Programplaner og emneplaner - Student
CORO7200 Grunnleggende kompetanse i ledelsesbasert teamcoaching Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Basic Competence in Leadership-Based Teamcoaching
- Studieprogram
-
Coaching og relasjonsledelse
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Innholdet i CORO7200 rettes mot utvikling av kompetanse i å planlegge, begrunne, gjennomføre og vurdere coaching og relasjonsledelse i praksis, med spesiell vekt på ledelsesbasert teamcoaching. Studentene blir kjent med gruppepsykologi, gruppedynamikk og utviklingsfaser i grupper. Ulike modeller for ledelsesbasert teamcoaching prøves ut og evalueres.
Forkunnskapskrav
For å begynne på dette emnet må du ha bestått:
- Bestått første studieår.
- SYKK/SYKPPRA21 Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 1, 15 stp.
eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten har
- innsikt i ulike modeller for relasjonsledelse og kommunikasjon på gruppe-/teamnivå
- innsikt i ledelsesbasert teamcoaching med tilhørende utfordringer og muligheter kulturelt, metodisk, prosessuelt og etisk
- innsikt i og forståelse for samspillsprosesser, konflikter og motstand i utvikling av team
- kjennskap til og innsikt i gruppen/teamet som læringsarena og kompetanseutvikling i grupper/team
Ferdigheter
Studenten
- har handlingskompetanse i ledelsesbasert teamcoaching og kan planlegge, gjennomføre og evaluere teamcoaching
- kan drøfte egen og andres utøvelse av coaching og coachende lederaktiviteter
- kan lede og strukturere kommunikasjon i en gruppe/et team basert på forståelse av gruppens/teamets utviklingsnivå
Generell kompetanse
Studenten har
- generell kompetanse i å anvende kunnskap og ferdigheter på selvstendig vis og i ulike situasjoner gjennom å vise samarbeidsevne, ansvarlighet, evne til kritisk tenkning i gruppesamarbeid og de praktiske prosjektene
- et modent etisk refleksjonsnivå i forhold til egen rolle som coachende leder
Innhold
- Coaching som metode i ledelse
- Prinsipper, muligheter og utfordringer i ledelsesbasert teamcoaching
- Gruppen/teamet som læringsarena
- Gruppepsykologi og gruppedynamikk
- Samspillprosesser, konflikter og motstand i coaching
- Etikk i coaching og relasjonsledelse
Arbeids- og undervisningsformer
For praksisstudier er det krav om 80 % tilstedeværelse i teori, aktiviteter og praksisforberedende undervisning som er merket obligatorisk i timeplan, samt 90 % tilstedeværelse i selve praksisperioden. Studenten fyller ut egenpresentasjonsskjema til praksisstart, turnusplan i løpet av første praksisuke og egenvurderingsskjema seneste to virkedager før avtalt midt- og sluttvurdering.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Planlegge og gjennomføre et utviklingsprosjekt knyttet til ledelsesbasert coaching av team eller grupper. Prosjektet skal gjennomføres individuelt eller i gruppe på 2-4 studenter, og inneholde minst to coachingsamtaler pr student. Arbeidskravet dokumenteres individuelt ved refleksjonsnotat på 1.500-2.000 ord.
- Presentere relevante erfaringer, innsikt og oppdagelser fra utviklingsprosjektet for medstudenter og/eller kollegaer. Oppgaven gjennomføres individuelt eller i gruppe på 2-4 studenter. Dokumentasjon gjøres i form av en oppsummering fra presentasjonen, inkludert en refleksjon over arbeidskravets læringsutbytte. Oppsummeringen er en digital presentasjon på 3-5 minutter, med et tillegg på 2-3 minutter dersom presentasjonen er fra gruppe.
Krav til deltakelse framgår av punktet om arbeidskrav i programplanen.
Vurdering og eksamen
Ikke relevant.
Hjelpemidler ved eksamen
Bestått-Ikke bestått.
Vurderingsuttrykk
Kontaktlærer godkjenner etter innstilling fra praksisveileder. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet.
Sensorordning
SYKKPRA30x, SYKPPRA30x og SYKDPRA30x er fullt overlappende.