EPN-V2

Supervision and Mentoring in Vocational Education Programme description

Programme name, Norwegian
Veilederutdanning for praksislærere i yrkesutdanning
Valid from
2022 FALL
ECTS credits
30 ECTS credits
Duration
2 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history
  • Introduction

    Regjeringens strategi 2025 for lærerutdanning i Norge legger i samsvar med nyere forskning opp til et tettere og bedre organisert samarbeid mellom lærerutdanningsinstitusjoner og praksisfeltet. Et slikt samarbeid skaper en ny helhet og nye føringer for arbeidet både i lærerutdanningene og yrkesutdanningene på skoler og lærebedrifter. Yrkesfaglærerutdanningen er spesiell i at den inneholder to praksisfelt, yrkespedagogisk praksis i skole og yrkesfaglig praksis i bedrift. Dette studiet kvalifiserer for å veilede yrkesfaglærerstudenter, nyutdannede yrkesfaglærere og grupper av kolleger i skoler og opplæringsbedrifter. Studiet skal bidra til å styrke samarbeidet mellom yrkesfaglærerutdanning på campus, praksisskolene og opplæringsbedrifter.

    ;

    En kvalifisert praksislærer i yrkesfaglige program er en yrkesfaglærer som har formell veilederkompetanse gjennom dette eller tilsvarende studier, nødvendig fagkompetanse og minst to års erfaring som lærer.

    ;

    Studiet er et videreutdanningstilbud på masternivå som gir innføring i profesjons- og yrkespedagogisk veiledning som tilnærming til læring og utvikling. Tilbudet skal bygge videre på veiledningstemaene som gis i grunnutdanningene. Studiet skal bidra til å ta i bruk veiledning som strategi i utviklingsprosesser i skoler og i opplæringsbedrifter. Dette kan også sees i sammenheng med ordningen for lærerspesialister i veiledning.

    ;

    Programplanen er dels basert på generelle føringer i «Rammer for veiledning i barnehage og skole», Utdanningsdirektoratet 2019, men det er lagt stor vekt på å spesialisere studiet mot veiledning knyttet til fag- og yrkesopplæring i skole og bedrift

  • Target group

    Målgruppe for studiet er yrkesfaglærere som har veiledningsoppgaver overfor yrkesfag-lærerstudenter, nyutdannede yrkesfaglærere og kolleger i skole og opplæringsbedrift.

  • Admission requirements

    Opptakskrav er fullført yrkesfaglærerutdanning eller PPU med yrkesdidaktikk, samt tilsetting som lærer i videregående skole. Andre søkere med bachelorgrad og 60 studiepoeng i pedagogikk og yrkesdidaktikk kan tas opp dersom det dokumenteres to års erfaring som lærer og tilsetting som lærer i videregående skole eller tilsvarende.

  • Learning outcomes

    Utdanningstilbudet skal være et alternativ til tradisjonell utdanning i ledelse og organisasjonsfag. Det legges vekt på kunnskap om den norske arbeidslivsmodellens oppbygging og virkemåte, hva som skiller norsk arbeidsliv fra arbeidslivet i andre land og hvilke føringer dette legger på organisasjonsutforming og ledelsespraksis på norske arbeidsplasser. Utdanningen anvender Arbeidslivsbarometeret, Medbestemmelsesbarometeret, Ledelsesbarometeret og studentenes egne arbeidslivserfaringer som ferskvarekunnskap i undervisningen.

  • Content and structure

    Innhold

    Sentrale temaer i studiet er følgende:

    • Yrkesfaglærerprofesjonens kunnskapsbase og profesjonsetikk
    • Praksislærerens rolle i utdanning av yrkesfaglærere
    • Retningslinjer for veiledning av nyutdannede lærere
    • Analyse av læreplaner og kompetansekrav i yrkesfaglærerutdanning og yrkesutdanning
    • Analyse av praksisplaner
    • Profesjonsveiledning
    • Kommunikasjon og relasjonsbygging i veiledning
    • Ulike kunnskapsteoretiske perspektiver på veiledning
    • Organisasjon og organisasjonslæring i skole og bedrift; praktisk og handlingsrettet organisasjonsforståelse
    • Utvikling av samarbeid mellom lærerutdanningsinstitusjon og praksisfelt
    • Praksisbasert kunnskapsutvikling og forskning
    • Vitenskapsteori, metode og forskningsetikk relatert til forskning i yrkesfaglærerutdanning og yrkesutdanning

    ;

    Oppbygging

    Studiet er samlingsbassert og mellom samlingene vil det være nettbaserte aktiviteter. Studiet består av to emner, Profesjonskvalifisering – veiledning av studenter og nyutdannede lærere i yrkesutdanning 15 studiepoeng, og Profesjonsveiledning – Prosessveiledning for kvalitetsutvikling i yrkesutdanning og yrkesfaglærerutdanning 15 studiepoeng.

    For å kunne begynne på emne to må emne én være gjennomført og bestått.

    ;

    Innpasning i studier på masternivå

    Studiet som helhet danner grunnlag for videre spesialisering i veiledning på master- og Ph.d.-nivå.

    ;

    Kandidater som ønsker at studiet skal inngå som del av et masterstudium, må søke opptak til masterstudiet på ordinær måte, basert på de opptakskrav som gjelder for det aktuelle masterstudiet. Det vil deretter kunne søkes om fritak for deler av masterstudiet på grunnlag av bestått studium i Kvalifisering av praksislærere i yrkesfaglige utdanningsprogram. Det er opp til den institusjonen som tilbyr masterstudiet å vurdere og fatte vedtak om eventuelt fritak. Søknad om fritak vurderes på individuell basis, etter gitte regler.

  • Teaching and learning methods

    En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Etter alle fire emnene har kandidaten kunnskap om

    • anvendt forskning i ledelses- og organisasjonsfaget
    • den norske arbeidslivsmodellens oppbygging og virkemåte
    • bygging og vedlikehold av organisasjonsstrukturer i den norske konteksten
    • anvendelse av ulike ledelses- og styringsformer i norsk arbeidsliv
    • arbeidslivets lov- og avtaleverk som premiss for organisasjon og ledelse

    Ferdigheter

    Kandidaten kan anvende kunnskapene i praksis på egen arbeidsplass og i samarbeid med andre på alle nivå i virksomheten.

    • Identifisere problemer og problemstillinger på arbeidsplassen
    • Føre dialog og samarbeide med ledere og medarbeidere om å identifisere problemer
    • Bruke samarbeidsmodellen med partssamarbeid og medbestemmelse i planleggings- og gjennomføringsprosesser
    • Praktisere medbestemmelse i beslutningsprosesser
    • Identifisere og løse samarbeidsproblemer og konflikter
    • Identifisere sammenhenger mellom organisasjons- og ledelsesformer og resultater

    Generell kompetanse

    Kandidaten har styrket evne til

    • kommunikasjon av organisasjons- og ledelsesfaget
    • å formidle og forklare problemstillinger og faglige perspektiver
    • å samhandle med andre i drifts og utviklingsprosesser
    • å anvende etiske retningslinjer
    • å bidra til nyskaping og innovasjon
    • kritisk refleksjon
  • Work requirements

    Arbeidskravene skal bidra til at læringsutbyttet for studiet blir ivaretatt og sikre at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er), og vurderes til «godkjent/ikke godkjent». Arbeidskrav må være vurdert til godkjent før eksamen kan avlegges. Studenten kan omarbeide arbeidskravene èn gang.

    ;

    Arbeidskrav i begge emner omfatter både teoretiske og praktiske arbeider. Se for øvrig beskrivelse av arbeidskrav under hvert enkelt emne

    ;

    ;

    Obligatorisk tilstedeværelse

    Utvikling av veilederkompetanse forutsetter samhandling med andre studenter og faglærere, samt utøvelse av praktiske oppgaver og øvelser. Veiledningskompetanse kan ikke tilegnes kun ved lesing, men må opparbeides i reell dialog og ved tilstedeværelse i undervisningen. Begge emnene har derfor krav om deltakelse i minimum 80 % av undervisningen. Studenter med mer enn 20 % fravær fra organiserte opplæringsaktiviteter i et emne får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær, dokumentert med for eksempel sykmelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter nærmere avtale med, og vurdering av emneansvarlig. I slike tilfeller må studentene selv ta kontakt med emneansvarlig

  • Assessment

    ;

    Emne 1 VEPRA6100

    Profesjonskvalifisering: veiledning av studenter og nyutdannede lærere i yrkesutdanning

    Vurderingsform: Semesteroppgave i gruppe. Omfang 5000 ord +/- 10 %, vurderes til bestått/ikke bestått

    ;

    Emne 2: VEPRA6200

    Profesjonsveiledning: Prosessveiledning for kvalitetsutvikling i yrkesutdanning og yrkesfaglærerutdanning

    Vurderingsform: Prosjektoppgave, individuell. Omfang 3000 ord +/- 10 %, vurderes etter gradert karakter A - F

    ;

    Det kan klages over karakterfastsetting og på formelle feil i samsvar med bestemmelsene i lov om universiteter og høyskoler, jf. forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.

    ;

    Studentens rettigheter og plikter ved ny/ utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuelt ny/utsatt eksamen i Studentweb. For nærmere informasjon om oppmelding til og tidspunkt for ny/utsatt eksamen, se universitetets nettsider.

  • Other information

    Vurdering og sensur skal foregå i samsvar med bestemmelsene om vurdering i lov av 8. mars 2024 nr. 9 om universiteter og høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studentene plikter å sette seg inn i gjeldende regler.

    Vurderingsformen i emne NAM6000 og i emne NAM6300 er en individuell fordypningsoppgave. Studentene arbeider med oppgaven gjennom hele semesteret. Vurderingsformen i emne NAM6100 og emne NAM6200 er en individuell hjemmeeksamen over 7 dager med en bestemt oppgavetekst.

    Som vurderingsuttrykk brukes en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått, jf. lov om universiteter og høyskoler § 3-9 (6). Det benyttes to sensorer til sensurering av hver oppgave. Studenter som har gyldig fravær eller ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen som arrangeres i begynnelsen av påfølgende semester.

    Studenten har rett til begrunnelse og rett til å klage på karakterfastsetting og/eller formelle feil ved eksamen, i samsvar med lov om universiteter og høyskoler §§ 5-2 og 5-3.