Programplaner og emneplaner - Student
Clinical Supervision of Students in Health Professional Education Programme description
- Programme name, Norwegian
- Praksisveiledning av studenter i helsefaglige utdanninger
- Valid from
- 2020 FALL
- ECTS credits
- 10 ECTS credits
- Duration
- 2 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
Emnene MAFYSD4200, MAFYSD4300 og MAFYSD4400 organiseres felles med andre masterstudier ved Høgskolen i Oslo når dette er hensiktsmessig.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen er samlet i bolker der det veksles mellom forelesninger og studentaktive arbeidsformer som seminarer, presentasjoner, feltarbeid, veiledning, skriftlige oppgaver og gruppearbeid. Det forutsettes individuelt og gruppebasert arbeid mellom samlingene. Alle arbeids- og undervisningsformene skal stimulere til egenaktivitet, selvstendighet, refleksjon og nytenkning, og de skal stimulere til kritisk tenkning i forhold til både analyser av teoretiske begreper og forskningsresultater, samt spørsmål utledet fra kliniske erfaringer. Kritisk refleksjon over sammenhenger mellom teoretiske perspektiver og fagutøvelse står også sentralt.
Forelesninger benyttes i hovedsak til å introdusere sentralt fagstoff, gi oversikt, trekke frem hovedelementer og formidle relevante problemstillinger og faglige utfordringer.
Seminarer vektlegger dialog og diskusjon mellom studenter og faglærer. Det legges stor vekt på at studentene skal forberede og presentere problemstillinger, analyser, strategier og resultater for diskusjon. Gjennom aktiv deltakelse på seminarene får studentene fortløpende veiledning og tilbakemelding underveis i studiet i form av medstudents- og lærervurderinger.
Studentene skal i form av feltarbeid bruke og kritisk vurdere standardiserte vurderingsinstrumenter på pasienter. Utprøvingen skjer både ute på eksterne institusjoner og på høgskolens egen praksisavdeling og poliklinikk. Erfaringer og resultater fra dette arbeidet skal presenteres for diskusjon på seminarer.
Studentsamarbeid er et viktig bidrag til læring. I tillegg til tradisjonelt gruppearbeid oppfordres studentene til å samarbeide på nett ved til å legge ut problemstillinger og spørsmål til drøfting via høgskolens elektroniske læringsstøttesystem. Faglærer gir oppgaver som kan stimulere både til individuelt og til gruppevis arbeid. Det legges i alle deler av studiet vekt på at studentene trener på akademisk skriving.
Veiledning er, som nevnt ovenfor, er en del av seminarene. Studentene får i tillegg veiledning på feltarbeidet og på masteroppgaven. Veiledningen gis dels i gruppe og dels individuelt.
Nærmere informasjon om hvilke arbeids- og undervisningsformer som inngår i hvert enkelt emne, går fram av emneplanene.
Target group
Høgskolen har institusjonsavtaler med læresteder og forskningsinstitutter i flere land. For interesserte studenter vil det bli tilrettelagt for å ta emner ved andre læresteder som del av mastergraden. Det er særlig aktuelt å arbeide med hele eller deler av masteroppgaven ved læresteder eller forskningsinstitutter der det er etablert samarbeid.
Studentgruppen kan bli internasjonalt sammensatt hvis studenter fra høgskolens samarbeidsinstitusjoner i utlandet velger å ta emner her. Undervisningen i MAFYSD4100 og MAFYSD5900 vil være på engelsk dersom det til disse emnene tas opp studenter som ikke behersker et av de skandinaviske språkene. Undervisningsspråket er norsk i MAFYSD4000, MAFYSD4200, MAFYSD4300 og MAFYSD4400.
Enkelte gjesteforelesninger vil kunne bli holdt på engelsk.
Admission requirements
Studiet har to arbeidskrav i form av obligatorisk tilstedeværelse i emne MAFYSD5900. Arbeidskravene må være godkjent for å fremstille seg til eksamen.
Learning outcomes
Det vises til Lov om universiteter og høyskoler, Forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus og Retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
Vurderingsordningene skal gi studentene regelmessig vurdering underveis i studiet for å fremme læring samtidig som det skal gi både utdanningen og studentene informasjon om studieprogresjon og resultat.
Alle emner avsluttes med eksamen. Alle karakterer fremkommer på vitnemålet. Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen dersom ikke annet er angitt i emneplanen.
All detaljert informasjon om eksamen legges ut som egen informasjon i god tid før den enkelte eksamen.
Sensorordning
I tre av emnene, MAFYSD4000, MAFYSD4100 og MAFYSD5900, blir alle besvarelser vurdert av en ekstern og en intern sensor.
De tre øvrige emnene har følgende ordning: En ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgavene og vurderingskriteriene og vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene sammen med en intern sensor. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode. Ekstern og intern sensor sensurerer derfor først minimum 20 prosent av besvarelsene. Intern sensor fortsetter deretter sensuren sammen med en annen intern sensor. Vurderingene fra første del skal oppsummeres og være retningsgivende for de to interne sensorenes vurdering.
Alle individuelle eksamener kan skrives på norsk eller engelsk. Studenten kan velge norsk eller engelsk til muntlig eksamen på masteroppgaven uavhengig av hvilket språk den er skrevet på.
Klage på karakter
Det vises Lov om universiteter og høyskoler § 5-2 og § 5-3.
Content and structure
Studiet er delt i to emner, og begge omhandler sammenhengen mellom praktisk veiledning og veiledningsteori. Studiet kombinerer fellessamlinger og selvstudier, samt ulike former for samarbeidslæring og veiledning. Teori kombineres med oppgaveløsning og øvelser i smågrupper. Refleksjon over egen veiledningspraksis er sentralt gjennom studiet. Studentene får tilbud om kurs i litteratur søk tidlig i studiet.
Emnene har 3 dagssamlinger i emneperioden. I tillegg kommer tid for eksamensperiodene.
1st year of study
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformene består av samlinger, nettbasert samarbeid og selvstudier.
Samlinger
Samlingene kombinerer korte teoriinnføringer i plenum med oppgaveløsning, praktisk trening og diskusjoner i smågrupper. Studentene skal gi, få og observere veiledning og undervisning, både med og uten faglærer til stede. Studentene bringer med seg temaer, problemstillinger og erfaringer fra veiledning og/eller undervisning fra praksis.
Nettbasert samarbeid og undervisning
Studiet tilbyr en nettbasert introduksjon til sentrale tema i veiledning.
Selvstudier
Selvstudier er studentens individuelle arbeid som kommer i tillegg til samlingene. Det består av litteraturlesing, forberedelse til gruppearbeid og oppgaveskriving. Studentene oppfordres til å trene på veiledning og/eller undervisning på eget arbeidssted eller i andre sammenhenger dersom studenten ikke er veileder.
Work requirements
Arbeidskrav er alle former for arbeider/aktiviteter/tilstedeværelse som kreves for å gå opp til eksamen. Hvilke arbeidskrav som gjelder står beskrevet i emneplan for hvert emne. Frist for levering av arbeidskrav gis av emneansvarlig/faglærer.
Hensikten med arbeidskravene er å
- fremme progresjon og faglig utvikling i utdanningen
- stimulere til å oppsøke og tilegne seg ny kunnskap
- legge til rette for samhandling og kommunikasjon omkring faglige spørsmål
Vurdering av arbeidskravArbeidskrav vurderes til godkjent eller ikke godkjent av emneansvarlig/faglærer. Medstudenter kan i tillegg være med på å gi tilbakemelding på enkelte arbeidskrav.
Gyldighet på arbeidskravDersom studenten har brukt mer enn ett studieår mellom godkjent arbeidskrav og eksamen i emnet, kan fakultetet kreve at arbeidskravet må tas på nytt før man får gå opp til eksamen.
Ikke godkjente arbeidskravNormalt har man rett til tre forsøk på et arbeidskrav. Så langt det er mulig gis det andre forsøket på et arbeidskrav før ordinær eksamen, hvis ikke annet er opplyst i emneplan. Dette må studentene avtale med den enkelte emneansvarlig/faglærer.
Hvis det ikke er mulig å gjennomføre det andre forsøket på grunn av arbeidskravets egenart (kan for eksempel være tilstedeværelse) vil emneansvarlig/faglærer vurdere om et alternativt arbeid kan gjøres. Erfaringsvis kan dette være en skriftlige oppgave, et filmopptak eller lignende som synliggjør at studenten innehar kunnskapen i arbeidskravet. Et tredje og siste forsøk på arbeidskrav gis normalt før ny- og utsatt eksamen.
Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel legeerklæring, fritar ikke for arbeidskrav.
Assessment
Vurderingene gjennomføres i henhold til lov om universiteter og høyskoler, forskrift om studier og eksamen og retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved universitetet.
VurderingsuttrykkVurderingsuttrykkene som brukes er bestått/ikke bestått eller gradert karakter A¿F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter, og F er ikke bestått. Ved gruppeeksamen får gruppen samme karakter.
Ny og utsatt eksamenNy og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen hvis ikke annet er angitt i emneplanen. Ved ny og utsatt eksamen i emner med gruppe-eksamen kan det i spesielle tilfeller være aktuelt å gjennomføre eksamen individuelt.
Klage på karakterSensuren ved skriftlig eksamen kan påklages. Det er ikke mulig å klage på sensur ved muntlige og praktiske eksamener. Ved gruppeeksamener vil resultatet av en klage bare ha konsekvenser for de som klager. De andre studentene beholder sin opprinnelige karakter.