EPN-V2

Årsstudium i drama og teaterkommunikasjon Programplan

Engelsk programnavn
One-year Programme in Drama og Theatre Communication
Gjelder fra
2025 HØST
Studiepoeng
60 studiepoeng
Varighet
2 semestre
Programhistorikk

Innledning

Drama- og teaterkommunikasjon tilbyr mange valgmuligheter innenfor scenekunstfeltets ulike praksiser og pedagogiske perspektiver. Med denne kompetansen kan du få mulighet til arbeide innenfor kreative næringer, formidling og undervisning.

Emnene DT1001 Inføring i drama og teaterkommunikasjon og 1002 Drama og teaterkommunikasjon tilsvarer et årsstudium som utgjør det første studieåret i bachelorstudiet i drama og teaterkommunikasjon.

Drama og teater utgjør vesentlige deler av kulturlivet både i amatør- og yrkessammenheng og kan inngå i skolens undervisning på alle trinn.

Målgruppe

Studiet er tilrettelagt for personer som ønsker å bruke drama som et estetisk kommunikasjonsfag og forankre dette både i teaterkunsten og i pedagogikken.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse/realkompetanse.

Læringsutbytte

DT1001 Innføring i drama og teaterkommunikasjon

Kunnskap

Studenten

  • Har kunnskap om formidling gjennom maskespill og bevegelse
  • Har kunnskap om noen grunnleggende metoder og arbeidsmåter innen scenekunstfeltet
  • kjenner til viktigheten av samarbeid i kreative, kollektive arbeidsprosesser

DT1002 Drama og teaterkommunikasjon

  • har kunnskap om teatrets og dramapedagogikkens historie og samtid, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • kjenner til ulike sceniske formidlingsformer og uttrykksformer, formspråk og virkemidler
  • kjenner til sentrale metoder og arbeidsmåter innen teaterproduksjon
  • har kunnskap om ulike målgrupper og behov i det anvendte teaterfeltet
  • har sjangerforståelse innen teateret
  • har kunnskap om oppbygging og strukturering av sceniske produksjoner og adapsjon

Ferdigheter

DT1001 Innføring i drama og teaterkommunikasjon

Studenten

  • kan anvende utvalgte scenisk uttrykk
  • kan anvende grunnleggende teknikker i utvalgte sceniske uttrykksformer
  • kan anvende bevegelse i kombinasjon med verbal og nonverbal tekst
  • kan samarbeide og samvirke med andre i skapende sceniske prosesser.

DT1002 Drama og teaterkommunikasjon

Studenten

  • kan mestre, reflektere over og vurdere scenisk uttrykk, tradisjoner og utøvelse
  • kan utforske, analysere, og oppdatere sin kunnskap om teaterfeltet
  • kan beherske grunnleggende og utøvende teknikker innen teaterfeltet
  • kan reflektere over etiske og estetiske valg i kunstnerisk og dramapedagogisk arbeid
  • kan utforske og reflektere over egen kunstneriske utøvelse i samspill med andre
  • kan formidle sentralt fagstoff skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
  • kan skaffe seg innsikt i relevante fag og yrkesetiske problemstillinger
  • kan samarbeide gjennom ulike arbeidsformer

Generell kompetanse

DT1001 Innføring i drama og teaterkommunikasjon

Studenten

  • kan observere, belyse og analysere eget og andres arbeid i utvalgte sceniske prosesser og uttrykk
  • har kunnskap om viktige profesjonsetiske prinsipper i ensemble

DT1002 Drama og teaterkommunikasjon

Generell kompetanse

Studenten

  • kan observere, belyse og analysere eget og andres arbeid i ulike sceniske uttrykk
  • kan planlegge, lede og medvirke i sceniske og didaktiske prosjekter
  • kan anvende faglig kunnskap fra forsknings- og utviklingsarbeid
  • kan delta i et profesjonsfellesskap og bidra til faglig utviklingsarbeid og godt læringsmiljø

Innhold og oppbygging

Årsstudiet består de to emnene DT1001 (15SP) og DT1002 (45SP). Se emneplan for beskrivelse av studieinnhold.

Valgfritt emne Løper over flere semestre

1. studieår

Arbeids- og undervisningsformer

Masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialiseringer er en mastergrad på 120 studiepoeng i henhold til § 3 i forskrift om krav til mastergrad, fastsatt av Kunnskapsdepartementet 1. desember 2005.

Studiet gir spesialisering i akutt-, anestesi-, barne-, intensiv- eller operasjonssykepleie, heretter forkortet til spesialsykepleie.

Bestått studium kvalifiserer for graden Master i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter (engelsk: Master of Advanced Practice Nursing to Critically Ill Patients) med en av følgende spesialiseringer, som vil komme frem på vitnemålet:

  • akuttsykepleie
  • anestesisykepleie
  • barnesykepleie
  • intensivsykepleie
  • operasjonssykepleie

Engelsk programnavn: Master`s Programme in Advanced Practice Nursing to Acute and Critically Ill Patients - Emergency Nursing/Anaesthesia Nursing/Paediatric Nursing/Intensive Care Nursing/Operating Theatre Nursing.

Masterstudiet er basert på forskrift om nasjonale retningslinjer for anestesi-, barne-, intensiv- og operasjonssykepleie, fastsatt av Kunnskapsdepartementet 26.10.2021. Studenter fra anestesi-, barne-, intensiv- og operasjonssykepleie kan avslutte etter 90 studiepoeng og har da kompetanse som spesialsykepleier i henhold til sine nasjonale retningslinjer. Studenter fra akuttsykepleie har også mulighet til å avslutte etter 90 studiepoeng jamfør godkjent videreutdanning ved OsloMet.

Spesialisering i akuttsykepleie, MASAK

Akuttsykepleie er spesialisert kompetanse i sykepleie til akutt og/eller kritisk syke og/eller skadde pasienter, fortrinnsvis i sykehusenes akuttmottak. Det stilles høye krav til akuttsykepleierens kompetanse og handlingsberedskap for å kunne overvåke og administrere behandling til pasienter, i alle aldre, som kommer inn med uavklarte diagnoser og problemstillinger. Akuttsykepleie handler også om å begrense omfang av skade, forbygge forverring og redusere utvikling av potensiell svikt i livsviktige funksjoner. Man bidrar til å redusere belastninger pasienten kan oppleve i forbindelse med sykdom, skade og behandling, ved å sørge for at pasienten og pårørende får informasjon og opplever trygghet. Akuttsykepleieren jobber selvstendig, men er også en del av det tverrfaglige teamet og den akuttmedisinske kjeden, og bidrar i vurdering av behandlingsnivå og plan for videre pasientforløp.

I tillegg til akuttmottak, er andre aktuelle arbeidsplasser postoperativ avdeling, overvåkningsavdeling, intermediæravdeling, AMK-sentraler og legevakt. Akuttsykepleieren er også kompetent til å arbeide i katastrofe- og krigsområder.

Relevans for arbeidsliv

Studiet skal bidra til å dekke det økende behovet samfunnet har for spesialisert kompetanse i sykepleie til akutt og/eller kritisk syke, primært i spesialisthelsetjenesten, men også i primærhelsetjenesten.

Spesialsykepleiere er etterspurt nøkkelpersonell i spesialisthelsetjenesten for gjennomføring av faglig forsvarlig helsehjelp ved akutt og/eller kritisk sykdom. Spesialisthelsetjenesten etterspør spesialsykepleiere med et solid klinisk og vitenskapelig fundament for yrkesutøvelsen. I dag behandles mennesker med en rekke sykdommer og skader som tidligere ikke var mulig å behandle. Pasientene som i dag er innlagt i somatiske sykehus, er sykere enn før. Fellestrekk for mange pasienter er at de flyttes fra sitt kjente miljø og inn i sykehusavdelinger som er preget av høyteknologisk utstyr, mange personalgrupper med klart definerte oppgaver og høy effektivitet.

En konsekvens av denne utviklingen er nye og økte krav til spesialsykepleieren. Samfunnet krever at spesialsykepleiere skal være oppdatert og arbeide kunnskapsbasert, der sykepleieutøvelsen bygger på forskningskunnskap, erfaringskunnskap og pasientkunnskap. De skal kunne analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor avansert medisinsk behandling og kunne utøve spesialsykepleie til akutt og kritisk syke. Spesialsykepleieren skal også kunne bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis, og bruke relevante metoder for forskning og kvalitetsarbeid (fagutviklingsarbeid, kvalitetssikringsarbeid eller kvalitetskontrollarbeid) på en selvstendig måte innen valgt spesialisering.

Det er et økende behov for spesialisert kompetanse innen sykepleie i primærhelsetjenesten. Ifølge Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. (helse- og omsorgstjenesteloven) har kommunene fått en utvidet rolle i behandlingen av akutt oppstått sykdom, forverring av kronisk sykdom og i etterbehandlingen av pasienter som er ferdigbehandlet i sykehus. Spesialsykepleiere vil derfor også være etterspurt i primærhelsetjenesten.

En kandidat med fullført masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter innen valgt spesialisering vil ha handlingskompetanse innen sitt spesialfelt, og vil ha kompetanse i å initiere og gjennomføre utviklingsprosjekter og delta i forskningsarbeid innenfor egen virksomhet. Kandidaten er kvalifisert til å ta et utvidet ansvar for kunnskapsbasert spesialsykepleie til akutt og/eller kritisk syke pasienter i og utenfor sykehus.

Relevans for videre studier

En kandidat med mastergrad i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter er kvalifisert til å søke opptak til doktorgradsprogrammer, herunder ph.d.- programmet i helsevitenskap ved OsloMet.

Bærekraft

Ifølge FNs Agenda 2030, er det en forutsetning at alle skal kunne leve friske og sunne liv for å kunne oppnå en bærekraftig utvikling. Masterprogrammet «Spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter» retter seg primært mot FNs bærekraftsmål 3, God helse, men også bærekraftsmål 4, 5 og 10, om å kunne sikre en inkluderende, rettferdig og god utdanning som fremmer muligheter for livslang læring for alle, samt i å kunne fremme likestilling og redusere ulikhet. De 17 bærekraftsmålene danner en helhet, hvor alle målene må ses i sammenheng. Derfor er formålet med programmet å utdanne kandidater som er kvalifisert til å bidra til å sikre god helse og fremme livskvalitet for alle uansett alder, kjønn, etnisitet, utdanning, seksualitet og funksjonsevne. Samtidig søkes å ivareta andre bærekraftshensyn.

Praksisstudier

Enkelte emner/studier har praksis som en del av utdanningen. De enkelte emneplaner gir nærmere informasjon om praksis, former for praksis, praksissteder, veiledning og rapportering og lignende.

Studentene må underordne seg de gjeldende lover, forskrifter, instrukser og lokale regler ved praksisstedet. Studentene har taushetsplikt på lik linje med praksisskolens/-stedets lærere/ansatte og avlegger taushetsløfte før de går ut i praksis.

Praksis via studieprogrammet Drama- og teaterkommunikasjon gir ikke formell undervisningskompetanse. Studiet kan imidlertid sammen med PPU brukes i undervisning i skoleverket og andre pedagogiske arenaer.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Engelsk 2 består av to emner à 15 studiepoeng. Emne 2 bygger på emne 1. Studietilbudet er et nett- og samlingsbasert kompetansegivende studium for lærere som har utdanning i engelsk fra universitet eller høgskole. Studiet gir formell kompetanse, samtidig som det ruster engelsklæreren til læringsfremmende arbeid i klasserommet.

Engelsk 2 bygger på engelsk 1 og har som mål å heve og utdype lærerens kompetanse faglig og fagdidaktisk samt bidra til utvikling av god undervisningspraksis i samsvar med grunnskolens læreplan i engelsk, kjerneelementene i faget, og tverrfaglige temaer. Rollen engelsk har i verdenssamfunnet, elevenes møte med engelsk utenfor klasserommet, og engelskfagets rolle i norsk skole blir satt inn i en sammenheng, hvor sentrale elementer er innsikt i engelsk som verdensspråk og videreutvikling av interkulturell kompetanse og fagets rolle i flerspråklige og flerkulturelle klasserom.

Emnet gir dypere kunnskap om samhandling i engelsk, tekststrukturer, og det engelske språkets grammatiske og fonologiske formverk. Engelsk 2 fokuserer på videreutviklingen av de grunnleggende ferdighetene, med spesiell vekt på progresjonen fra 7. til 10.årstrinn og overgangen fra barnetrinnet til ungdomstrinnet Samtidig blir studentens egen tekstkompetanse, språkferdighet, og ordforråd videreutviklet.

Fagplanen legger til rette for utvikling av språk- og tekstkompetanse, økt språkbevissthet og samhandling ved hjelp av digitale hjelpemidler. Det er en forutsetning at studentene gjennom hele studiet får anledning til å bruke språket både muntlig og skriftlig og anledning til å få demonstrert og diskutert formålstjenlige arbeidsmåter, vurderingspraksis og tilpasset opplæring i klasserommet i forhold til kompetansemålene i faget,

Vurdering og sensur

Masterprogrammet er organisert som et heltidsstudium med 90 studiepoeng i de tre første semestrene. Masteroppgaven på 30 studiepoeng fordeler seg over ett år. Studiets normerte tid er til sammen to og et halvt år. Spesialiseringen i akuttsykepleie har 30 uker med praksisstudier fordelt på de tre første semestrene. Praksisstudiene beskrives under kapittel Praksisstudier.

Programmet har i tillegg til felles masteroppgave to fellesemner som er Medisinsk og naturvitenskapelig kunnskap, 10 stp. og Vitenskapsteori, forskningsmetode og kvalitetsarbeid, 15 stp.

Spesialiseringene har egne emner for sine funksjons- og ansvarsområder og andre spesialiseringsemner. Prosjektbeskrivelse til masteroppgaven ligger i spesialsykepleiers emner for funksjons- og ansvarsområder for akuttsykepleie.

Masteroppgaven skrives over to semestre og tilrettelegger dermed for at studentene kan arbeide ved siden av, parallelt med oppgaveskriving.

Normal arbeidsinnsats på fulltid er 40 timer per uke. Dette inkluderer praksisstudier, timeplanlagt aktivitet, studentens egenaktivitet, arbeidskrav og eksamen.

Øvrig informasjon

Kvalitetssikring

Hensikten med kvalitetssikringssystemet for OsloMet er å styrke studentenes læringsutbytte og utvikling ved å heve kvaliteten i alle ledd. OsloMet ønsker å samarbeide med studentene, og deres deltakelse i kvalitetssikringsarbeidet er avgjørende. Noen overordnede mål for kvalitetssikringssystemet er:

å sikre at utdanningsvirksomheten inkludert praksis, lærings- og studiemiljøet holder høy kvalitet å sikre utdanningenes relevans til yrkesfeltet

å sikre en stadig bedre kvalitetsutvikling

For studenter innebærer dette blant annet studentevalueringer:

emneevalueringer

årlige studentundersøkelser felles for OsloMet

Mer informasjon om kvalitetssikringssystemet, se her: https://www.oslomet.no/om/utdanningskvalitet

Tilsynssensorordning

Tilsynssensorordningen er en del av kvalitetssikringen av det enkelte studium. En tilsynssensor er ikke en eksamenssensor, men en som har tilsyn med kvaliteten i studiene. Alle studier ved OsloMet skal være under tilsyn av tilsynssensor, men det er rom for ulike måter å praktisere ordningen på. Viser til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet: https://student.oslomet.no/retningslinjer-sensorer

Skikkethetsvurdering

I tråd med gjeldende regler for skikkethetsvurdering har utdanningsinstitusjonen ansvar for å vurdere om studentene er skikket for yrket. Studenter som viser liten evne til å mestre utdanningen, skal så tidlig som mulig i utdanningen få vite hvordan de står i forhold til kravene om skikkethet og eventuelt få råd og veiledning til å bedre disse forholdene eller få råd om å avslutte utdanningen. Konkrete beslutninger om skikkethet kan fattes gjennom hele studiet. Løpende skikkethetsvurdering av alle studenter skal foregå gjennom hele studiet og skal inngå i en helhetsvurdering av studentens faglige, fagdidaktiske, pedagogiske og personlige forutsetninger for å kunne fungere i yrket. En student som utgjør en mulig fare for elevers liv, fysiske og psykiske helse, rettigheter og sikkerhet, er ikke skikket for yrket.

Hvis det er begrunnet tvil om en student er skikket, skal det foretas en særskilt skikkethetsvurdering. Forvaltningslovens regler om saksbehandling kommer til anvendelse ved særskilt skikkethetsvurdering. Les forskriften i sin helhet her: Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning - Lovdata og for OsloMet: Skikkethetsvurdering | Rettigheter og plikter - Student - minside (oslomet.no)