KI-policy klar

Illustrasjon av robot som holder sin pekefinger mot tinningen.

Illustrasjon:NTB scanpix, Shutterstock

KI-policy klar

OsloMets policy for bruk av kunstig intelligens er klar.

Med den raske utviklingen av kunstig intelligens (KI), oppstår nye etiske, pedagogiske og tekniske spørsmål, som kan være krevende å forholde seg til.

OsloMet har derfor utarbeidet en overordnet policy for hvordan studenter og ansatte skal møte og bruke KI ved universitetet.

Les policyen i sin helhet.

Gjennom policyen ønsker OsloMet å fremme bruk av KI, og samtidig presentere noen sentrale hensyn det er viktig å være oppmerksom på når man vurderer å ta i bruk og bruker ulike KI-verktøy.

Policyen er overordnet og skal gi retning for mer konkrete råd og veiledninger for universitetets ansatte og studenter.

– Policyen gir ikke svar på alle spørsmål eller dilemma som oppstår, men den gir retning for videre refleksjon, og vil ligge til grunn når vi utvikler mer konkrete råd og veiledninger for praktiske situasjoner, sier prorektor for FoU, Tanja Storsul, som har ledet arbeidsgruppa for policyen.

– OsloMet skal ta i bruk kunstig intelligens for å berike pedagogikk, forskningsmetode og administrasjon, på en etisk, trygg og ansvarlig måte. Og vi skal legge til rette for at våre studenter og ansatte kan utvikle kompetanse i bruk av KI, sier Storsul.

13. mai er ansatte invitert til en fagdag om kunstig intelligens.

Arbeidsgruppe og involvering

Policyen for KI har vært diskutert i universitetets ledermøte. OsloMets utvalg har vært invitert til å komme med innspill, og policyen er nå besluttet i universitetets ledermøte og vedtatt av rektor.

Arbeidsgruppa som har laget policyen har bestått av:

• Tanja Storsul, prorektor for FoU, har ledet arbeidsgruppa
  • Roger André Federici, dekan ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier
  • Lisbeth Regine Mangen, Studentparlamentet
  • Hans Ole Hansen, IT-avdelingen
  • Ellen Merethe Magnus, DIGIN
  • Berit Berg Tjørhom, FoU-avdelingen
  • Mari Serine Kannelønning, Universitetsbiblioteket,
  • Ida Sophie Ertresvaag Jøssund, Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier