EPN-V2

Strategic management of digital processes and AI Programme description

Programme name, Norwegian
Strategisk ledelse av digitale prosesser og KI
Valid from
2025 FALL
ECTS credits
10 ECTS credits
Duration
1 semester
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history
  • Target group

    Sentrale målgrupper er søkere som er kvalifisert for arbeid i skolen med minst treårig lærerutdanning for grunnskolen eller søkere med annen utdanning av minimum tre års varighet som kvalifiserer for undervisning i grunnopplæringen, og som vil spesialisere seg innen skolefaglig og pedagogisk arbeid eller utdanningsledelse.

  • Admission requirements

    Det generelle grunnlaget for opptak er:

    • Fullført lærerutdanning som kvalifiserer til undervisning i skolen

    Øvrige krav:

    • For opptak til fagfordypning i skolefagene engelsk, kroppsøving, matematikk, musikk, naturfag, norsk, norsk tegnspråk, RLE, samfunnsfag eller begynneropplæring, samt for fagene profesjonspedagogikk og spesialpedagogikk: Det stilles krav om at søker har en fordypning på samlet minst 60 studiepoeng i det faget en søker opptak til. For opptak til fagfordypning i begynneropplæring kreves minst 30 studiepoeng i norsk og matematikk og en påbygging til minst 60 studiepoeng i ett av de to fagene.
    • For opptak til fagfordypning i norsk tegnspråk kan søkere med minst tre års dokumentert erfaring fra undervisning i faget norsk tegnspråk søke om realkompetansevurdering for å kompensere for manglende 60 studiepoeng i faget norsk tegnspråk. Til fordypningen i norsk tegnspråk kan du ha annen treårig pedagogisk utdanning.
    • For opptak til fagfordypning i profesjonspedagogikk, spesialpedagogikk eller pedagogisk veiledning kreves minst 60 studiepoeng i pedagogikk. Det kreves dokumentert at fagdidaktikk inngår.
    • For opptak til fagfordypning i utdanningsledelse kreves minst 30 studiepoeng i pedagogikk/pedagogikk og elevkunnskap. I tillegg kreves 30 studiepoeng fra Nasjonale rektorutdanning (på masternivå) eller tilsvarende.

    For søkere med utenlandsk lærerutdanning kreves godkjenning som lærer fra NOKUT (fra og med 2020) eller Utdanningsdirektoratet/Udir (til og med 2019). Se www.nokut.no for mer informasjon om godkjenning av utenlandsk lærerutdanning.

  • Content and structure

    Etter fullført studium har kandidaten følgende faglige, fagdidaktiske, didaktiske og forskningsmessige læringsutbytte innen skolerettet utdanningsvitenskap med relevans for grunnopplæring definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Kandidaten

    • har fordypet kunnskap på sitt fagfelt med klar relevans for grunnopplæringen
    • behersker relevant vitenskapsteori og metodologi innen skolerettet utdanningsvitenskap
    • har teoretisk og empirisk innsikt i generelle utdanningsvitenskapelige problemstillinger
    • har kunnskap om og kan vurdere kritisk og forskningsmessig sitt fagfelts kunnskapsgrunnlag

    Ferdigheter

    Kandidaten

    • kan bidra til utvikling av ny forskningsbasert kunnskap innen sitt fagfelt
    • kan gjøre forskningsmessige studier av faglig relevante sammenhenger innen feltet
    • kan håndtere fagspørsmål på en faglig og forskningsmessig forsvarlig måte
    • kan gi faglig kompetente skriftlige og muntlige redegjørelser på sitt fagfelt

    Generell kompetanse

    Kandidaten

    • kan bidra kunnskapsmessig til fagutvikling på sitt fagfelt innen grunnopplæring
    • kan diagnostisere behov for ny kunnskap som er relevant for skolerettet utdanningsvitenskap
    • kan formidle egen og andres forskning skriftlig og muntlig på en faglig forsvarlig måte
    • kan bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet
    Optional course Spans multiple semesters

    1st year of study