EPN

Further Education in Supervision of Students in Internship Programme description

Programme name, Norwegian
Videreutdanning i veiledning av studenter i praksisstudier
Valid from
2018 FALL
ECTS credits
10 ECTS credits
Duration
2 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Veiledning skal stimulere til læring og mestring i utdanning og arbeidsliv. Formell veiledningskompetanse etterspurt innenfor mange virksomhetsområder. Det er også på vei til å bli et krav for veiledere innenfor høyere utdanning for å sikre kvalitet i praksisstudier.

Videreutdanningen passer for alle som har ansvar for veiledning eller som har interesse for feltet. Dette åpner for at studentgruppen vil bestå av yrkesutøvere med ulik profesjonsbakgrunn som gir et mangfoldig og berikende læringsmiljø. Tverrprofesjonell sammensetning speiler også hvordan utdanningssektoren og yrkeslivet krever samarbeid og samhandling mellom ulike faggrupper.

Studiet er spesielt tilpasset veiledning i utdanningssammenheng innen helsesektoren, men kompetansen kan anvendes i andre virksomhetsområder. Eksempler er veiledning av pasienter og pårørende, kolleger og ledere så vel som kursvirksomhet og internopplæring. Kompetanse i veiledning kan også være et viktig bidrag i utvikling og bruk av informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) som brukes i utdannings- og arbeidslivssammenheng.

Studiet skal sikre kvalitet og kompetanse for praksisveiledere som har ansvar for praksis for helsefagstudenter. Innholdet fokuserer på veiledning, undervisning og vurdering. Veileders rolle, ansvar og funksjon i utdanning er gjennomgående temaer.

Studiet er delvis nettbasert og går på deltid. Det er delt i to emner, og begge omhandler sammenhengen mellom praktisk veiledning på den ene siden og veiledningsteori på den andre. Undervisningsopplegget kombinerer fellessamlinger med selvstudier og ulike former for samarbeidslæring og veiledning på egne nettsider. Teori kombineres med oppgaveløsning og praktisk arbeid i smågrupper, deling på studiets nettsider og med egen veiledningspraksis gjennom studiet. Studentene får tilbud om kurs i databasesøk tidlig i studiet.

Studiet er hjemlet i lov om universiteter og høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Informasjon om programplan

Godkjent av utdanningsutvalget ved Fakultet for helsefag 01.06.2016.

Endringer godkjent av prodekan ved Fakultet for helsefag 10.02.2017.

Siste endringer godkjent av prodekan ved Fakultet for helsefag 19.10.2017.

Gjelder for kull 2018.

Target group

Målgruppen er helsefaglige profesjonsutøvere.

Admission requirements

For å søke opptak til VEIPR6000 kreves det bachelorgrad eller tilsvarende. Søkere som har ansvar for veiledning av helsefagstudenter ved HiOA, får inntil 10 tilleggspoeng.

For å søke opptak til VEIPR6100 kreves det bachelorgrad eller tilsvarende, og at du har bestått emnet VEIPR6000. Ved opptak tas det kun opp til hvert enkelt emne. 

Vi viser til Forskrift om opptak til studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Learning outcomes

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om veileders rolle og funksjon

  • inngående kunnskap om modeller og faser i veiledning

  • inngående kunnskap om relasjon, kommunikasjon og kommunikasjonsverktøy

  • kunnskap om læring og tilrettelegging for læring i praksisstudier

  • kunnskap om ulike perspektiver på læring

  • kunnskap om vurdering og vurderingsformer

  • kunnskap om gruppeprosesser og gruppeledelse

 

Ferdigheter

Studenten kan

  • planlegge, gjennomføre og evaluere veiledning i praksisstudier

  • analysere faktorer som fremmer og hemmer kommunikasjon og læring

  • planlegge vurderingssamtale og sluttvurdering

 

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere utfordringer og etiske dilemmaer og drøfte valg av handlingsalternativer

  • vurdere tverrprofesjonelle problemstillinger og utfordringer

  • formidle sentralt fagstoff overfor ulike målgrupper

  • analysere egen væremåte og kommunikasjon

Content and structure

VEIPR6000 Veiledning og vurdering 1 (5 studiepoeng).

VEIPR6100 Veiledning og vurdering 2 (5 studiepoeng).

Hvert emne går over ca. 10 uker og har 3 fellessamlinger à 1 dag som er spredt over tid. Ellers foregår både undervisning, veiledning og samarbeid, både med lærer og medstudenter, på studiets nettsider.

Emne VEIPR6000 starter med en selvinstruerende innføringsdel som legges på nett ca. 3 uker før første fellessamling.

Studenten kan ta opphold mellom emnene. Studietiden er beregnet til gjennomsnittlig 13 timer pr. uke.

Optional course Spans multiple semesters

1st year of study

1. semester

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformene består av samlinger, nettbasert samarbeid og selvstudier.

Samlinger

Samlingene kombinerer korte teoriinnføringer i plenum med oppgaveløsning, praktisk trening og diskusjoner i smågrupper. Studentene skal gi, få og observere veiledning og undervisning, både med og uten faglærer til stede. I gruppene legges det vekt på tverrprofesjonell samarbeidslæring. Derfor blir studenter med ulik profesjon og/eller utdanningsbakgrunn satt sammen. Studentene bringer med seg temaer, problemstillinger og erfaringer fra veiledning og/eller undervisning fra praksis. Videre oppfordres studentene til å filme en veiledningssituasjon og som medstudenter i smågrupper kan gi tilbakemelding på.

 

Nettbasert samarbeid og undervisning

Informasjons- og kommunikasjonsteknologi står sentralt gjennom hele studiet, og studiets nettsider er kanal for kommunikasjon, informasjon, kunnskapsinnhenting og kunnskapsutvikling. Studentene må gå inn på nettsidene regelmessig og bidra med innspill, spørsmål og kommentarer for å stimulere hverandres læring.

Faglærere legger ut faglige introduksjoner, filmer, fagtekster og nettressurser samt interaktive oppgaver som kan motivere og understøtte læringen. Hvert emne har i tillegg til fellessamlingene et seminar via nett (webinar) hvor faglærer sørger for gjennomføringen og tilrettelegger for diskusjon og deling av kunnskap og erfaring.

Selvstudier

Selvstudier er studentens individuelle arbeid som kommer i tillegg til alt som skjer på samlinger og gjennom nettsamarbeid. Det består av litteraturlesing, forberedelse til gruppearbeid og oppgaveskriving. Studentene oppfordres til å trene på veiledning og/eller undervisning på eget arbeidssted eller i andre sammenhenger dersom studenten ikke er veileder.

Work requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

1) Obligatorisk tilstedeværelse

Det kreves 80 % tilstedeværelse på fellessamlinger og webinar fordi mange læringsutbytter bygger på praktisk trening og/eller diskusjon med faglærere og medstudenter. Dersom studenten har hatt for høyt fravær, vil faglærer vurdere om det er mulig å stille alternative krav som kan kompensere for fraværet. Vurderingen bygger på hvor høyt fraværet har vært og hva studenten ikke har deltatt på.

2) Praktisk veiledning

Studenten har ett forsøk på å få godkjent praktisk veiledning før ordinær eksamen. Hvis arbeidskravet da ikke er godkjent, får studenten et nytt forsøk før ny/utsatt eksamen.  

3) Studieprogresjon

Studenten må ha bestått VEIPR6000 eller tilsvarende emne/utdanning for å kunne søke opptak til VEIPR6100.

Assessment

VEIPR6000 Veiledning og vurdering 1: Individuell mappe og oppgaven leveres digitalt (bestått/ikke bestått).

VEIPR6100 Veiledning og vurdering 2: Skriftlig oppgave enten individuelt eller 2-3 studenter sammen. Oppgaven leveres digitalt (bestått/ikke bestått).

 

Sensorordning i begge emner

En ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier og vurderer minimum 20 % av besvarelsene sammen med en intern sensor. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.  Ekstern og intern sensor sensurerer derfor først minimum 20 % av besvarelsene.  Intern sensor fortsetter deretter sensuren sammen med en annen intern sensor. Vurderingene fra første del skal oppsummeres og være retningsgivende for de to interne sensorenes vurdering.