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.

Arbeids- og undervisningsformer

The course forms a theoretical and practical basis for being able to assess choices and perform molecular analyses of genetic changes in cancer cells, both in diagnostics and research. This comprises advanced immunological, biochemical, cell and molecular biology methods. A selection of these methods are used in the practical work.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Students must have been admitted to the Master’s Programme in Health and Technology - Specialisation in Biomedicine. The course is also offered as an individual course, with the same admission requirements as for the specialisation.

Vurdering og eksamen

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • can critically assess the choice of material and method for molecular diagnostics
  • can account for possibilities and limitations associated with the use of advanced molecular analyses
  • can discuss results of molecular analyses against clinical relevance

Skills

The student

  • can use and critically interpret results from selected methods in molecular pathology in an independent manner
  • can work on the basis of knowledge of their own area of diagnostics and research
  • can independently assess the suitability of molecular pathology methods in a clinical context

General competence

The student

  • can critically assess relevant molecular pathology methods in biomedical research and diagnostics
  • can critically assess, discuss and disseminate advanced research literature
  • can help to implement molecular pathology methods in their own field

Hjelpemidler ved eksamen

The course is largely web-based and includes digital lectures, digital group assignments and self-study. The course also comprises a compulsory three-day session at OsloMet that includes skills training in the form of laboratory courses. The group assignments include oral presentations where students receive feedback on their work from fellow students and the lecturer.

Vurderingsuttrykk

The following must have been approved in order for the student to take the exam:

  • minimum attendance of 80% at scheduled digital lectures
  • minimum attendance of 80% at campus-based session

Sensorordning

Individual written home exam over 3 days, 2,000 words (+/- 20%).

The paper can be written in English or a Scandinavian language.

Emneansvarlig

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.