EPN-V2

Coaching og relasjonsledelse Programplan

Engelsk programnavn
Coaching and Relational Leadership
Gjelder fra
2025 HØST
Studiepoeng
60 studiepoeng
Varighet
4 semestre
Programhistorikk

Innledning

This master's degree programme gives students a broad understanding of global social and health problems and in-depth knowledge of the fields of social and health care systems. All the courses are designed from a broad international perspective, reflected in the curriculum. Class discussion, work requirements, group work and examinations will reflect the international orientation of the courses.

Students have the opportunity to travel abroad in the third semester of the programme. Students are encouraged to collect data for their thesis while they are abroad or in their home country.

The faculty has many partner organisations abroad which will be able to assist students with data collection and analysis. Students can also choose three elective topics to be taken in an institution outside of the programme. Courses taken outside of the programme must be approved by the programme coordinator before semester start.

Information regarding studies and data collection abroad will be disseminated during the first two semesters.

Målgruppe

Work requirements are outlined in the course descriptions below. Coursework requirements are mandatory. Requirements that are not handed in on time or found dissatisfactory will disqualify students from sitting the final examination.

Students are strongly recommended to form tutorial groups to discuss ideas, critically assess research and prepare for work requirements and examinations.

Opptakskrav

Opptakskrav er generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Søkere som tas opp på grunnlag av realkompetanse må være 25 år eller eldre i opptaksåret og kan ikke ha generell studiekompetanse. Slike søkere må i tillegg dokumentere ett av følgende:

  • fagbrev eller tilsvarende, og minimum to års relevant (fulltids) yrkespraksis
  • minimum fem års relevant (fulltids) yrkespraksis og tilstrekkelige ferdigheter i norsk (eller annet nordisk språk) til å kunne gjennomføre studiet. Språkkunnskaper skal dokumenteres med karakteren 2 eller bedre i faget norsk (eller annet nordisk språk) fra videregående skole eller tilsvarende. Kravet til språkkunnskaper kan alternativt dokumenteres med en arbeidsattest med en beskrivelse av hvordan søkeren på en tilfredsstillende måte har brukt norsk skriftlig (eller annet nordisk språk skriftlig) som en vesentlig del av sitt arbeid. Søkere med morsmål fra land utenfor Norden må dokumentere at de oppfyller krav til norsk tilsvarende kravet til generell studiekompetanse, i henhold til krav i forskrift om opptak til høyere utdanning.

Relevant deltidsarbeid av ulikt omfang og lengde kan regnes om til heltid, etter gjeldende regelverk.

Studenter som har avlagt og bestått eksamen i studiet Veiledning & coaching (VEIC eller VCOO), emnene VEIC7100 eller VCOO7100 og VEIC7200 eller VCOO7200, kan søke fritak for hhv emnene CORO7100 og CORO7200.

For å få uttelling i studiepoeng, må deltakerne oppfylle de generelle opptakskravene til studiet. De som ikke oppfyller disse kravene, kan ta studiet som etterutdanning og vil få et kursbevis ved endt studium.

Læringsutbytte

Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten

  • har innsikt i grunnleggende teori, metoder, modeller og verktøy innen coaching og relasjonsledelse
  • har forståelse for hvordan coachende lederstil kan anvendes på individ-, team- og organisasjonsnivå
  • kan redegjøre for hvordan man hjelper medarbeiderne til å utvikle sitt talent og realisere sine mål i samsvar med dagens krav til empowerment (myndiggjøring) og selvledelse

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan bidra til læring på individ-, team- og organisasjonsnivå gjennom praksisarbeid i studiet
  • kan utvikle evne til aktiv lytting, viser åpenhet for andres meninger og følelser, viser omsorg og er i stand til å håndtere konflikter på en konstruktiv måte.
  • viser evne og vilje til å løse oppgaver i fellesskap basert på gjensidig tillit og respekt

Generell kompetanse

Kandidaten

    Innhold og oppbygging

    Studiet er organisert som et samlingsbasert deltidsstudium og består av tre emner: CORO7100: Grunnleggende kompetanse i coachende lederstil - 15 studiepoeng CORO7200: Grunnleggende kompetanse i ledelsesbasert teamcoaching - 15 studiepoeng CORO7300: Coaching og relasjonsledelse lærende organisasjoner - 30 studiepoeng

    Emnene må gjennomføres i rekkefølge slik at gjennomføring av CORO7100 eller tilsvarende er en forutsetning for å avlegge eksamen på CORO7200, og gjennomført CORO7200 eller tilsvarende er en forutsetning for CORO7300.

    Studiet kan tilbys som oppdrag og tilpasses offentlige eller private virksomheter som ledd i kompetanseutvikling. Vektlegging og rekkefølge av temaer tilpasses studentgruppen og dagsaktuelle problemstillinger.

    Innholdet i studiet tar utgangspunkt i studentenes arbeidspraksis og den nære sammenhengen mellom praksiserfaringer og relevant teori. Det legges vekt på at teori konkretiseres og utprøves som grunnlag for refleksjon og individuell utvikling av coachingkompetanse, med spesiell vekt på relasjonsledelse. Studentenes egen yrkesbakgrunn og arbeidslivserfaring er en vesentlig referanseramme for studiet.

    Det faglige innholdet er ordnet i temaer. De skal være eksempler, skal konkretisere og være veiledende for å nå målene i emnene. Temaene er formulert slik at de skal gi handlingsrom for den enkelte lærer og kunne tilpasses kompetansen i studentgruppen. Temaene er derfor ikke vektet. Det utarbeides undervisningsplaner for hvert emne.

    Valgfritt emne Løper over flere semestre

    Arbeids- og undervisningsformer

    Studiet er utviklings- og praksisorientert med vekt på studentenes egenutvikling. Arbeidsformene forutsetter at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen.

    Arbeidsformene er en viktig del av studiet, og bidrar til studentenes faglige og personlige utvikling og økt refleksjonsnivå, gjennom blant annet:

    • Undervisning i form av forelesning, dialog, problembasert læring og pedagogiske verksteder
    • Arbeid i grupper
    • Gi og motta coaching og veiledning, individuelt og i gruppe
      • Individuelt arbeid, litteraturstudier og refleksjoner
      • Skriftlige oppgaver i form av logger, prosjektdokumentasjon og refleksjonsnotater
      • Bruk av IKT, video og annet teknisk utstyr i sammenheng med coaching og veiledning

    Fagansvarlig gir tilbakemelding og veiledning på studentenes arbeid underveis i studiet.

    Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Arbeidskravene skal bidra til å sikre at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskravene må være godkjent for at studentene skal kunne framstille seg til eksamen. Fravær ut over 20% må kompenseres etter avtale med faglærer.

    Se for øvrig beskrivelse av arbeidskrav under hvert enkelt emne.

    Vurdering og sensur

    Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler, forskrift om studier og eksamen og utfyllende bestemmelser til forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.

    Øvrig informasjon

    • Godkjent av dekan Dato 27.6-2013
    • Redaksjonelle endringer 09.06.2015
    • Redaksjonelle endringer 13.05.2017