Programplaner og emneplaner - Student
CORO7100 Grunnleggende kompetanse i coachende lederstil Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Basic Competence in Coaching Management Style
- Studieprogram
-
Coaching og relasjonsledelse
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- forstår og er i stand til å forklare et utvalg av biokjemiske og cellebiologiske metoder, deres muligheter og begrensninger
- forstår begrepet proteomikk, prinsippet bak utvalgte analysemetoder og deres bruksområder
- kan beskrive ulike teknikker for avansert mikroskopi, prinsipper og anvendelsesområder
- forstår prinsippet for ulike metoder for tillaging av transgene dyr, og kan redegjøre for lover og forskrifter som regulerer fremstillingen av disse
Ferdigheter
Studenten
- kan selvstendig vurdere utvalgte biokjemiske og cellebiologiske metoders egnethet, deres styrker og svakheter
- kan selvstendig utføre og kritisk tolke resultater fra utvalgte metoder innenfor biokjemi og cellebiologi
- kan utføre bioinformatiske søk i internettbaserte sekvensdatabaser
- kan presentere forskningsresultater på vitenskapelig vis
Generell kompetanse
Studenten
- kan kritisk vurdere aktuelle metoder i biomedisinsk forskning og diagnostikk
- kan designe forsøk innenfor biokjemi og cellebiologi
Forkunnskapskrav
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, studentpresentasjoner, seminarer samt ferdighetstrening i form av laboratoriearbeid. Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig for studentene på forhånd og deler av undervisningen vil være organisert som omvendt undervisning.
Læringsutbytte
Ingen
Innhold
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.
Arbeids- og undervisningsformer
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om mangfold og ungdomskultur, og de utfordringer som knytter seg til dette
- har kunnskap om sosiale og emosjonelle ferdigheter
- har kunnskap om muligheter og utfordringer i arbeid med utvikling av relasjonskompetanse
Ferdigheter
Studenten
- kan initiere og lede prosesser om utvikling av relasjonskompetanse
- kan legge til rette for motivasjon og mestring hos elever, spesielt på gruppenivå
- kan anvende relevante kommunikasjonsferdigheter i samspillsprosesser
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende arbeidsplassen som lærings- og utviklingsarena
- kan reflektere kritisk over egen rolle og egne beslutninger i endrings- og utviklingsarbeid
- kan anvende nasjonal og internasjonal forskning som grunnlag for vurdering av relasjonskompetanse
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen
Vurdering og eksamen
Gradert skala A-F.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Vurderingsuttrykk
- Emnet bygger på MABIO4110 Molekylær cellebiologi eller tilsvarende.
- Grunnleggende laboratorietekniske ferdigheter innen biokjemiske og cellebiologiske metoder på bachelornivå.
Sensorordning
10 stp overlapp med MABIO4200 Biokjemiske og cellebiologiske metoder.