EPN

Further Education in Occupational Therapy in Primary Health Care Programme description

Programme name, Norwegian
Videreutdanning i ergoterapi innenfor allmennhelse
Valid from
2020 FALL
ECTS credits
30 ECTS credits
Duration
2 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Gjennom helsereformer og lovverk er krav og forventninger til offentlige tjenester, og dermed også til de ansattes kunnskaper og handlingskompetanse, skjerpet. Kommunene har fått ansvar for mer komplekse og spesialiserte oppgaver. Samtidig er det stort press på helsetjenesten som konsekvens av økt levealder og større mangfold i befolkningen. Politiske føringer legger vekt på at helsetjenester i størst mulig grad skal dreies fra behandling til helsefremmende og forebyggende arbeid. Alle har rett til å leve et verdig liv med mulighet for meningsfull aktivitet og mestring av hverdagslivet i eget hjem eller institusjon og kunne delta i samfunnslivet. Utviklingen fører til mange og til dels nye faglige utfordringer for alle helseprofesjonene.

Studiet skal bidra til å følge opp myndighetenes satsing på høy kvalitet i et helhetlig og sammensatt tjenestetilbud basert på kunnskapsbasert praksis. Dette gir nye tilnærminger som må implementeres med etablert praksis og anvendes i tjenestetilbudene. Hovedfokuset i studiet er ergoterapeuters spesifikke fagkompetanse i et tverrprofesjonelt samarbeid både på individ- og systemnivå.  Ergoterapeuter utfordres på å jobbe på ulike arenaer for å fremme aktivitet og deltakelse i befolkningen. Ergoterapeuter må prioritere, planlegge, gjennomføre og evaluere tjenesteutøvelsen i tråd med politiske føringer og samfunnsmessige rammebetingelser.

Videreutdanningen går på deltid over ett år. Bestått studium gir 30 studiepoeng. Studiet er hjemlet i lov om universiteter og høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.

Target group

Målgruppen er ergoterapeuter som ønsker å styrke sin ergoterapifaglige kompetanse og fremme utvikling og innovasjon i kommunehelsetjenesten.

Admission requirements

Grunnlaget for opptak er offentlig godkjenning som ergoterapeut i Norge.

Dersom det er flere kvalifiserte søkere enn antall studieplasser, rangeres søkerne etter oppnådde konkurransepoeng. Konkurransepoeng er summen av karakterpoeng fra ergoterapeutstudiet og oppnådde tilleggspoeng.

Det gis tilleggspoeng (maksimalt 1,5 poeng) for utdanning innenfor helse- og sosialfag utover minstekravet.

Det gis tilleggspoeng (maksimalt 2,5 poeng) for yrkespraksis som ergoterapeut.

Rangering av søkere reguleres av forskrift om opptak til studier ved OsloMet – storbyuniversitetet.

Learning outcomes

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap       

Studenten har

  • inngående kunnskap om teorier, vurderingsmetoder og intervensjoner som muliggjør aktivitet og deltakelse i hverdagslivet
  • bred kunnskap om helsepolitiske, faglige, juridiske, økonomiske, organisatoriske og lokale rammebetingelser som styrer kommunal virksomhet på individ- og systemnivå
  • inngående kunnskap om empowerment, brukermedvirkningsprosesser og tverrprofesjonell og -sektoriell samhandling
  • inngående kunnskap om fagområdets vitenskapelige tradisjon og vurdering av kildebruk

Ferdigheter    

Studenten kan

  • anvende teorier og kritisk analysere vurderingsmetoder knyttet til aktivitet og deltakelse i menneskers hverdagsliv på individ- og systemnivå
  • kritisk analysere og initiere intervensjoner rettet mot helsefremmende, forebyggende og re/habiliterende arbeid på individ- og systemnivå
  • analysere, vurdere og delta i tiltak i nærmiljøet  som påvirker innbyggernes aktivitet og deltakelse
  • bidra til kvalitetsforbedring og endring i organisasjoner gjennom kunnskapsbasert praksis
  • initiere og gjennomføre et avgrenset og selvstendig kvalitetsforbedrende arbeid

Generell kompetanse 

Studenten kan

  • analysere, begrunne og formidle faglige problemstillinger og intervensjoner overfor aktuelle aktører
  • selvstendig iverksette og delta i forpliktende tverrprofesjonelt og sektorovergripende samarbeid for å bidra til koordinerte og helhetlige pasientforløp og brukermedvirkning
  • begrunne, kritisk analysere og formidle etiske spørsmål og dilemmaer

Content and structure

Videreutdanningen går på deltid over ett år og er inndelt i to emner á 15 studiepoeng:

  • VERA6010 Ergoterapeutisk intervensjon og tjenesteutvikling
  • VERA6110 Prosjektoppgave

Studiet kombinerer to fellessamlinger ved universitetet av tre dagers varighet med nettbaserte samlinger, veiledet arbeid i gruppe og individuelt, studentsamarbeid og selvstudium. De vanligste arbeids- og undervisningsformene på samlingene vil være korte forelesninger, seminarer, gruppearbeid og studentdrevet undervisning. I tillegg arbeider studentene med skriftlige og praktiske oppgaver i gruppe og individuelt. Oppgaver skal leveres innen fastsatte frister.

Studiet er basert på stor grad av egenaktivitet, og studentene må strukturere sin egen læreprosess. Studieåret er på 40 uker, og det forventes en samlet arbeidsinnsats på normalt 20 timer pr. uke.

Optional course Spans multiple semesters

1st year of study

1. semester

2. semester

Internationalisation

Internasjonalisering er viktig i universitetets strategi for å forbedre kvalitet i utdanning og forskning. OsloMet har et stort nettverk av internasjonale samarbeidspartnere og avtaler som sikrer mobilitet og samarbeid for studenter og tilsatte. Både studieansvarlige lærere og faglærere på videreutdanningen deltar i prosjekter sammen med utenlandske kolleger. Utveksling av gjesteforelesere er en viktig del av dette. Studentutveksling er ikke aktuelt på videreutdanninger av 30 studiepoengs omfang.

Work requirements

Arbeidskrav er alle former for arbeider, prøving og obligatorisk tilstedeværelse som settes som vilkår for å fremstille seg til eksamen.

Obligatoriske tilstedeværelse

Det kreves minimum 80 % tilstedeværelse på fellessamlinger. Det er studentens ansvar å påse at kravet om tilstedeværelse oppfylles.

Dersom studenten ikke oppfyller arbeidskrav om tilstedeværelse i et emne, må studenten normalt følge undervisning og avlegge eksamen med neste kull. Dette vil innebære en forsinkelse i studentens studieløp. I særlige tilfeller kan utdanningen vurdere dispensasjon gjennom kompensatoriske krav. En eventuell søknad om dispensasjon må fremsettes skriftlig til utdanningen.

Skriftlige arbeider

Studiet har skriftlige arbeider som arbeidskrav. Et skriftlig arbeid som ikke blir godkjent, må forbedres før ny innlevering. Dersom annen gangs innlevering ikke godkjennes, kan studenten ikke fremstille seg til ordinær eksamen.

Studenten har rett til et tredje forsøk før ny/utsatt eksamen. Dersom tredje gangs innlevering ikke godkjennes, må studenten gjennomføre emnet med neste kull.   

Nærmere bestemmelser om krav til skriftlige arbeider, frister mv. fremgår av emne- og undervisningsplanen.

Assessment

Vurderingene gjennomføres i henhold til gjeldende bestemmelser i lov om universiteter og høgskoler, forskrift om studier og eksamen ved OsloMet og retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved OsloMet.

Emnene avsluttes med eksamen. I tillegg har emnene arbeidskrav som må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen. Det vises til emneplanene for nærmere bestemmelser. 

Detaljert informasjon om eksamen gis i retningslinjer for den enkelte eksamen i god tid før eksamen.

Sensuren ved skriftlig eksamen kan påklages, jf. jf. universitets- og høyskoleloven § 5-3 og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet § 7-3 punkt 2. Det er ikke mulig å klage på karakterfastsetting ved muntlige og praktiske eksamener. Ved gruppe-eksamener vil resultatet av en klage bare ha konsekvenser for de kandidatene som har fremmet klagen. Det betyr at ikke alle medlemmene i en gruppe behøver delta i en klage.

Other information

Informasjon om programplan:

Godkjent av studieutvalget ved fakultet for helsefag 23.5.2012

Siste endringer godkjent av prodekan ved Fakultet for helsevitenskap 20.02.2020

Gjelder for studentkull 2020 Høst