EPN-V2

Management in the Norwegian Work Life Programme description

Programme name, Norwegian
Ledelse i den norske arbeidslivsmodellen
Valid from
2019 FALL
ECTS credits
60 ECTS credits
Duration
4 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Utdanningstilbudet skal være et alternativ til tradisjonell utdanning i ledelse og organisasjonsfag. Det legges vekt på kunnskap om den norske arbeidslivsmodellens oppbygging og virkemåte, hva som skiller norsk arbeidsliv fra arbeidslivet i andre land og hvilke føringer dette legger på organisasjonsutforming og ledelsespraksis på norske arbeidsplasser. Utdanningen anvender Arbeidslivsbarometeret, Medbestemmelsesbarometeret, Ledelsesbarometeret og studentenes egne arbeidslivserfaringer som ferskvarekunnskap i undervisningen.

Target group

Målgruppen er medlemmer i fag- og interesseorganisasjonen Lederne. Andre med interesse for den norske arbeidslivsmodellen kan også søke.

Admission requirements

Opptakskrav er generell studiekompetanse eller realkompetanse. For opptak vises det til forskrift om opptak ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Ved vurdering av realkompetanse gjelder Retningslinjer for opptak på grunnlag av realkompetanse ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Learning outcomes

En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Etter alle fire emnene har kandidaten kunnskap om

  • anvendt forskning i ledelses og organisasjonsfaget, blant annet Ledelsesbarometeret
  • den norske arbeidslivsmodellens oppbygging og virkemåte
  • bygging og vedlikehold av organisasjonsstrukturer i den norske konteksten
  • anvendelse av ulike ledelses- og styringsformer i norsk arbeidsliv
  • arbeidslivets lov- og avtaleverk som premiss for organisasjon og ledelse

 

Ferdigheter

Kandidaten kan anvende kunnskapene i praksis på egen arbeidsplass og i samarbeid med andre på alle nivå i virksomheten.

  • Identifisere problemer og problemstillinger på arbeidsplassen
  • Føre dialog og samarbeide med ledere og medarbeidere om å identifisere problemer
  • Bruke samarbeidsmodellen med partssamarbeid og medbestemmelse i planleggings- og gjennomføringsprosesser
  • Praktisere medbestemmelse i beslutningsprosesser
  • Identifisere og løse samarbeidsproblemer og konflikter
  • Identifisere sammenhenger mellom organisasjons- og ledelsesformer og resultater

 

Generell kompetanse

Kandidaten har styrket evne til

  • kommunikasjon av organisasjons- og ledelsesfaget
  • å formidle og forklare problemstillinger og faglige perspektiver
  • å samhandle med andre i drifts og utviklingsprosesser
  • å anvende etiske retningslinjer
  • å bidra til nyskaping og innovasjon
  • kritisk refleksjon

Content and structure

Studiet er organisert som et deltidsstudium over to år, og består av fire emner á 15 studiepoeng.

Emne 1, høstsemester: NAM6000 Arbeidslivskunnskap

Emne 2, vårsemester: NAM6100 Makt og opposisjon

Emne 3, høstsemester: NAM6200 Organisasjon og ledelse i norske virksomheter

Emne 4, vårsemester: NAM6300 Marked, utvikling og omstillingsevne i norsk arbeidsliv

 

Det er ingen progresjonsregler på studiet, men det er anbefalt at emnene gjennomføres i den rekkefølgen som er skissert over. 

Optional course Spans multiple semesters

1st year of study

1. semester

2. semester

Teaching and learning methods

Undervisningen i hvert emne er organisert i tre to-dagers samlinger. Undervisningen veksler mellom forelesninger knyttet til pensumgjennomgang og anvendelse av ny empirisk forskning som kan belyse både teorier og metoder, plenumsdiskusjoner og gruppearbeid.

Work requirements

Det er arbeidskrav i emne NAM6000 og i emne NAM6300. Arbeidskravet er et skriftlig notat hvor studenten skisserer tema og problemstilling til en fordypningsoppgave. Nærmere krav til utforming av notatet og innleveringsfrist vil bli beskrevet på første samling i hvert emne.

Studentene tilbys å benytte empirien fra Arbeidsforskningsinstituttet (AFI) til å belyse sine problemstillinger.

Arbeidskravet i hvert emne skal være godkjent av emneansvarlig for å kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke godkjennes, har studenten rett til å levere på ny èn gang innen angitt tidsfrist. Dersom arbeidskravet igjen ikke blir godkjent, mister studenten retten til å framstille seg til eksamen i det aktuelle emnet.

Assessment

Vurdering og sensur skal foregå i samsvar med bestemmelsene om vurdering i lov av 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studentene plikter å sette seg inn i gjeldende regler.

Vurderingsformen i emne NAM6000 og i emne NAM6300 er en individuell fordypningsoppgave. Studentene arbeider med oppgaven gjennom hele semesteret. Vurderingsformen i emne NAM6100 og emne NAM6200 er en individuell hjemmeeksamen over 7 dager med en bestemt oppgavetekst.

Som vurderingsuttrykk brukes en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått, jf. lov om universiteter og høyskoler § 3-9 (6). Det benyttes to sensorer til sensurering av hver oppgave. Studenter som har gyldig fravær eller ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen som arrangeres i begynnelsen av påfølgende semester.

Studenten har rett til begrunnelse og rett til å klage på karakterfastsetting og/eller formelle feil ved eksamen, i samsvar med lov om universiteter og høyskoler §§ 5-2 og 5-3.