EPN-V2

CORO7200 Grunnleggende kompetanse i ledelsesbasert teamcoaching Emneplan

Engelsk emnenavn
Basic Competence in Leadership-Based Teamcoaching
Studieprogram
Coaching og relasjonsledelse
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Innholdet i CORO7200 rettes mot utvikling av kompetanse i å planlegge, begrunne, gjennomføre og vurdere coaching og relasjonsledelse i praksis, med spesiell vekt på ledelsesbasert teamcoaching. Studentene blir kjent med gruppepsykologi, gruppedynamikk og utviklingsfaser i grupper. Ulike modeller for ledelsesbasert teamcoaching prøves ut og evalueres.

Forkunnskapskrav

CORO7100 eller tilsvarende må være bestått for å avlegge eksamen på emne CORO7200

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten har

  • innsikt i ulike modeller for relasjonsledelse og kommunikasjon på gruppe-/teamnivå
  • innsikt i ledelsesbasert teamcoaching med tilhørende utfordringer og muligheter kulturelt, metodisk, prosessuelt og etisk
  • innsikt i og forståelse for samspillsprosesser, konflikter og motstand i utvikling av team
  • kjennskap til og innsikt i gruppen/teamet som læringsarena og kompetanseutvikling i grupper/team

Ferdigheter

Studenten

  • har handlingskompetanse i ledelsesbasert teamcoaching og kan planlegge, gjennomføre og evaluere teamcoaching
  • kan drøfte egen og andres utøvelse av coaching og coachende lederaktiviteter
  • kan lede og strukturere kommunikasjon i en gruppe/et team basert på forståelse av gruppens/teamets utviklingsnivå

Generell kompetanse

Studenten har

  • generell kompetanse i å anvende kunnskap og ferdigheter på selvstendig vis og i ulike situasjoner gjennom å vise samarbeidsevne, ansvarlighet, evne til kritisk tenkning i gruppesamarbeid og de praktiske prosjektene
  • et modent etisk refleksjonsnivå i forhold til egen rolle som coachende leder

Innhold

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Arbeids- og undervisningsformer

I dette emnet tilegner studenten seg kunnskap om sentral økonomisk teori egnet for strategisk analyse. Strategien består av målsetningene, retningslinjene og ressursene organisasjonen bruker til å oppnå og beholde konkurransefortrinn. Aktuelle virkemidler i konkurransestrategien inkluderer prising, markedsføring, produktutvikling, fusjoner, oppkjøp og allianser. I Strategiøkonomi diskuteres mikroøkonomiske og spillteoretiske modeller med sikte på å utvikle evnen til å anvende økonomisk teori i utformingen av effektive strategier for bedrifter og andre organisasjoner. Emnet bygger videre på obligatoriske emner i mikroøkonomi og bedriftsøkonomi.

Undervisningsspråk er norsk.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Planlegge og gjennomføre et utviklingsprosjekt knyttet til ledelsesbasert coaching av team eller grupper. Prosjektet skal gjennomføres individuelt eller i gruppe på 2-4 studenter, og inneholde minst to coachingsamtaler pr student. Arbeidskravet dokumenteres individuelt ved refleksjonsnotat på 1.500-2.000 ord.
  2. Presentere relevante erfaringer, innsikt og oppdagelser fra utviklingsprosjektet for medstudenter og/eller kollegaer. Oppgaven gjennomføres individuelt eller i gruppe på 2-4 studenter. Dokumentasjon gjøres i form av en oppsummering fra presentasjonen, inkludert en refleksjon over arbeidskravets læringsutbytte. Oppsummeringen er en digital presentasjon på 3-5 minutter, med et tillegg på 2-3 minutter dersom presentasjonen er fra gruppe.

Krav til deltakelse framgår av punktet om arbeidskrav i programplanen.

Vurdering og eksamen

Skriftlig prosjekteksamen i gruppe. I eksamensbesvarelsen skal studentene i gruppe på 2-4 studenter analysere og drøfte coachingforløp de har gjennomført med ei gruppe eller et team på egen eller annen egnet arbeidsplass. Eksamensbesvarelsen skal vise planlegging, gjennomføring og refleksjon over coachingforløpet, og være knyttet opp mot relevant teori. Omfang: 4200-5000 ord.

Arbeidet med prosjekteksamen foregår gjennom hele emnet og innlevering av eksamensoppgaven er ved avslutning av emnet. Det kan skriftlig søkes faglærer om å levere eksamen individuelt.

Ny og utsatt eksamen

Ved ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av prosjektoppgaven.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen arbeidskrav eller obligatoriske aktiviteter

Vurderingsuttrykk

Vurderingen består av 2 prosjektoppgaver og en individuell skriftlig eksamen på 4 timer.

Prosjektoppgavene skal være på opptil 3 000 ord hver, og kan utføres individuelt eller i grupper på inntil 4 studenter.

Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri / Verdana 12 pkt. Linjeavstand: 4,5

Prosjektoppgavene teller 40 % og skoleeksamen 60 %. Totalkarakter settes etter en helhetsvurdering.

Ved gjentak av eksamen må man levere nye prosjektoppgaver og gå opp til ny skriftlig skoleeksamen.

Sensorordning

Følgende hjelpemidler er tillatt:

  • Alle trykte og skrevne hjelpemidler
  • Kalkulator (se programplan for regler som gjelder bruk av kalkulator)