EPN-V2

HR Management for Heath and Social Sectors Programme description

Programme name, Norwegian
Personalledelse for helse- og sosialsektoren
Valid from
2025 FALL
ECTS credits
30 ECTS credits
Duration
2 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history
  • Introduction

    Videreutdanningen er et deltidsstudium over ett år. Fullført studium gir 30 studiepoeng (ECTS). Videreutdanningen er tverrfaglig.

    Lederoppgavene i helse- og sosialsektoren er mange og komplekse og behovet for kunnskap om disse er stort. De ulike lederrollene disse lederne har, krever god organisasjonsforståelse, ulike ferdigheter og god kommunikasjon med medarbeiderne og andre ledere. Innsikt i lov- og avtaleverk som regulerer arbeidslivet er en forutsetning for å kunne ivareta ledelsesfunksjoner.

    Formålet med studiet et at studentene skal tilegne seg kunnskap og innsikt om ledelse, organisasjonsteori og arbeidsrett som trengs for å mestre lederoppgaver innen offentlig sektor, spesielt helse- og sosialsektoren.

  • Target group

    Studiet er først og fremst lagt opp med sikte på å dekke behovet for dem som har lederfunksjoner, herunder personalansvar. I denne sammenhengen vil det si ledere på ulike nivå innenfor helse-, sosial- og barnehagesektoren.

  • Admission requirements

    Det faglige grunnlaget for opptak er

    • treårig helse-, velferd, - sosialfaglig eller økonomisk/administrativ utdanning på bachelornivå
    • minimum to års relevant yrkespraksis etter fullført utdanning.

    Tilleggspoeng

    Det gis tilleggspoeng for relevant yrkespraksis utover minstekravet for opptak. Med relevant praksis menes yrkespraksis som leder.

    Det gis i tillegg ytterligere ti tilleggspoeng for søkere som innehar ledende stilling i helse- og sosialsektoren.

    Utdanning utover minstekravet for opptak anses ikke som relevant i rangeringen av søknader og gir derfor ikke tilleggspoeng.

    Det vises til forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet for nærmere bestemmelser om opptakskrav, rangering og poengberegning.

  • Learning outcomes

    Kandidaten har etter fullført studium følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Kandidaten har

    • inngående kunnskap om organisasjoner og hvordan disse kan brukes som virkemiddel for å oppnå ulike mål
    • inngående kunnskap om ulike ledelsesteorier
    • kunnskap om hvordan lov- og avtaleverk regulerer arbeid i offentlig sektor

    Ferdigheter

    Kandidaten kan

    • analysere, evaluere og endre egen lederatferd
    • analysere beslutningsprosesser i og oppbygging av egen organisasjon
    • konflikthåndtering
    • anvende lov- og avtaleverk i egen virksomhet

    Generell kompetanse

    Kandidaten har

    • kompetanse om ledelsesutfordringer i offentlig sektor
    • kompetanse om juridisk metode
  • Content and structure

    Studiet er tilrettelagt som et deltidsstudium over to semester og består av to obligatoriske emner. Det undervises parallelt i disse to emnene. Den organiserte undervisningen gjennomføres ved seks ukesamlinger hvorav to arrangeres som internatsamling.

    Studieåret er på 40 uker, og det forventes en gjennomsnittlig arbeidsinnsats på 20 timer per uke. Dette inkluderer både timeplanlagt aktivitet, studentenes egenaktivitet og eksamen.

    Optional course Spans multiple semesters

    1st year of study

    1. semester

    2. semester

  • Teaching and learning methods

    Undervisningen består av forelesninger, gruppearbeid, oppgaveløsning og øvelser.

    Utvikling av egne lederferdigheter organiseres rundt tre ulike komponenter:

    • Atferd
    • Kunnskap
    • Fordypningsoppgave

    I atferdsdelen vil det settes fokus på den enkelte students ledelsesatferd. I forbindelse med dette skal hver enkelt student innhente tilbakemeldinger på sin lederatferd fra over- og underordnede. På bakgrunn av disse tilbakemeldingene, skal studenten prioritere hvilke områder han/hun ønsker å arbeide videre med.Studentene organiseres i grupper med egen prosessveileder i dette arbeidet.

    Kunnskapsdelen omfatter en kritisk gjennomgang og drøfting av sentrale temaer fra pensumlitteraturen anvendt på studentenes egen yrkessektor.

    I den individuelle fordypningsoppgaven skal studentene til slutt analysere og reflektere rundt egen arbeidssituasjon, med utgangspunkt i ledelsesutfordringene fra atferdsdelen og ved hjelp av det teoretiske verktøyet fra kunnskapsdelen. Fordypningsoppgaven skal normalt ha et omfang på inntil 15 sider.

  • Work requirements

    Arbeidskrav er alle former for arbeider, prøver og obligatorisk tilstedeværelse som settes som vilkår for å fremstille seg til eksamen. Arbeidskrav gis vurdering godkjent/ikke godkjent. I dette studiet inngår følgende arbeidskrav:

    Obligatorisk tilstedeværelse

    Første, tredje og sjette samling er obligatoriske.

    Fordypningsoppgave

    I løpet av studiet må studenten skrive en fordypningsoppgave knyttet til egne ledelsesutfordringer. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent må studenten omarbeide oppgaven før ny innlevering. Studenten har rett til to forsøk på arbeidskravet. Dersom andre gangs innlevering ikke godkjennes, må studenten gjennomføre emnet på nytt med neste kull.

  • Assessment

    Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Ny/utsatt eksamen har samme utforming som ordinær eksamen.

  • Other information

    Siste endringer godkjent av prodekan ved Fakultet for helsevitenskap 8. januar 2025