template.back.to.overview Canvas
Introduksjon til Canvas
Denne videoen gir deg et raskt overblikk over blant annet grensesnittet, relevante innstillinger og meldingssystemet i Canvas.
Bruk en støttet og oppdatert nettleser
For å unngå problemer i Canvas, anbefales det å bruke en nettleser som er støttet og sørge for at den er oppdatert til nyeste versjon. På følgende lenke finner du en oversikt over nettlesere som er støttet av Canvas: Which browsers does Canvas support? (community.canvaslms.com).
OBS! Apple-brukere: Selv om nettleseren Safari også opplyses å være støttet, har det vært rapportert flere tilfeller av ting som ikke fungerer i Canvas ved bruk av denne. Hvis noe ikke fungerer som det skal i Safari anbefaler vi derfor at du prøver Chrome eller Firefox i stedet.
Logge inn
- For å få tilgang til emnene dine i Canvas må du først semesterregistrere deg.
- Er du ny student eller nettopp har begynt å studere igjen ved OsloMet må du også aktivere kontoen din. Merk at det tar inntil ett døgn før du kan logge inn i Canvas etter at du har aktivert kontoen din.
- Logg inn i Canvas: oslomet.instructure.com – Brukernavnet kommer i formatet "abcde1234" (eksisterende studenter kan ha f.eks. s123456).
Problemer med innlogging
- Aktivere IT-konto: Du kan ikke logge inn (verken i Canvas eller i andre systemer) før du har aktivert IT-kontoen din. Det kan ta opptil 24 timer etter du har aktivert IT-kontoen før du kan logge inn i Canvas.
- Tilgang til emner: For å få tilgang til dine emner i Canvas må du gjennomføre semesterregistrering på begynnelsen av hvert semester i Studentweb. Hvis du semesterregistrerer deg før kl. 16 på en hverdag, tar det normalt 2-3 timer fra du er semesterregistrert før du får se dine emnene for semesteret i Canvas. I noen unntakstilfeller er ikke tilgangene på plass før dagen etter.
- Studierett: Har du sluttet på studiet, fullført studiet eller fått inndratt studieretten, mister du tilgang til Canvas. Du kan sjekke din studentstatus i Studentweb.
- Glemt passord: Gå til tilgang.sikt.no/oslomet.
- Låst konto: Hvis du har skrevet feil passord seks ganger på rad blir din IT-kontoen automatisk stengt i en time.
Endre språk
Standardspråket i Canvas er engelsk, men du kan endre det til både Norsk bokmål og nynorsk.
For å endre språkinnstillingene, klikk Account > Settings > Edit Settings og velg Norsk (bokmål) eller Norsk (nynorsk). Trykk Update Settings når du har valgt språk.
Meldingssystemet (Innboks)
Innboksen er et internt meldingssystem i Canvas, som studenter og lærere kan benytte til å kommunisere med hverandre. Dette meldingssystemet kan ikke sende meldinger til e-postadresser, men det har likevel en kobling med e-post:
Når noen sender deg en melding via meldingssystemet vil du se meldingen i innboks i Canvas. I tillegg vil du motta en e-post* med varsel/beskjed om at det har kommet en melding i Canvas. E-posten vil også inneholde meldingen som avsenderen sendte. Du kan enten svare på meldingen direkte i Canvas eller ved å svare på varselet som kom via e-post. Dersom du velger å svare via e-post vil meldingen bli sendt tilbake inn i Canvas og havne i innboksen til avsender (altså Canvas-innboksen).
Avsenderen, som nå har fått en ny melding, vil tilsvarende motta et varsel* om meldingen i Canvas i sin e-post, og kan svare deg på samme måte; enten via e-post eller direkte i Canvas.
*med mindre mottaker har skrudd av varslinger for meldinger i Canvas. Da vil ikke vedkommende motta dette varselet
Studentgrupper
Som student har du anledning til å opprette grupper inne i Canvas-emner hvor du er deltaker, såkalte studentgrupper. Når du lager en studentgruppe kan du ved opprettelse velge om alle som er i emnet skal kunne melde seg inn i gruppen eller om det kun skal være via invitasjon.
- Hvis man velger Emnedeltakere kan delta når man oppetter gruppen, kan hvem som helst som er deltaker i emnet melde seg inn. De vil se gruppen i gruppeoversikten og kan bli medlem ved å trykke på Bli med-knappen. Man forlater en gruppe ved å trykke Forlat.
- Hvis man velger Medlemskap kun etter invitasjon, må man invitere inn medlemmene når man oppretter gruppen ved å huke av navnene. Man kan ikke selv invitere medlemmer i ettertid (men det kan en lærer i emnet gjøre).
- Merk at læreren også har tilgang til alle studentgrupper som opprettes i et Canvas-emne. Dette inkluderer eventuelle kunngjøringer som blir gitt i gruppen.
Studenter kan ikke selv slette studentgrupper, dette er det kun lærer eller Canvas-admin som kan gjøre.
Se også How do I create a group as a student (community.canvaslms.com).
Tilgang til Canvas når du fullfører eller slutter på studiet
Når du fullfører ditt studium og sluttdokumentasjon (vitnemål/karakterutskrift) utstedes beholder du din tilgang i Canvas i 30 dager fra og med datoen du ble registrert som fullført/sluttet. Hvis du har noe i Canvas du ønsker å ta vare på, må du derfor laste ned dette fra Canvas innen disse 30 dagene har passert.
Levere en oppgave
-
Last ned Canvas Student-appen
- Canvas-app for Android (play.google.com)
- Canvas-app for iOS (itunes.apple.com)
-
Mer informasjon
- Dokumentasjon (engelsk): Canvas Student Guide (community.canvaslms.com)
- Dokumentasjon (norsk): Grunnleggende om Canvas (instructure.com)
- Video (engelsk): Canvas Student Video Guide (community.canvaslms.com)
- Video (engelsk): Canvas Overview For Students (vimeo.com)
- Informasjon fra leverandøren (instructure.com)
-
Tilgjengelighetserklæringer
Her finner du OsloMets tilgjengelighetserklæringer for Canvas og andre systemer som er integrert i Canvas.
- Canvas LMS:
- Panopto VMS:
- CES Emneevaluering:
For å melde avvik om tilgjengeligheten i overnevnte systemer, send e-post til canvas@oslomet.no.