Programplaner og emneplaner - Student
MLED4300 Økonomistyring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Financial Management
- Studieprogram
-
Masterstudium i ledelse, erfaringsbasertEnkeltemner tilknyttet masterstudium i ledelseØkonomistyring
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om barns bruk av kropp og sanser i lek og læring og hvordan tilrettelegge for dette
- har kunnskap om betydningen av friluftsliv og naturopplevelser for barn
- har kunnskap om fysiske fenomen, biologisk mangfold, organismer i barna sitt nærmiljø og sammenhengene i naturen gjennom årstidene
- har kunnskap om bærekraft og hvordan barnehagen kan bidra til miljøbevissthet
- har kunnskap om menneskekroppen, barns fysiske vekst og utvikling, bevegelseslek og læring
- har kunnskap om barns helse, helsefremmende arbeid og livsmestring, inkludert relevante nasjonale føringer
- har kunnskap om mat, matens opphav, mataktiviteter, matlaging og måltid som pedagogiske ressurs
Ferdigheter
Studenten
- kan utforske naturen, eksperimentere, og samtale om dette med barn
- kan velge og bruke materialer, råvarer, teknikker og redskaper i praktisk arbeid med barn og gjøre nytte av lokale naturressurser
- kan legge til rette for daglig fysisk aktivitet, hvile, varierte måltider og god håndhygiene, i samsvar med nasjonale føringer
- kan skape og bruke ulike bevegelsesmiljø som innbyr til bevegelsesglede, bevegelsesutfordringer og mestring sammen med barn inne og ute
- kan vurdere sikkerhet ved lekemiljø og håndtere skader og ulykker på en hensiktsmessig måte
- kan utnytte utemiljøets muligheter gjennom alle årstider for naturfaglig utforsking, lek og fysisk aktivitet sammen med barn
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere faglige aktiviteter, og støtte barns spontane aktiviteter
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over pedagogisk arbeid og etiske problemstillinger i kunnskapsområdet
- kan reflektere over og ta hensyn til ulike kulturelle perspektiv, blant annet det samiske, i arbeidet med kunnskapsområdet
- er medvirkende og inspirerende sammen med alle barn i deres bevegelseslek, naturopplevelser og måltid
Forkunnskapskrav
Det vil være teoretiske og praktiske tilnærminger til fagene i emnet, og studentaktive læringsformer vil være sentralt. Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer som for eksempel øvelser, ekskursjoner, forelesninger og veiledning. Emnet legger opp til gruppearbeid i og utenom undervisningstiden.
Gjennom hele emnet arbeider studentene med oppgaver knyttet til emneplanens innholdskomponenter. Utvalgte oppgaver presenteres og bearbeides i studiegruppene, og de inngår i studentaktive læringsformer med medstudentrespons. Studentene jobber og videreutvikler besvarelsene sine fram mot eksamen, med utgangspunkt i tilbakemeldingene. Målet med oppgavene er økt observasjons- og handlingskompetanse i arbeid med barn, refleksjon og trening i å begrunne valg, samt økt evne til muntlig og kroppslig kommunikasjon.
Det vil være uteundervisning i nærområdet/regionen og eventuelle reisekostnader knyttet til dette må dekkes av studenten selv. Det forventes at studentene har klær og enkelt utstyr som gjør at de kan delta i uteundervisning til alle årstider.
Obligatorisk veiledet og vurdert praksis 1. studieår (1. og 2. semester)
Praksisstudiene har et omfang på totalt 40 dager i 1. studieår. Det er 20 dager praksis i 1. semester, del 1, og 20 dager i 2. semester, del 2. Del 1 og del 2 gjennomføres i samme barnehage, og vurderes under ett.
Egne fraværsregler og krav om tilstedeværelse gjelder i praksisperioder. Studenter må ha gjennomført 40 dager og bestått praksis for å kunne gå videre til 2. studieår.
Mer informasjon om praksisstudiet finnes i «Retningslinjer for praksisstudier ved barnehagelærerutdanningen» og i heftet «Informasjon om praksisoppgaver» som publiseres på OsloMets digitale plattform før oppstart av praksisperioden. Se også programplan for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng), for utfyllende informasjon om praksisstudiene.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har inngående kunnskap om
- finansregnskap, regnskapsanalyse, internregnskap og kalkulasjon
- lønnsomhetsanalyser og avviksanalyse
- investering og finansiering, med vekt på kontantstrøm, nåverdimetoden og internrentemetoden
- budsjetter
- finansiell usikkerhet og risiko
- balansert målstyring og utvikling av nøkkelindikatorer
Ferdigheter
Studenten kan
- kritisk reflektere og stille spørsmål på et avansert nivå om regnskap, investering, finansering og økonomiske sammenhenger
- se økonomistyring i relasjon til bedriftens strategi og gjennom dette arbeidet kunne gjøre dyptgående analyser og reflekterte valg
- gjennomføre selvstendige økonomiske analyser for en virksomhet med hensyn til omgivelser- og interne ressurser
- analysere og vurdere ulike informasjonskilder med et kritisk blikk og være i stand til å innhente korrekt informasjon
- gjennomføre avanserte analyser av ekstern- og internregnskap, kostnadsstruktur, likviditet og lønnsomhet
- forstå forskjellen mellom usikkerhet og risiko, og kunne gjennomføre avanserte risikoanalyser
- være i stand til å utarbeide og implementere sammensatte prestasjonsmålingssystemer
- ha et kritisk perspektiv på prestasjonsmålingssystemer
Generell kompetanse
Studenten kan
- gjøre bruk av avanserte strategiske verktøy, og gjennom dette arbeidet kunne analysere og gjennomføre reflekterte valg
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å gjennomføre avanserte oppgaver
Arbeids- og undervisningsformer
The following required coursework must be approved before the student can take the exam:
- Compulsory attendance at the seminar on literature search (normally week 1 of the course).Compensatory work requirement if not present: The student must choose a different health claim, create a PICO based on this health claim, and describe a search for this PICO in Up-To-Date, Health Library according to guidelines or in Cochrane Library. The assignment is not academically assessed by the person with the course responsibility, but it will be registered (in Fagpersonweb) that the work requirement has been submitted and the student will find the registration in studentweb.
- Compulsory attendance at the Help-desk seminar (normally week 2 of the course) where students/exam groups ask questions and receive answers/guidance on the exam assignment. Compensatory work requirement if not present: In case of absence, students must submit 2 questions to the exam assignment and provide an academic justification for the questions of up to 100 words. The assignment is not academically assessed by the person with the course responsibility, but it will be registered (in Fagpersonweb) that the work requirement has been submitted and the student will find the registration in studentweb.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og tilstedeværelse i undervisning.
Arbeidskrav
- Skriftlig individuelt arbeidskrav knyttet til arter/biologisk mangfold og sentrale fagbegrep, omfang på 800 ord (+/- 10 %).
- Skriftlig individuelt arbeidskrav knyttet til obligatorisk praktisk - didaktisk arbeid med barn, omfang på 800 ord (+/- 10 %).
Arbeidskravene gjennomføres i høstsemesteret.
Krav om 70 prosent tilstedeværelse i undervisningen
Det er krav om 70 prosent tilstedeværelse i all undervisning.
Se programplanen for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng), for utfyllende informasjon om obligatoriske aktiviteter og krav til tilstedeværelse.
Vurdering og eksamen
Avsluttende vurdering er en individuell muntlig eksamen på inntil 30 minutter. Studentene blir trukket et døgn før i ett av temaene fra undervisningen, og presenterer det i de første fem minuttene. Deretter følger faglig samtale med utgangspunkt i pensum og refleksjoner over praktiske erfaringer med de ulike undervisningstemaene og oppgavene gjennom året.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Skikkethetsvurdering
Se programplanen for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng), for nærmere informasjon om skikkethet.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Project examination, consisting of a group assignment with up to 7 students, based on a case with a health claim in the media. The assignment will include the levels of the EBP model. The assignment is submitted as a written paper of 1500 words (+/- 10 prosent) according to further specified criteria.
Each group decides whether their assignment is to be submitted in Norwegian, Swedish, Danish or English.
Resit exam: If the assignment is given the grade fail, the group can submit a revised version once.
If this attempt fails, the group is entitled to a third and final attempt. In a third attempt, the group must choose a new health claim and submit a new examination paper.
Sensorordning
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.