EPN-V2

Management in the Norwegian Work Life Programme description

Programme name, Norwegian
Ledelse i den norske arbeidslivsmodellen
Valid from
2025 FALL
ECTS credits
60 ECTS credits
Duration
4 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring, og bidra til at studentene er aktive og medansvarlige for egen studieprogresjon. Alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte frister. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i tilfelle med faglærerer.

Arbeidskrav vurderes til «godkjent» eller «ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «ikke godkjent», har anledning til én ny innlevering. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk. Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den enkelte emneplan.

Krav om tilstedeværelse i basisgruppene

Veiledning- og coachingferdigheter tilegnes i samhandling med andre. Det kreves derfor minimum 80 % tilstedeværelse i basisgruppene. Fravær utover 20 prosent medfører at studenten ikke kan avlegge eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få kompensatoriske oppgaver. Slike kompensatoriske oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn. Studenter som blir trukket fra eksamen på grunn av fravær eller manglende gjennomført/godkjent kompensatorisk oppgave må ta emnet på nytt neste gang emnet gjennomføres.

Target group

Innlevering av eksamensoppgave er ved avslutning av hvert emne. For informasjon om bruk av sensor, se de enkelte emneplanene.

Det kan klages over karakterfastsetting og på formelle feil i samsvar med bestemmelsene i lov om universiteter og høyskoler, jf. også forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.

Studentens rettigheter og plikter ved evt. ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Admission requirements

Godkjent av styret for Høgskolen i Akershus 1. april 2003

Revisjon godkjent av dekan 25. april 2012

Redaksjonelle endringer 9. juni 2015

Redaksjonelle endringer 26. april 2018

Redaksjonelle endringer 1. oktober 2019

Redaksjonelle endringer 6. juli 2023

Redaksjonelle endringer 13. november 2024

Programplanen gjelder fra kull høst 2025

Learning outcomes

En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Etter alle fire emnene har kandidaten kunnskap om

  • anvendt forskning i ledelses- og organisasjonsfaget
  • den norske arbeidslivsmodellens oppbygging og virkemåte
  • bygging og vedlikehold av organisasjonsstrukturer i den norske konteksten
  • anvendelse av ulike ledelses- og styringsformer i norsk arbeidsliv
  • arbeidslivets lov- og avtaleverk som premiss for organisasjon og ledelse

Ferdigheter

Kandidaten kan anvende kunnskapene i praksis på egen arbeidsplass og i samarbeid med andre på alle nivå i virksomheten.

  • Identifisere problemer og problemstillinger på arbeidsplassen
  • Føre dialog og samarbeide med ledere og medarbeidere om å identifisere problemer
  • Bruke samarbeidsmodellen med partssamarbeid og medbestemmelse i planleggings- og gjennomføringsprosesser
  • Praktisere medbestemmelse i beslutningsprosesser
  • Identifisere og løse samarbeidsproblemer og konflikter
  • Identifisere sammenhenger mellom organisasjons- og ledelsesformer og resultater

Generell kompetanse

Kandidaten har styrket evne til

  • kommunikasjon av organisasjons- og ledelsesfaget
  • å formidle og forklare problemstillinger og faglige perspektiver
  • å samhandle med andre i drifts og utviklingsprosesser
  • å anvende etiske retningslinjer
  • å bidra til nyskaping og innovasjon
  • kritisk refleksjon

Content and structure

Studiet er organisert som et deltidsstudium over to år, og består av fire emner á 15 studiepoeng.

Emne 1, 1.semester : NAM6000 Arbeidslivskunnskap

Emne 2: 2.semester: NAM6100 Makt og opposisjon

Emne 3: 3.semester: NAM6200 Organisasjon og ledelse i norske virksomheter

Emne 4: 4.semester: NAM6300 Marked, utvikling og omstillingsevne i norsk arbeidsliv

Det er ingen progresjonsregler på studiet, men det er anbefalt at emnene gjennomføres i den rekkefølgen som er skissert over.

Optional course Spans multiple semesters

1st year of study

1. semester

2. semester

Teaching and learning methods

Undervisningen i hvert emne er organisert i fysiske og digitale samlinger. Undervisningen veksler mellom forelesninger knyttet til pensumgjennomgang og anvendelse av ny empirisk forskning som kan belyse både teorier og metoder, plenumsdiskusjoner og gruppearbeid.

Work requirements

Det er arbeidskrav i emne NAM6000 og i emne NAM6300. Arbeidskravet er et skriftlig notat hvor studenten skisserer tema og problemstilling til en fordypningsoppgave. Nærmere krav til utforming av notatet og innleveringsfrist vil bli beskrevet på første samling i hvert emne.

Studentene tilbys å benytte empirien fra Arbeidsforskningsinstituttet (AFI) til å belyse sine problemstillinger.

Arbeidskravet i hvert emne skal være godkjent av emneansvarlig for å kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke godkjennes, har studenten rett til å levere på ny èn gang innen angitt tidsfrist. Dersom arbeidskravet igjen ikke blir godkjent, mister studenten retten til å framstille seg til eksamen i det aktuelle emnet.

Assessment

Vurdering og sensur skal foregå i samsvar med bestemmelsene om vurdering i lov av 8. mars 2024 nr. 9 om universiteter og høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studentene plikter å sette seg inn i gjeldende regler.

Vurderingsformen i emne NAM6000 og i emne NAM6300 er en individuell fordypningsoppgave. Studentene arbeider med oppgaven gjennom hele semesteret. Vurderingsformen i emne NAM6100 og emne NAM6200 er en individuell hjemmeeksamen over 7 dager med en bestemt oppgavetekst.

Som vurderingsuttrykk brukes en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått, jf. lov om universiteter og høyskoler § 3-9 (6). Det benyttes to sensorer til sensurering av hver oppgave. Studenter som har gyldig fravær eller ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen som arrangeres i begynnelsen av påfølgende semester.

Studenten har rett til begrunnelse og rett til å klage på karakterfastsetting og/eller formelle feil ved eksamen, i samsvar med lov om universiteter og høyskoler §§ 5-2 og 5-3.