Programplaner og emneplaner - Student
Årsstudium i dokumentasjonsforvaltning Programplan
- Engelsk programnavn
- One Year Programme in Records Management
- Gjelder fra
- 2025 HØST
- Studiepoeng
- 60 studiepoeng
- Varighet
- 4 semestre
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
Innledning
Årsstudiet gir innsikt i sammenhenger mellom teknologi, mennesker og dokumentasjon. Studiet kvalifiserer til arbeid i alle virksomheter som skal håndtere informasjonsflyt og dokumentere aktiviteter, både i privat og offentlig sektor.
I første studieår lærer du om arkivvitenskapelige metoder og rettslige rammer for dokumentasjonsforvaltning/arkivdanning, dvs. for sikring, forvaltning og tilgjengeliggjøring av dokumentasjon som moderne organisasjoner trenger i sin virksomhet.
I andre studieår lærer du om prinsipper for digital dokumentasjonsforvaltning, utfordringer med å gjøre digitale dokumenter anvendelige og pålitelige over tid, og arkiv som samfunnsressurs og kulturarv gjennom danning og tilgjengeliggjøring.
Målgruppe
Studiet retter seg mot personer som har erfaring fra arkivfeltet, og eller har høyere utdanning fra før.
Opptakskrav
Opptakskravet er generell studiekompetanse eller realkompetanse. For rangeringsregler vises det til forskrift om opptak til studier ved OsloMet – storbyuniversitetet.
Læringsutbytte
Læringsutbyttebeskrivelsene i studiet er utformet i henhold til 1. syklus (bachelornivå) i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket for høyere utdanning. Kandidaten skal etter fullført studium ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
En kandidat som fullfører årsstudium i dokumentasjonsforvaltning
- forstår hvordan dokumentasjon blir skapt, vedlikeholdt og tilgjengeliggjort i offentlige og private virksomheter
- forstår hvordan dokumentasjonsforvaltningen er del av organisasjoner
- har god innsikt i regelverket som gjelder tilgang til informasjon og kjenner til øvrig relevant lovgivning som gjelder for virksomheter i Norge
- har kunnskap om digital dokumentasjonsforvaltning og metoder for langtidsbevaring
- har kunnskap om dokumentasjonens og arkivenes rolle i samfunnet
- har kunnskap om norske og internasjonale tilnærminger til bevaring og kassasjon
Ferdigheter
En kandidat som fullfører årsstudium i dokumentasjonsforvaltning
- kan muntlig og skriftlig formulere krav til en effektiv dokumentasjonsforvaltning
- kan utføre dokumentasjonsoppgaver i tråd med norsk lovgiving
- kan beskrive og analysere oppgaver og arbeidsprosesser
- kan bruke funksjonsanalyse for å vurdere dokumentasjons- og bevaringsbehov gjennom hele livsløpet
- har kompetanse til å bidra i anskaffelsen av datasystemer innenfor dokumentasjonsforvaltning
- kan gjøre en bevarings- og kassasjonsvurdering
- kan formidle arkivfaglig kunnskap i ulike sammenhenger
Generell kompetanse
En kandidat som fullfører årsstudium i dokumentasjonsforvaltning
- kan arbeide i arkivsektoren på et arkivvitenskapelig grunnlag
- kan delta i diskusjoner om dokumentasjonsforvaltning på et profesjonelt nivå
- kan bruke faglige verktøy for å planlegge en virksomhets dokumentasjonsbehov
- kan kommunisere og formidle arkivfaglige perspektiver i samvirke med andre yrkesgrupper
- kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver i tråd med arkivfaglige etiske krav og retningslinjer
Arbeids- og undervisningsformer
The course deals with genetics, genes, DNA structure and function, and elucidates different approaches to how the field is studied and applied clinically. Gene technology methods are used in many of the health services’ laboratories - medical genetics, microbiology, pathology, biochemistry, hematology and immunology. Among other things, the methods are used in disease diagnostics, individually adapted medication and in the detection of infectious microorganisms. In addition, a range of genetic analyses can be carried out to map hereditary factors and risks relating to the development of disease in future. This is strictly regulated in the Biotechnology Act. Ethical aspects of genetic analyses are therefore a key part of the course. The DNA analyses are used to identify persons, for instance in forensic medicine, which is not part of the health service.
In order to carry out the analyses and process and understand the results from the different fields, it is important to have knowledge of the methods used and have background knowledge of DNA and genes. Large quantities of data from new technology also makes requirements of competence and skills in bioinformatics.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
- Passed first and second year or equivalent of the Bachelor’s Programme in Biomedical Laboratory Sciences, or
- Admitted to the Complementary Education in Biomedical Laboratory Science
Vurdering og sensur
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- can describe the structure of the human genome and different types of inheritance
- can describe different forms of genetic variation and their significance
- can explain gene regulation
- can explain the significance of DNA damage, how it can occur and how it can be repaired
- is familiar with the use of tumor markers and other biomarkers in patient diagnostics and individually adapted medicine
- can describe the principles behind the most common analysis methods in molecular diagnostics and explaining the methods’ areas of use
- is familiar with different forms of non-invasive prenatal testing (NIPT)
- can describe how DNA analyses can be used for personal identification in forensic medicine
- can describe different sequencing technologies and their areas of use
- can explain how chromosome anomalies and hereditary diseases can be determined by using different methods
- is familiar with the laws and regulations that regulate genetic testing and the requirements relating to genetic counselling
- is familiar with methods and laws relating to sperm donation, egg donation and in vitro fertilisation
Skills
The student
- can conduct and quality assure different gene technology methods and assess any sources of errors related to these
- can apply analysis instruments used in molecular diagnostics
- can process data and interpret the results of different genetic/DNS analyses, both technical and biomedical
- can carry out bioinformatics analyses of sequencing data from different sequencing platforms
- can collect information from different databases and using basic bioinformatics tools
- can carry out work using gene technology methods in a responsible manner to minimise the risk of contamination
General competence
The student
- can discuss social and ethical consequences of gene testing in a medical perspective