Programplaner og emneplaner - Student
MLED4500 Ledelse av endringsprosesser Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Leadership in processes of organizational change
- Studieprogram
-
Masterstudium i ledelse, erfaringsbasertEnkeltemner tilknyttet masterstudium i ledelseLedelse av endringsprosesser
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om barns læring, utvikling, motivasjon og forskjellige perspektiver på hva som kan fremme god læring
- har kunnskap om danningens og utdanningens betydning i et samfunn i endring, med særlig vekt på folkehelse og livsmestring
- har kunnskap om lov- og planverk, om den norske skolens prinsipielle ideal, om mangfold og likeverd og elevers forskjellige oppvekstvilkår
- har kunnskap om hvordan de etiske dilemmaer som kan oppstå i skolens hverdag kan forstås og håndteres
- har kunnskap om klasseledelse og lærerens betydning for å skape et godt skolemiljø
- har kunnskap om vanskelige livssituasjoner som barn kan komme i, samt kjennskap til relevante hjelpeinstanser
Ferdigheter
Studenten:
- kan analysere, drøfte og begrunne egne pedagogiske valg med utgangspunkt i relevante styringsdokumenter, yrkesetikk, pedagogisk teori og praksiserfaring
- kan analysere skolens, lærerens og kunnskapens betydning i samfunnet, historisk, nå og i fremtiden
- kan reflektere over og håndtere etiske dilemmaer som kan oppstå i lærerhverdagen
- kan reflektere over hva som kjennetegner god klasseledelse, og betydningen av å legge til rette for gode pedagogiske relasjoner og et inkluderende skolemiljø
- kan utvikle sin læreridentitet i møte med elever og skole, videreutvikle egen kompetanse og samtidig bidra til både egen, kollegers og skolens utvikling
Forkunnskapskrav
Arbeidet med de tre målområdene må ses i sammenheng med praksisopplæringen og undervisningen i fagdidaktikk (se egen emneplan for praksis). Alle aspekter ved målområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid.
Sentrale problemstillinger tematiseres fra ulike perspektiver i løpet av studiet. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe- og prosjektarbeid samt selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer underveis.
Læringsutbytte
Følgende arbeidskrav må være innfridd av studenten og resultatet godkjent før eksamen i pedagogikk kan avlegges:
- Minimum 80% oppmøte til obligatorisk undervisning i emnet.
- En skriftlige individuell oppgave (1500-2000 ord).
Arbeids- og undervisningsformer
Skriftlig individuell hjemmeeksamen på 2000-2500 ord over tre dager. Besvarelsen skal koble teori og praksiserfaringer.
Eksamen kan påklages.
Eksamen gjennomføres i andre semester.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvising følges
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en mappevurdering som inneholder et utvalg av tidligere innleverte arbeider som skal omarbeides og tilpasses, og skal i tillegg suppleres med en faglig basert oversikt og refleksjon. Mappen leveres individuelt.
Det samlede omfanget på mappen vil være på 23 000 tegn inkludert mellomrom (+/- 10 %). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.
Hjelpemidler ved eksamen
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A - F
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.