EPN-V2

HR Management for Heath and Social Sectors Programme description

Programme name, Norwegian
Personalledelse for helse- og sosialsektoren
Valid from
2025 FALL
ECTS credits
30 ECTS credits
Duration
2 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Videreutdanningen er et deltidsstudium over ett år. Fullført studium gir 30 studiepoeng (ECTS). Videreutdanningen er tverrfaglig.

Lederoppgavene i helse- og sosialsektoren er mange og komplekse og behovet for kunnskap om disse er stort. De ulike lederrollene disse lederne har, krever god organisasjonsforståelse, ulike ferdigheter og god kommunikasjon med medarbeiderne og andre ledere. Innsikt i lov- og avtaleverk som regulerer arbeidslivet er en forutsetning for å kunne ivareta ledelsesfunksjoner.

Formålet med studiet et at studentene skal tilegne seg kunnskap og innsikt om ledelse, organisasjonsteori og arbeidsrett som trengs for å mestre lederoppgaver innen offentlig sektor, spesielt helse- og sosialsektoren.

Target group

Studiet er først og fremst lagt opp med sikte på å dekke behovet for dem som har lederfunksjoner, herunder personalansvar. I denne sammenhengen vil det si ledere på ulike nivå innenfor helse-, sosial- og barnehagesektoren.

Admission requirements

Det faglige grunnlaget for opptak er

  • treårig helse-, velferd, - sosialfaglig eller økonomisk/administrativ utdanning på bachelornivå
  • minimum to års relevant yrkespraksis etter fullført utdanning.

Tilleggspoeng

Det gis tilleggspoeng for relevant yrkespraksis utover minstekravet for opptak. Med relevant praksis menes yrkespraksis som leder.

Det gis i tillegg ytterligere ti tilleggspoeng for søkere som innehar ledende stilling i helse- og sosialsektoren.

Utdanning utover minstekravet for opptak anses ikke som relevant i rangeringen av søknader og gir derfor ikke tilleggspoeng.

Det vises til forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet for nærmere bestemmelser om opptakskrav, rangering og poengberegning.

Learning outcomes

Kandidaten har etter fullført studium følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten har

  • inngående kunnskap om organisasjoner og hvordan disse kan brukes som virkemiddel for å oppnå ulike mål
  • inngående kunnskap om ulike ledelsesteorier
  • kunnskap om hvordan lov- og avtaleverk regulerer arbeid i offentlig sektor

Ferdigheter

Kandidaten kan

  • analysere, evaluere og endre egen lederatferd
  • analysere beslutningsprosesser i og oppbygging av egen organisasjon
  • konflikthåndtering
  • anvende lov- og avtaleverk i egen virksomhet

Generell kompetanse

Kandidaten har

  • kompetanse om ledelsesutfordringer i offentlig sektor
  • kompetanse om juridisk metode

Content and structure

Studiet er tilrettelagt som et deltidsstudium over to semester og består av to obligatoriske emner. Det undervises parallelt i disse to emnene. Den organiserte undervisningen gjennomføres ved seks ukesamlinger hvorav to arrangeres som internatsamling.

Studieåret er på 40 uker, og det forventes en gjennomsnittlig arbeidsinnsats på 20 timer per uke. Dette inkluderer både timeplanlagt aktivitet, studentenes egenaktivitet og eksamen.

Optional course Spans multiple semesters

1st year of study

1. semester

2. semester

Teaching and learning methods

Programplanen bygger på forskrift om rammeplan for grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 og 5–10, fastsatt av Kunnskapsdepartementet 7. juni 2016 og nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanning for hhv. trinn 1-7 av 17.oktober 2018 og trinn 5–10 av 1. september 2016.

Musikk er både et teoretisk og et praktisk fag, og gjennom studiet skal studenten skaffe seg erfaring med varierte arbeidsformer. En grunnskolelærer skal kunne ta utgangspunkt i elevenes hverdagserfaringer og oppfatning av sammenhenger, og studenten skal derfor også gjøres kjent med forskningsbasert kunnskap om musikkundervisning i grunnskolen.

Work requirements

Videreutdanningen Musikk 1, trinn 1-10, retter seg først og fremst mot lærere i grunnskolen med mindre enn 30 studiepoeng i musikk. Tilbudet åpner også for lærere i kulturskolen som ønsker kompetanse i grunnskolefaget musikk.

Assessment

Bestått lærerutdanning innrettet for undervisning i grunnskolen. Søkere med bestått førskole- eller barnehagelærerutdanning må i tillegg dokumentere PAPS 1+2 eller GLSM 60 studiepoeng. Søkere med kun GLSM 30 studiepoeng eller PAPS 1 må i tillegg dokumentere 30 studiepoeng i matematikk eller norsk rettet mot barnetrinnet. Studenter som får studieplass, må være i arbeid som lærer eller ha kontakt med en skole der det er mulig å ta aktivt del i undervisningen i musikkfaget. Kravet om bestått lærerutdanning kan fravikes dersom søkeren kun mangler faget hun/han søker på, for å fullføre lærerutdanningen sin.

Søkere rangeres etter karakterpoeng fra lærerutdanningen. Søkere som har fått innvilget stipend og/eller vikarmidler fra Utdanningsdirektoratet (Udir), får 5 tilleggspoeng.

Other information

Siste endringer godkjent av prodekan ved Fakultet for helsevitenskap 8. januar 2025