Retningslinjer for klage på praksisstudier i barnehage - Student

Statisk artikkel

Retningslinjer for klage på praksisstudier i barnehage

Opplever du forhold i en praksisperiode som gir grunnlag for å klage på praksisstedet eller på praksislærer, må du ta dette opp med praksislæreren og/eller praksisstedets ledelse. Dette må du gjøre så snart som mulig. Under finner du beskrivelse av hvordan du går frem, og hva som forventes av deg, hvis du ønsker å klage underveis i en praksisperiode, og hvordan du går frem etter at praksisperioden er gjennomført.
  • Underveis i praksisperioden: Hvordan går du frem for å klage?

    1. Som hovedregel skal problemer forsøkes å løses på lavest mulig nivå. Derfor skal du først ta opp et eventuelt problem med praksislæreren din, gjerne i en veiledningstime.
    2. Hvis en samtale med praksislærer ikke fører frem, ber du om en samtale med styrer.
    3. Dersom dette ikke fører til en oppklaring eller løsning, kontakter du praksisadministrasjonen på praksis-lui@oslomet.no OBS! Husk å anonymisere navn på praksislærer, styrer og barnehage, av personvernhensyn.
    4. Hvis du har klage på formelle feil, for eksempel at du ikke får den veiledningen du skal ha, tar praksisadministrasjonen kontakt med styrer og eventuelt praksislærer. 
    5. Hva gjør du hvis klagen handler om faglige aspekter, kommunikasjon og samarbeid med praksislærer? Forsøk først å følge punktene over. Hvis det ikke fører frem, kontakter du praksisadministrasjonen. Da videreformidles kontakt med emneansvarlig for praksis, som kan gi veiledning om hvordan du går frem eller støtte deg i gjennomføringen av et møte.
    6. Hvis situasjonen ikke bedrer seg etter at det har blitt holdt møte i barnehagen med praksislærer, styrer, deg og eventuelt emneansvarlig, vil du bli bedt om å formulere en skriftlig klage.
    7. Klagen må være så saklig som mulig, og inneholde konkrete eksempler og vise til dialogen mellom deg og praksislærer/styrer. 
    8. Viktig! Ta kontakt med praksisadministrasjonen for å avtale oversendelse av klagen. Av personvernhensyn skal den ikke sendes som ordinær e-post.
    9. Det holdes et formelt møte hvor student(er), praksislærer, styrer, studieleder/emneansvarlig og saksbehandler (representant fra praksisadministrasjonen) er til stede.
    10. Med utgangspunkt i møtet, tas en beslutning om veien videre for den aktuelle praksisperioden, og for det videre samarbeidet. 
  • Etter praksisperioden: Hvordan går du frem for å klage?

    1. OBS! Frist for å klage er to uker etter endt praksisperiode. Ta umiddelbart kontakt med praksis-lui@oslomet.no når perioden er gjennomført hvis du vurderer å sende en klage. OBS! Husk å anonymisere navn på praksislærer, styrer og barnehage, av personvernhensyn.
    2. Hvis klagen handler om formelle feil, for eksempel at du ikke har fått den veiledningen du har krav på, tar praksisadministrasjonen kontakt med styrer i barnehagen.
    3. Hvis klagen handler om faglige aspekter, kommunikasjon og samarbeid med praksislærer, må du levere en skriftlig klage.
    4. Viktig! Ta kontakt med praksisadministrasjonen for å avtale oversendelse av klagen. Av personvernhensyn skal den ikke sendes som ordinær e-post.
    5. Klagen må være så saklig som mulig, inneholde konkrete eksempler, og vise til dialogen mellom praksislærer/styrer og student (deg/dere). Ta kontakt med praksis-lui@oslomet.no hvis du trenger veiledning rundt dette. 
    6. Studenten(e) som har sendt klagen, blir innkalt til et møte med studieleder/emneansvarlig for praksis, og saksbehandler (representant fra praksisadministrasjonen).
    7. Studieleder/emneansvarlig, sammen med saksbehandler, innkaller styrer og praksislærer til et møte.
    8. Ved behov avholdes et møte med alle involverte: student(er), praksislærer, styrer, studieleder/emneansvarlig og saksbehandler.
    9. Med utgangspunkt i møtet, tas en beslutning om videre samarbeid. Dette er ikke studenten(e) med på.
  • Klage på formelle feil ved praksisstudier i barnehage

    Dersom du er vurdert til ikke bestått i en praksisperiode, og du mener det er begått formelle feil som har hatt innvirkning på vurderingen, kan du klage på dette. Ved klage på formelle feil skal universitetets bestemmelser om formell klage på eksamen følges. De er nedfelt i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet, § 7-4.

    Mulige formelle feil kan være

    • Studenten har ikke fått den veiledningen hun/han har krav på jf. sentralt avtaleverk.
    • Studenten har ikke fått oppfølging i tråd med forbedringspunktene i meldingen om fare for ikke bestått.
    • Studenten har ikke fått skriftlig midtveisvurdering, jf. forskrift om studier og eksamen ved OsloMet – storbyuniversitetet (tidligere Høgskolen i Oslo og Akershus).

    Det er ikke et eget skjema for slike klager. Du må selv beskrive og forklare hvilke formelle feil som du mener er gjort. Klagen må signeres og leveres til fakultetet. Viktig! Av personvernhensyn skal ikke en klage sendes på e-post. Ta kontakt med praksis-lui@oslomet.no for å avtale overlevering.

    Gjeldende frist

    Gjeldende frist for å klage på formelle feil er tre uker etter at du har mottatt vedtaksbrev om ikke bestått praksisperiode.

    Klagen blir behandlet av fakultetet. Dersom fakultetet ikke tar klagen til følge, kan du påklage saken til Nemnd for studentsaker ved OsloMet.

    Mulig konsekvens av en klage på formelle feil

    Konsekvensen kan være at praksisperioden blir annullert, og at du får gjennomføre praksisperioden på nytt uten at du har brukt opp ett av to forsøk på å bestå den aktuelle praksisperioden. Se Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet, § 5 

  • Ofte stilte spørsmål om praksis i barnehage