EPN-V2

HR Management for Heath and Social Sectors Programme description

Programme name, Norwegian
Personalledelse for helse- og sosialsektoren
Valid from
2025 FALL
ECTS credits
30 ECTS credits
Duration
2 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history
  • Introduction

    Videreutdanningen er et deltidsstudium over ett år. Fullført studium gir 30 studiepoeng (ECTS). Videreutdanningen er tverrfaglig.

    Lederoppgavene i helse- og sosialsektoren er mange og komplekse og behovet for kunnskap om disse er stort. De ulike lederrollene disse lederne har, krever god organisasjonsforståelse, ulike ferdigheter og god kommunikasjon med medarbeiderne og andre ledere. Innsikt i lov- og avtaleverk som regulerer arbeidslivet er en forutsetning for å kunne ivareta ledelsesfunksjoner.

    Formålet med studiet et at studentene skal tilegne seg kunnskap og innsikt om ledelse, organisasjonsteori og arbeidsrett som trengs for å mestre lederoppgaver innen offentlig sektor, spesielt helse- og sosialsektoren.

  • Target group

    Studiet er først og fremst lagt opp med sikte på å dekke behovet for dem som har lederfunksjoner, herunder personalansvar. I denne sammenhengen vil det si ledere på ulike nivå innenfor helse-, sosial- og barnehagesektoren.

  • Admission requirements

    Det faglige grunnlaget for opptak er

    • treårig helse-, velferd, - sosialfaglig eller økonomisk/administrativ utdanning på bachelornivå
    • minimum to års relevant yrkespraksis etter fullført utdanning.

    Tilleggspoeng

    Det gis tilleggspoeng for relevant yrkespraksis utover minstekravet for opptak. Med relevant praksis menes yrkespraksis som leder.

    Det gis i tillegg ytterligere ti tilleggspoeng for søkere som innehar ledende stilling i helse- og sosialsektoren.

    Utdanning utover minstekravet for opptak anses ikke som relevant i rangeringen av søknader og gir derfor ikke tilleggspoeng.

    Det vises til forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet for nærmere bestemmelser om opptakskrav, rangering og poengberegning.

  • Learning outcomes

    Likeverdig opplæring er et sentralt prinsipp for all virksomhet i barnehage og skole. Opplæringen skal ta hensyn til mangfoldet i gruppen og tilrettelegges etter den enkeltes behov. Barn og unge som ikke har tilfredsstillende utbytte av opplæring har rett til individuelle tilpasninger, også kalt spesialundervisning eller spesialpedagogisk hjelp. Studiet Innføinrg i spesialpedagogikk er begrunnet i behovet for spesialpedagogisk kunnskap for de som arbeider i barnehage, skolefritidsordning eller på ulike trinn i opplæringsforløpet og som ikke har pedagogisk utdanning på høgskolenivå. Denne yrkesgruppen har et stort ansvar og derav behov for spesialpedagogisk kunnskap for bedre å kunne tilrettelegge arbeidet med barn, unge og voksne med særskilte opplæringsbehov.

    Studiet skal bidra til å ivareta likeverdig og individuell tilrettelegging i all opplæring slik at barn og unge kan ta del i et sosialt, faglig og inkluderende fellesskap. Barn og unge skal i størst mulig grad utvikle kompetanse og holdninger for å kunne mestre livene sine, delta og være inkludert i samfunnets fellesskap. Opplæringen skal fremme livsmestring og folkehelse som overordnede og tverrfaglige temaer. Barn og unge har rett til et trygt og godt psykososialt miljø som legger til rette for trivsel og utvikling ut ifra individuelle forutsetninger og behov.

  • Content and structure

    Målgruppe for studiet er primært ansatte i barnehage, skolefritidsordning eller på ulike trinn i opplæringsforløpet, uten pedagogisk utdanning på høgskole- eller universitetsnivå. Studiet er aktuelt også for andre som arbeider med opplæring eller med tilrettelegging for barn, unge eller voksne med særskilte behov for eksempel innen idrett og annen frivillig virksomhet. Studiet åpner også for søkere med ulike utdanninger på høgskole- eller universitetsnivå.

    Optional course Spans multiple semesters

    1st year of study

    1. semester

    2. semester

  • Teaching and learning methods

    Opptakskravet er generell studiekompetanse eller tilsvarende realkompetanse.

    Søkere som tas opp på grunnlag av realkompetanse må være 25 år eller eldre i opptaksåret og kan ikke ha generell studiekompetanse. Slike søkere må i tillegg dokumentere ett av følgende:

    • Fagbrev eller tilsvarende, og minimum to års relevant (fulltids) yrkespraksis
    • Minimum fem års relevant yrkespraksis og tilstrekkelige ferdigheter i norsk (eller annet nordisk språk) til å kunne gjennomføre studiet. Inntil to av de fem årene kan erstattes av relevant ulønnet arbeid, utdanning, organisasjonserfaring eller liknende. Faget norsk (eller annet nordisk språk) skal bestå av minimum 112 årstimer fra videregående opplæring eller tilsvarende, bestått med karakteren 2 eller bedre. Alternativt kan kravet til norsk dokumenteres med en attest fra arbeidsgiver som beskriver hvordan søkeren på en tilfredsstillende måte har brukt norsk skriftlig og muntlig (eller annet nordisk språk) som en vesentlig del av sitt arbeid. Søkere med morsmål fra land utenfor Norden må dokumentere at de oppfyller krav til norsk tilsvarende kravet til generell studiekompetanse, i henhold til krav i forskrift om opptak til høyere utdanning.

    Relevant deltidsarbeid av ulikt omfang og lengde kan regnes om til heltid, etter gjeldende regelverk.

  • Work requirements

    Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Kandidaten

    • har kunnskap om og forståelse for spesialpedagogisk tilrettelegging av opplæring
    • har forståelse for og innsikt i tiltak for barn, unge og voksne med særskilte opplæringsbehov
    • ha kunnskap om barn og unges psykososiale miljø

    Ferdigheter

    Kandidaten

    • kan nyttiggjøre seg individuelle opplæringsplaner og forstå innholdet i planene
    • kan reflektere over ulike tiltak som gjennomføres i samarbeid med andre faggrupper

    Generell kompetanse

    Kandidaten

    • viser evne til samarbeid, ansvarlighet og kritisk tenkning
    • kan reflektere over spesialpedagogisk tilrettelegging av opplæring i tråd med etiske krav og retningslinjer, og i lys av teori- og erfaringsbasert kunnskap
    • viser forståelse for likeverdig opplæring for barn og unge med ulike behov
  • Assessment

    Studiet er et samlingsbasert deltidsstudium. Mellom samlingene skal studentene gjennomføre studieoppgaver på egen eller annen egnet arbeidsplass.

    Studiet består av to emner, hvert på 15 studiepoeng:

    • SPIN7100 Grunnleggende forståelse for det spesialpedagogiske arbeidet
    • SPIN7200 Læring og utvikling for grupper med særskilte opplæringsbehov

    Temaene i emnebeskrivelsene er ment å være konkretiserende og veiledende i forhold til læringsutbyttet. Vektlegging og rekkefølge av temaene tilpasses de enkelte studentgrupper og dagsaktuelle problemstillinger. Helhet og sammenheng i studiet er vesentlig selv om studiet er organisert i to emner. Noen temaer kan introduseres i emne SPIN7100 og utdypes i emne SPIN7200.

    Opptak til SPIN7200 forutsetter bestått SPIN7100 eller tilsvarende.

  • Other information

    Studiet er utviklings- og praksisorientert med vekt på utvikling av studentenes kunnskaper, holdninger og handlingskompetanse. Studentenes egenaktivitet og medansvar for utvikling av egen spesialpedagogisk kompetanse er grunnleggende. Studentene skal gjennom hele studiet delta i studieevaluering med sikte på en kontinuerlig utvikling av studiet.

    Arbeidsformene skal bidra til studentenes faglige og personlige utvikling og økt refleksjonsnivå. Aktuelle arbeidsformer:

    • undervisning/forelesninger
    • gruppearbeid og gruppediskusjoner
    • skriftlige arbeider
    • utprøvinger i praksis
    • litteraturstudier
    • veiledning
    • bruk av IKT

    Arbeidskravene i studiet skal bidra i studentenes spesialpedagogiske kompetanseutvikling og danne grunnlag for arbeidet med eksamensinnleveringene.