EPN-V2

Masterstudium i ledelse, erfaringsbasert Programplan

Engelsk programnavn
Executive Master of Management
Gjelder fra
2025 HØST
Studiepoeng
90 studiepoeng
Varighet
6 semestre
Programhistorikk

Innledning

Candidates are required to keep up to date about international research in the subject area and to network with foreign colleagues in the field. Periods of study abroad will be facilitated, and the department will invite researchers from foreign institutions to give lectures.

In a sustainability perspective the PhD candidates will be encouraged to find new and low carbon footprint ways of communicating with the international research community in their field, such as alternative forms of exchange and meetings on digital platforms and long term stays instead of frequent short-term ones.

Candidates are encouraged to present at least one paper at an international conference. Candidates are also encouraged to communicate about their projects via relevant forums and channels.

Målgruppe

Målgruppen for studiet er ledere eller kommende ledere i virksomheter fra ulike sektorer og bransjer.

Opptakskrav

Opptak skjer i henhold til Forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet.

Det er eget opptak til hvert enkelt emne.

Opptak til masteroppgave

For å kvalifisere for opptak kreves det at studenten har:

  • bachelorgrad, eller annen likeverdig grad, med karaktersnitt C eller bedre
  • fullført de tre obligatoriske basisemnene som skal inngå i graden
  • fullført tre av valgemnene i programmet, eller andre tilsvarende emner som kan innpasses i graden
  • 3 års relevant yrkespraksis. Med relevant yrkespraksis menes arbeidserfaring innen ledelse, saksbehandling, utredningsarbeid, organisasjonsstyring og prosjektstyring. Kravet til praksis må være oppfylt før opptak kan innvilges.

Dersom kravet til C ikke er oppfylt i søkers bachelorgrad, kan karakterer fra emner som skal inngå i mastergraden regnes inn i karaktergjennomsnittet.

Opptak til andre emner

Kravet for opptak til de enkelte emner er bachelorgrad, eller annen likeverdig grad, og 3 års relevant yrkespraksis. Med relevant yrkespraksis menes arbeidserfaring innen ledelse, saksbehandling, utredningsarbeid, organisasjonsstyring og prosjektstyring. Kravet til praksis må være oppfylt før opptak kan innvilges.

Det er løpende opptak inntil emnet er fulltegnet.

Læringsutbytte

Læringsutbyttebeskrivelsene i studiet er utformet i henhold til 2. syklus (masternivå) i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket for høyere utdanning. Kandidaten skal etter fullført studium ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten har inngående kunnskap om

  • Ledelse, organisering og organisasjonsutvikling
  • Økonomiske og administrative aspekter ved beslutninger
  • Utredningsmetodikk, både i offentlig, frivillig og privat kontekst

Ferdigheter

Kandidaten har ferdigheter til å

  • Organisere, utvikle og lede organisasjoner
  • Gjennomføre selvstendig analysearbeid
  • Analysere økonomisk-administrative problemstillinger

Generell kompetanse

Kandidaten kan

  • Analysere avanserte økonomisk-administrative problemstillinger
  • Utføre avansert utredningsarbeid på selvstendig basis
  • Kommunisere økonomisk-administrative problemstillinger, analyser og konklusjoner til både spesialister og til allmennheten
  • Bidra til nytenkning i innovasjonsprosesser, organisasjonsmessig design og endringsprosesser i både offentlige, private og frivillige organisasjoner
  • Analysere relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger

Innhold og oppbygging

Masterstudium i sosialfag, studieretning sosialt arbeid retter seg mot sosionomer, barnevernspedagoger og vernepleiere som ønsker å kvalifisere seg videre innenfor sosialt arbeid. Det legges stor vekt på at studenten øker sin kompetanse i analytisk, kritisk refleksjon over samfunnsforhold og sosialfaglig virksomhet. Studenten utvikler sin vitenskapelige kompetanse, og kvalifisereres til å kunne bidra til fagets utvikling.

Studieretningen kombinerer praksisnær og forskningsbasert undervisning.

Studiet kvalifiserer til

stillinger i kommunal og statlig sosial- og helsetjeneste

stillinger knyttet til utvikling- og forskningsprosjekter innen fagfeltet

opptak til ph.d.-studier

Studenten bes gjøre seg kjent med Lov om universiteter og høgskoler og gjeldende forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.

Valgfritt emne Løper over flere semestre

1. studieår

Obligatoriske emner 1.-3. år

1. semester

Valgemneportefølje 1.-2. år (vil variere fra semester til semester)

2. studieår

3. studieår

Obligatoriske emner 1.-3. år

5. semester

6. semester

Arbeids- og undervisningsformer

Masterstudium i sosialfag, studieretning sosialt arbeid er et tilbud til de som har fullført bachelorgrad eller treårig grunnutdanning i sosialt arbeid, barnevern eller vernepleie.

Internasjonalisering

Opptakskravet er fullført bachelorgrad eller treårig grunnutdanning i sosialt arbeid, barnevern eller vernepleie.

Det vises til Forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet.

Opptak til enkeltemner i dette programmet har samme krav som opptak til programmet, inkludert krav om karaktersnitt på C.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

En kandidat med fullført studium skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten har

avansert kunnskap om, og forståelse av samfunnsvitenskapelige teorier som er relevante for sosialt arbeid

avansert kunnskap om sosialt arbeids teorier

inngående innsikt i ulike analytiske perspektiver på praksis, institusjoner og sosialpolitiske intervensjoner

kan anvende sosialfaglig kunnskap på nye områder innenfor fagområdet

kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

Ferdigheter

Kandidaten kan

analysere eksplisitt og implisitt kunnskapsgrunnlag i sosialt arbeid

formulere kunnskapsstatus innen et definert område

vurdere metodiske fremgangsmåter for utforskning av fagfeltet

gjøre bruk av ulike data- og litteraturkilder for analyse

delta i forskning og utviklingsarbeid knyttet til sosialt arbeids fagfelt og/eller ulike brukergrupper, samt sosialt arbeids betingelser og samfunnsmessige funksjoner

gjennomføre en systematisk og kritisk analyse av en problemstilling, anvende sentrale forskningsprinsipper og gi en klar akademisk framstilling av resultatene

Generell kompetanse

Kandidaten har

fordypet kunnskap om vitenskapens muligheter og begrensninger, med en bevissthet om etiske aspekter ved forskning og fagutvikling i sosialt arbeid

Kandidaten kan

lese forskningslitteratur kritisk og reflektert

vurdere problemstillinger knyttet til fag-, yrkes- og forskningsetikk

formidle kunnskap og egne forskningsresultater skriftlig og muntlig

anvende forskningsbasert kunnskap og ferdigheter på områder knyttet til utøvelsen av sosialt arbeid og iverksettelse av sosialpolitiske tiltak

Vurdering og sensur

Studiet tilbys som heltid over to år og deltid over tre år. Studiebelastningen på deltid er beregnet til 27 timer inkludert selvstudium per uke.

Studiestart er obligatorisk. All undervisning foregår på dagtid, og er ikke samlingsbasert. Undervisningen vil forsøksvis legges i bolker.

Foruten masteroppgaven (30 studiepoeng) består studiet av seks obligatoriske emner (60 studiepoeng) og tre valgfrie emner (30 studiepoeng). Teoriemnene bygger på hverandre. Det anbefales derfor å ta emnene i anbefalt rekkefølge.

For en deltidsstudent er det anbefalt å ta to obligatoriske emner i første semester og ett i tredje semester. I andre semester tas Vitenskapsteori, samt ett av metodeemnene. Det gjenstående metodeemnet tas i fjerde semester. Studenten bør derfor først velge metoden de planlegger å bruke i masteroppgaven. Valgemner tas i tredje og femte semester. Masteroppgaven påbegynnes i fjerde semester og ferdigstilles i sjette semester.

Hensikten med valgemnene er at studenten skal tilegne seg spesiell kompetanse gjennom tematisk fordypning. Studenten skal utvikle analytisk kompetanse og videreutvikle sin forståelse og vurderingsevne innenfor det valgte temaet.

Masteroppgaven er et selvstendig arbeid på 30 studiepoeng. Pågående forskningsprosjekter som studenter kan knytte seg opp til vil bli presentert i fjerde semester på instituttets mastertorg. I fjerde semester skal studenten utarbeide en prosjektskisse for masteroppgaven og deretter få tildelt veileder. En deltidsstudent ferdigstiller masteroppgaven i sjette semester.

Alle emner som inngår i graden må være bestått før studenten kan levere inn masteroppgaven til sensur.

Emner ved andre utdanninger og utdanningsinstitusjoner både i Norge og utlandet kan også godkjennes etter individuell søknad så lenge de oppfyller de faglige kravene i masterprogrammet.