EPN-V2

ØAADM3300 Cross-Cultural Communication Emneplan

Engelsk emnenavn
Cross-Cultural Communication
Studieprogram
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
Oslo Business School, Exchange Programme
Omfang
7.5 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

The aim of the course is to provide the students both with the theoretical basis of cross-cultural communication and to develop their practical skills in dealing with cross-cultural encounters in the global workplace.

Anbefalte forkunnskaper

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Deltakelse på minst tre obligatoriske webseminar
  • 3 individuelle oppgaver knyttet til gitte, sentrale temaer i utdanningen.

Skriftlig sammendrag på 1000 ord (+/- 10 %). Presentasjon i webseminar med medstudentrespons

  • Gruppeoppgave i grupper 3-4 studenter. Planlegge og gjennomføre en gitt case etter gitte vurderingskriterier. Skriftlig sammendrag 1500 ord (+/- 10 %). Presentasjon i webseminar med medstudentrespons etter gitte kriterier

Forkunnskapskrav

No prerequisites.

Læringsutbytte

Knowledge

The student

  • knows various definitions of culture
  • has broad knowledge about various business cultures
  • has general knowledge of the main patterns of cross-cultural business behaviour
  • has knowledge of various aspects of cross-cultural communication, management and interaction
  • has knowledge about verbal and non-verbal communication in various cultures
  • knows the most influential theories of cross-cultural communication

Skills

The student

  • can deal with intercultural challenges in professional situations in the business world
  • can communicate well within a professional, intercultural context
  • can work well in international teams
  • can interact in cross-cultural business situations while taking into account differences of business customs and behavior
  • can analyze, compare and contrast different business cultures
  • is able to discuss and reflect on various aspects of cultural differences
  • can present and discuss business issues in an international and intercultural context

Competence

The student

  • can apply his/her knowledge of cross-cultural communication and business cultures in professional situations
  • can function well in most professional intercultural situations
  • has developed his/her cultural sensitivity

Arbeids- og undervisningsformer

The pedagogical approach includes:

  • Lectures, group work, discussions, case work
  • Student presentations
  • Independent study

Regular attendance and active participation in classroom activities are expected.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

There are two obligatory assignments that must be approved by the instructor before the student is eligible to take the final exam:

  • An oral presentation on an assigned topic, 2 or 3 students together (10-15 minutes per group)
  • A written assignment: application of theory to a specific case (2-3 pages)

Vurdering og eksamen

Emnet gir innføring i årsaker til utviklingshemming og hvilke utfordringer dette medfører i dagliglivet og for deltakelse i samfunnet. God psykisk helse er sentralt for livskvaliteten til den enkelte, og tidlig avdekking av psykisk lidelse er derfor viktig.

Emnet gjennomgår hovedgrupper av psykisk lidelse og ulike behandlingsformer og tiltak som kan gjennomføres. Ved gjennomføring av behandling/tiltak er samarbeid med bruker, pårørende og andre faginstanser betydningsfullt. Juridiske rammer for og etiske dilemma i tjenesteutføringen vil også bli belyst. 

Hjelpemidler ved eksamen

Opptak til studiet.

Vurderingsuttrykk

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan:

  • drøfte årsaker til og kjennetegn ved utviklingshemming/utviklingsforstyrrelser
  • redegjøre for utfordringer utviklingshemming gir i dagliglivet og sårbarhetsfaktorer for psykisk lidelse
  • redegjøre for kjennetegn på hovedgrupper av psykiske lidelser: psykose, angst, stemningslidelser
  • redegjøre for ulike miljøterapeutiske tilnærminger
  • gjengi de viktigste behandlingsformene ved psykisk lidelse basert på biologiske og psykososiale forklaringer
  • redegjøre for lovverket som regulerer rettsvernet for brukerne
  • redegjøre for lovverket som regulerer psykisk helseverntjenesten og hvordan denne er organisert

Ferdigheter

Studenten kan:

  • kartlegge og vurdere brukers behov for ulike tiltak
  • planlegge, gjennomføre og evaluere ulike tiltak/miljøbehandling

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • argumentere for betydningen av tidlig diagnostisering
  • argumentere faglig og etisk for å sikre brukers interesser
  • samarbeide med pårørende
  • bidra til gode flerfaglige og tverretatlige samarbeidsrelasjoner

Sensorordning

Det gjennomføres webseminar der progresjon i læringsutbytter vektlegges gjennom forarbeid, oppgavepresentasjoner og tilbakemeldinger fra lærere og medstudenter. Det skal leveres besvarelser knyttet til sentrale temaer for emnet. Studentene får tilbakemelding på oppgavene, fra lærer og/eller medstudent. Gjennom presentasjoner, skriftlige besvarelser og eksamen vil læringsutbytter dokumenteres.