Programplaner og emneplaner - Student
DOK6200 Digital arkivdanning og -bevaring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Digital records management and -preservation
- Studieprogram
-
Digital arkivdanning og -bevaringÅrsstudium i dokumentasjonsforvaltning
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet kombinerer teori og praksis for å bygge opp en helhetlig forståelse av elektronisk arkivdanning og arkivbevaring. Det tar for seg sammenhengene mellom nyere arkivteori og elektronisk arkivdanning med spesiell vekt på Noark-standarden. Det legger vekt på datamodellering og hvordan databaser brukes under arkivdanning. Det skal synliggjøre relevante aspekter ved overgangen fra arkivdanning til bevaring, særlig bruk og videreutvikling av XML i arkivsammenheng.
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
- god forståelse for arkiv- og dokumentbegrepet i en digital kontekst
- grunnleggende kunnskap om databaseteori og datamodellering
- god kunnskap om oppbygging og funksjoner i Noark 5
- grunnleggende kunnskap om XML/XSD
- forståelse for metodene og prinsippene som ligger til grunn for generering av uttrekk fra elektroniske arkiver
Ferdigheter
- anvende sentrale teoretiske og metodologiske begreper knyttet til danning og bevaring av elektroniske arkiver
- strukturere enkle datamodeller og databaser og utføre enkle spørringer mot en database
- analysere og redegjøre for metadata som inngår i et elektronisk uttrekk og hvordan metadata kan videreutvikles ved behov
- utforme strategier/metoder for generering av uttrekk
Generell kompetanse
- formidle faglig kunnskap om rollen databasen har i dokumentasjonsforvaltning
- delta i diskusjoner om livsløptilnærming til elektronisk arkivering
- bruke relevant verktøy for å støtte opp under virksomhetens bevaringsbehov
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsformene er nettbaserte forelesninger, nettbaserte diskusjoner, oppgaveløsning og selvstudium.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten levere fire skriftlige arbeidskrav. Formålet med arbeidskravene er å hjelpe studenten å strukturere læringen i løpet av semesteret.
- Arbeidskrav 1 gir innsikt i ER-modellering
- Arbeidskrav 2 gir innsikt i oppbygging og bruk av en relasjonsdatabase for et angitt scenario
- Arbeidskrav 3 gir innsikt i en XML beskrivelse av et datauttrekk for et angitt scenario
- Arbeidskrav 4 gir innsikt i hvordan database innhold kan lagres som XML
Oppgavene kan skrives individuelt eller i gruppe (maks 4 per gruppe). Hvert arbeidskrav har et innsatsomfang på mellom 500 og 1000 ord. Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en skriftlig individuell mappe der hele mappen har et omfang som tilsvarer mellom 12 og 20 sider.
Mappen inneholder tre oppgaver:
- En praktisk oppgave tilknyttet bruken av databaseteknologi innenfor arkivdanningen.
- En praktisk oppgave tilknyttet migrering.
- Et skriftlig arbeid med utgangspunkt i pensum der arbeidet har et omfang på 4-6 sider. Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5. Forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg kommer i tillegg.
Arbeidskrav i emnet som er relevante for eksamen kan videreføres og inkluderes i mappeksamen, forutsatt at de bearbeides.
Oppgavene i mappen gis ikke karakter hver for seg og vektes ikke, men utgjør et samlet grunnlag for karakterfastsettelse. En student kan ved ikke bestått levere en omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Opptak til studiet.
Vurderingsuttrykk
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan forklare normale aldringsprosesser
- kan gjøre rede for hvordan menneskers behov endres med alder og helsesvikt
- kan beskrive menneskelige reaksjoner ved kriser og tap
- kan gjøre rede for hvordan grunnleggende behov og verdighet ivaretas hos pasienter med omfattende hjelpebehov
- kjenner til pasientjournal og sykepleieres journalføring
- kjenner til sykepleiers rolle og andre aktuelle profesjoner i praksisfeltet
Ferdigheter
Studenten
- kan kartlegge svikt i pasientens egenomsorgsressurser og observere, vurdere og iverksette hensiktsmessige tiltak for å lindre plager og kompensere for egenomsorgssvikt
- kan beskrive og gjennomføre personsentrert sykepleie for å ivareta pasientens grunnleggende behov og ressurser
- kan anvende og begrunne hygieniske prinsipper
- kan, under veiledning, dokumentere sykepleie i avdelingens dokumentasjonssystem
- kan kommunisere med pasienter og pårørende om deres opplevelser
- kan reflektere over en etisk problemstilling ved bruk av SME-modellen (systematisk modell for etikkrefleksjon)
- kan beskrive tegn på at døden er nært forestående og reflektere over døden som fenomen
Generell kompetanse
Studenten
- kan integrere kunnskap fra relevante fagområder i begrunnelsen av sykepleie, basert på trinnene i kunnskapsbasert praksis (KBP)
- kan anvende yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere
- kan forholde seg til pasienter, pårørende og medarbeidere i samsvar med sykepleiernes yrkesetiske prinsipper
- kan vise forståelse for hva det vil si å være hjelpetrengende og avhengig av andre
- kan reflektere over makt- og avhengighetsforhold i sykepleier-pasientrelasjonen
- kan reflektere over egen kommunikasjon og væremåte i møte med pasienter, ansatte og medstudenter
- viser nøyaktighet og pålitelighet i utførelsen av arbeid knyttet til praksis
- kan ta initiativ og vise ansvar i planlegging og gjennomføring av egen praksis i møte med pasienter, pårørende og medarbeidere
Sensorordning
Praksisstudier er både praksisforberedende undervisning, aktiviteter underveis og veiledet praksis som foregår i praksisperioden. Praksisperioden (7 uker) i kommunehelsetjenesten foregår fortrinnsvis på sykehjem veiledet av praksisveileder og kontaktlærer. Annen praksisforberedende undervisning og aktiviteter (3 uker) kan være simulering og ferdighetstrening og forelesninger og seminarer med kontaktlærer hvor aktuelle temaer ut ifra læringsutbyttene belyses.
Emneansvarlig
Til del 1 - Vurdering i praksis
For praksisstudier er det krav om 80 % tilstedeværelse i teori, aktiviteter og praksisforberedende undervisning som er merket obligatorisk i timeplan, samt 90 % tilstedeværelse i selve praksisperioden. Studenten fyller ut egenpresentasjonsskjema til praksisstart, turnusplan i løpet av første praksisuke og egenvurderingsskjema seneste to virkedager før avtalt midt- og sluttvurdering. Andre obligatoriske aktiviteter som inngår i totalvurderingen av emnet er:
- Individuell skriftlig oppgave, Omfang: 1500 ord (+/- 10 %).
Til del 2 Individuell prøve- praktiske ferdigheter i sykepleie (modifisert OSCE-test):
For å fremstille seg til eksamen del 2 må følgende være godkjent:
- 80 % tilstedeværelse av timeplanfestet aktivitet merket obligatorisk.
- Inspirasjonspraksis, 1 uke, obligatorisk 90 % tilstedeværelse. Fokus på sykepleiers rolle og funksjon. Fortrinnsvis veiledet av tredje års studenter (gjennomføres i høstsemesteret).