EPN-V2

ØAADM4300 Work Environment and Leadership Course description

Course name in Norwegian
Arbeidsmiljø og ledelse
Study programme
Master Programme in Business Administration
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history

Introduction

This course builds on the course Strategic Human Resources Management and focuses on the management's responsibility for mapping and developing an organisation's working environment.

Language of instruction is Norwegian.

Recommended preliminary courses

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

  • Det stilles krav om oppmøte på minimum 80 % av undervisningen. Ved fravær utover 20 %, og inntil 40 %, vil det gis en kompensatorisk oppgave. Form og omfang avtales med faglærer. Ved fravær utover 40 % vil studenten trekkes fra eksamen.
  • Deltakelse i fagdidaktisk verksted om filosofi. Det er krav om deltakelse i verkstedet fordi det faglige innholdet gir en kompetanse som ikke kan tilegnes gjennom pensumlitteraturen. Fravær fra verkstedet kan tas igjen ved at studenten deltar på utsatt verksted som blir arrangert senere i semesteret. Hvis dette ikke er mulig, må det gjøres en kompensatorisk aktivitet som avtales med faglærer.
  • Deltakelse på ekskursjoner til buddhisttempel og hindutempel. Krav om deltakelse har sammenheng med at det faglige innholdet i ekskursjonene er en kompetanse som ikke kan tilegnes gjennom et teoretisk selvstudium. Fravær på enkelte ekskursjoner kan etter avtale med faglærer tas igjen ved at studenten oppsøker ekskursjonsmålet på egen hånd, får en bekreftelse på oppmøtet og skriver en rapport på 400 ord +/- 10 % fra besøket.
  • Studentene skal utforske estetikken i et av de hellige husene det arrangeres ekskursjon til. Fokus kan være bilder, statuer eller arkitektur mer generelt. Se punktet om estetiske arbeidsformer under innledende del i fagplanen. En individuell rapport på 400 ord +/- 10 % skal skrives for å dokumentere dette arbeidet.

Mer informasjon om arbeidskrav finnes i den innledende delen av fagplanen.

Det er i tillegg krav om at studenten må gjennomføre flerfaglige arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplanen for nærmere informasjon om arbeidskravene.

Required preliminary courses

None

Learning outcomes

After completing the course, students will acquired the learning outcomes defined in knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student has

  • insight into important development trends in workplaces today and their implications for the working environment and leadership
  • in-depth knowledge of important theories and empirical data in the field at the national as well as the international level

Skills

The student is capable of

  • mapping and analysing organisations with an emphasis on working environment and leadership
  • critical and independent thinking about relevant working environment and leadership issues

General competence

The student has

  • analytical skills
  • relational and group-based problem-solving skills
  • skills in verbal and written communication

Teaching and learning methods

The main work methods in this course are lectures and discussions.

Course requirements

In order to be able to register for the exam, the student must have the following approved work requirements:

  • Coursework 1: Students will present an article from the syllabus in groups of two to five students. The time frame of the presentations is 45 minutes.
  • Coursework 2: Students must submit a project sketch as preparation for the term paper.

The purpose of the coursework requirements is for the students to practice presenting and applying the theoretical knowledge taught in the course.

All required coursework must be completed and approved by the given deadline in order for the student to take the exam. If the presentation or project sketch is not approved, one new opportunity is given to present the article or submit a new project sketch by the given deadline.

Assessment

The exam in the course is a course paper.

The course paper can be written individually or in pairs. The course paper must have a scope of 12-16 pages for students who write individual papers and 17-20 pages for papers written by two students together (not including the cover page, list of references and appendices).

Font and font size: Arial / Calibri 12 points. Line spacing: 1.5.

Students awarded a fail grade are given one opportunity to submit an improved version of the course paper.

Permitted exam materials and equipment

Ingen.

Grading scale

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om og kjenner til bruken i skolen av tekster, fortellinger, høytider, lære, ritualer og andre praksiser, etikk og estetikk i religioner og livssyn
  • har kunnskap om filosofihistorie med vekt på antikken og utfordringene knyttet til arbeidet med filosofiske problemstillinger i faget
  • har kunnskap om pluralisering, sekularisering og religions- og livssynskritikk som undervisningstema og bakgrunnsorientering for andre deler av faget
  • har kunnskap om grunnlagsetikk og grunnlagsetikkens rolle som bakgrunn for å forstå etiske og moralske problemstillinger

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere KRLE-undervisning i faget som grunnlag for elevrettet vurdering som virker utviklende for alle elevene
  • kan bruke varierte arbeidsmåter som integrerer begynneropplæring og de grunnleggende ferdighetene
  • kan anvende etiske grunnlagsteorier på emne fra profesjonsetikken og på elevorientert områdeetikk
  • kan identifisere og håndtere utfordringer knyttet til hvordan skolen og elevene møter livssynsmangfold og etisk mangfold
  • skal kunne lede filosofiske samtaler som samler elevgrupper i utforskende fellesskap
  • kan samarbeide med elever, kollegaer, foresatte og aktører i lokalmiljøet

Generell kompetanse

Studenten

  • kan drøfte hva religion og livssyn kan ha å si for den enkelte og for samfunnet
  • kan begrunne synspunkter på hva det innebærer å være KRLE-lærer
  • kan gjøre rede for og ta stilling til etiske spørsmål som gjelder skolen og elevene
  • kan reflektere kritisk over skolefaget og videreformidle forskning om barn, religion og livssyn

Examiners

The exam papers are assessed by one internal and one external examiner.

At least 25% of the exam papers will be assessed by two examiners. The grades awarded for the papers assessed by two examiners form the basis for determining the level for all the exam papers.

Course contact person

Beate Elstad