EPN-V2

MLED4500 Ledelse av endringsprosesser Emneplan

Engelsk emnenavn
Leadership in processes of organizational change
Studieprogram
Masterstudium i ledelse, erfaringsbasert
Enkeltemner tilknyttet masterstudium i ledelse
Ledelse av endringsprosesser
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om barns læring, utvikling, motivasjon og forskjellige perspektiver på hva som kan fremme god læring
  • har kunnskap om danningens og utdanningens betydning i et samfunn i endring, med særlig vekt på folkehelse og livsmestring
  • har kunnskap om lov- og planverk, om den norske skolens prinsipielle ideal, om mangfold og likeverd og elevers forskjellige oppvekstvilkår
  • har kunnskap om hvordan de etiske dilemmaer som kan oppstå i skolens hverdag kan forstås og håndteres
  • har kunnskap om klasseledelse og lærerens betydning for å skape et godt skolemiljø
  • har kunnskap om vanskelige livssituasjoner som barn kan komme i, samt kjennskap til relevante hjelpeinstanser

Ferdigheter

Studenten:

  • kan analysere, drøfte og begrunne egne pedagogiske valg med utgangspunkt i relevante styringsdokumenter, yrkesetikk, pedagogisk teori og praksiserfaring
  • kan analysere skolens, lærerens og kunnskapens betydning i samfunnet, historisk, nå og i fremtiden
  • kan reflektere over og håndtere etiske dilemmaer som kan oppstå i lærerhverdagen
  • kan reflektere over hva som kjennetegner god klasseledelse, og betydningen av å legge til rette for gode pedagogiske relasjoner og et inkluderende skolemiljø
  • kan utvikle sin læreridentitet i møte med elever og skole, videreutvikle egen kompetanse og samtidig bidra til både egen, kollegers og skolens utvikling

Forkunnskapskrav

Arbeidet med de tre målområdene må ses i sammenheng med praksisopplæringen og undervisningen i fagdidaktikk (se egen emneplan for praksis). Alle aspekter ved målområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid.

Sentrale problemstillinger tematiseres fra ulike perspektiver i løpet av studiet. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe- og prosjektarbeid samt selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer underveis.

Læringsutbytte

Følgende arbeidskrav må være innfridd av studenten og resultatet godkjent før eksamen i pedagogikk kan avlegges:

  • Minimum 80% oppmøte til obligatorisk undervisning i emnet.
  • En skriftlige individuell oppgave (1500-2000 ord).

Arbeids- og undervisningsformer

Skriftlig individuell hjemmeeksamen på 2000-2500 ord over tre dager. Besvarelsen skal koble teori og praksiserfaringer.

Eksamen kan påklages.

Eksamen gjennomføres i andre semester.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvising følges

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en mappevurdering som inneholder et utvalg av tidligere innleverte arbeider som skal omarbeides og tilpasses, og skal i tillegg suppleres med en faglig basert oversikt og refleksjon. Mappen leveres individuelt.

Det samlede omfanget på mappen vil være på 23 000 tegn inkludert mellomrom (+/- 10 %). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.

Hjelpemidler ved eksamen

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A - F

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.