EPN-V2

CORO7100 Grunnleggende kompetanse i coachende lederstil Emneplan

Engelsk emnenavn
Basic Competence in Coaching Management Style
Studieprogram
Coaching og relasjonsledelse
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • forstår og er i stand til å forklare et utvalg av biokjemiske og cellebiologiske metoder, deres muligheter og begrensninger
  • forstår begrepet proteomikk, prinsippet bak utvalgte analysemetoder og deres bruksområder
  • kan beskrive ulike teknikker for avansert mikroskopi, prinsipper og anvendelsesområder
  • forstår prinsippet for ulike metoder for tillaging av transgene dyr, og kan redegjøre for lover og forskrifter som regulerer fremstillingen av disse

Ferdigheter

Studenten

  • kan selvstendig vurdere utvalgte biokjemiske og cellebiologiske metoders egnethet, deres styrker og svakheter
  • kan selvstendig utføre og kritisk tolke resultater fra utvalgte metoder innenfor biokjemi og cellebiologi
  • kan utføre bioinformatiske søk i internettbaserte sekvensdatabaser
  • kan presentere forskningsresultater på vitenskapelig vis

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kritisk vurdere aktuelle metoder i biomedisinsk forskning og diagnostikk
  • kan designe forsøk innenfor biokjemi og cellebiologi

Forkunnskapskrav

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, studentpresentasjoner, seminarer samt ferdighetstrening i form av laboratoriearbeid. Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig for studentene på forhånd og deler av undervisningen vil være organisert som omvendt undervisning.

Læringsutbytte

Ingen

Innhold

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.

Arbeids- og undervisningsformer

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om mangfold og ungdomskultur, og de utfordringer som knytter seg til dette
  • har kunnskap om sosiale og emosjonelle ferdigheter
  • har kunnskap om muligheter og utfordringer i arbeid med utvikling av relasjonskompetanse

Ferdigheter

Studenten

  • kan initiere og lede prosesser om utvikling av relasjonskompetanse
  • kan legge til rette for motivasjon og mestring hos elever, spesielt på gruppenivå
  • kan anvende relevante kommunikasjonsferdigheter i samspillsprosesser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende arbeidsplassen som lærings- og utviklingsarena
  • kan reflektere kritisk over egen rolle og egne beslutninger i endrings- og utviklingsarbeid
  • kan anvende nasjonal og internasjonal forskning som grunnlag for vurdering av relasjonskompetanse

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen

Vurdering og eksamen

Gradert skala A-F.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Vurderingsuttrykk

  • Emnet bygger på MABIO4110 Molekylær cellebiologi eller tilsvarende.
  • Grunnleggende laboratorietekniske ferdigheter innen biokjemiske og cellebiologiske metoder på bachelornivå.

Sensorordning

10 stp overlapp med MABIO4200 Biokjemiske og cellebiologiske metoder.