EPN-V2

ØAADM3000 International Marketing Emneplan

Engelsk emnenavn
International Marketing
Studieprogram
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
Oslo Business School, Exchange Programme
Public Administration and Leadership, Exchange Programme
Omfang
7.5 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk

Innledning

International marketing; - "the process of focusing the resources and objectives of an organization on international marketing opportunities" (Keegan, 2002);- is an arena of increasing interest and concern throughout the world. The students will acquire an understanding of the essentials of international marketing management that extends;the basic principles of marketing and strategy that they are already familiar with.

The textbook and articles offer a theoretical framework and platform for the course, while many of the class sessions will emphasize the practical aspects of international marketing.

Anbefalte forkunnskaper

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for grunnleggende teorier relevante for å forstå finansmarkedenes oppgaver i en moderne markedsøkonomi
  • kan gjøre rede for sentrale økonomiske begreper relevante for å forstå og beskrive investeringsprosjekter og finansieringsprosjekter som økonomisk aktivitet
  • kan beskrive det teoretiske grunnlaget bak metoder som brukes for å lønnsomhetsberegne investeringsprosjekter
  • kan gjøre rede for sammenhengen mellom metoder for å analysere lønnsomhetsberegning og eiernes økonomiske interesser
  • kan beskrive ulike finansieringskilder og hvordan finansieringsstruktur påvirker avkastning og risiko
  • kan gjøre rede for sentrale teorier og kontroverser innen finansiell økonomi
  • har kjennskap til aktuell empiri innen finansmarkedene i Norge

Ferdigheter

Studenten kan

  • budsjettere beslutningsrelevant kontantstrøm til totalkapitalen og egenkapitalen i investeringsprosjekter
  • bruke finansmatematikk for å diskontere kontantstrømmer
  • beregne risikojustert avkastningskrav ved hjelp av kapitalverdimodellen
  • gjennomføre lønnsomhetsanalyser av investeringsprosjekter basert på nåverdi, internrente, modifisert internrente og tilbakebetalingsmetoden
  • utføre sensitivitetsanalyser for å belyse risiko i investeringsprosjekter
  • beregne økonomisk levetid for investeringsprosjekter
  • beregne effektiv rente og kan anvende den i ulike finansieringsbeslutninger
  • ta hensyn til skatt og inflasjon ved investerings- og finansieringsbeslutninger
  • beregne forventet avkastning og avkastningens standardavvik for risikoutsatte prosjekter
  • beregne forventet avkastning og avkastningens standardavvik for porteføljer, og kan finne minimum-varians porteføljen
  • beregne Value-at-Risk for risikoutsatte prosjekter og porteføljer
  • bruke regresjonsanalyse for å avdekke kredittrisiko
  • bruke IKT-verktøy for å analysere lønnsomhet og risiko i investerings- og finansieringsprosjekter

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere kritisk rundt etiske problemstillinger knyttet til investerings- og finansieringsprosjekter

Forkunnskapskrav

No prerequisites.

Læringsutbytte

Knowledge

The student

  • has broad knowledge of the international market environment,
  • has knowledge of internationalisation theories
  • has knowledge of information systems and market research involved in analyzing and selecting international markets
  • can make informed choices concerning entry modes and strategic alliances
  • understands how;the "4 P's" in an international setting

Skills

The student

  • can use relevant theories and methods of analysis to solve cases involving typical international marketing decisions.
  • the student can choose and apply relevant theory and models in order to;select markets to enter
  • the student can use relevant;theory and models to analyze international markets and select the appropriate mode of entry

General Competencies;

The student can

  • present case;analysis and recommendations in class and provide other students with feedback on their presentations
  • review and convey the content of academic journal articles
  • discuss the key topics in this domain and thus contribute to others' learning and development;

Arbeids- og undervisningsformer

The course material is presented through lectures, case discussions in class and group projects throughout the term.;Students are expected to participate in class discussion and to present both literature reviews and case analyses.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

There are no mandatory assignments

Vurdering og eksamen

The exam in the course is:

A digital home exam of 4 hours.

Hjelpemidler ved eksamen

Emnet omfatter fordypning i ulike etiske teorier og retninger. I dette inngår å se sammenhengen med sykepleiens etiske paradigme. Emnet omfatter fordypning i etisk argumentasjon og beslutningsteori sett opp mot relevante etiske problemstillinger.

Vurderingsuttrykk

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har avansert kunnskap om sykepleiens ethos og etikk i relasjon til klinisk anvendt sykepleie, herunder kunnskap om kliniske implikasjoner av ulike etiske retninger og bruk av klinisk skjønn og dømmekraft
  • har inngående kunnskap om etisk argumentasjon og beslutningsteori i klinisk praksis,herunder kunnskap om omsorgsetiske dilemmaer knyttet til makt, krenkelse, verdighet, autonomi, empowerment, definisjonsmakt og teorier/arbeidsmetoder benyttet av kliniske etikk-komiteer
  • har inngående kunnskap om etiske dilemmaer i krysningspunktet mellom individ og samfunn, herunder kunnskap om forholdet mellom teknologi og etikk, forholdet mellom folkehelsetiltak og individets frihet, samt bevissthet i forhold til sykepleierens faglige og moralske ansvar for enkeltindivider og grupper som risikerer marginalisering

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende etisk argumentasjon, inklusive etisk beslutningsteori, og selvstendig analysere etiske problemstillinger
  • kan anvende relevant forskning til å underbygge etisk argumentasjon
  • kan kommunisere og argumentere for sitt etiske ståsted i forhold til sykepleievitenskapen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle omfa:ttende selvstendig arbeid om etiske problemstillinger fra sin kliniske praksis
  • kan kommunisere om etiske problemstillinger innen temaet med både spesialister og allmennheten

Sensorordning

Emnet gir innsikt i problemstillinger og metoder knyttet til bedriftens investerings- og finansieringsbeslutninger. Studentene lærer seg å sette opp de relevante kontantstrømmene og hvordan disse håndteres og verdsettes på en konsistent måte. Emnet gir videre et innblikk i kapitalmarkedene og markeder for ulike verdipapirer. Studentene får innsikt i verdsetting av ulike aktiva og håndtering av risiko. Studentene utvikler også sine ferdigheter i bruk av regneark med fokus på økonomiske modeller og analyser.

Emneansvarlig

Bestått fagprøve er et av vilkårene for å få autorisasjon som sykepleier. Helsedirektoratet har 05.06.2019 vedtatt at studenten som gjennomfører utdanningen ved OsloMet oppfyller dette tilleggskrav gjennom SKOMP3000.

Hele utdanningen inneholder alle tilleggskrav som kreves for autorisasjon som sykepleier https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2016-12-19-1732

Studenten må likevel søke Helsedirektoratet om autorisasjon som sykepleier etter gjennomført utdanning.