Programplaner og emneplaner - Student
Interdisciplinary Competence – Literacy in Subjects and Professions Programme description
- Programme name, Norwegian
- Tverrfaglig kompetanse – literacy i fag og yrker
- Valid from
- 2024 FALL
- ECTS credits
- 60 ECTS credits
- Duration
- 4 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- bred kunnskap om hvordan entreprenørielle holdninger og ferdigheter utvikles i individet
- bred kunnskap og forståelse for hvordan innovasjonsmetodikk kan fremme utvikling av yrkesfagene
- kunnskap om skole- og arbeidsliv, og sammenhengen mellom ungdomskultur og årsaker til frafall fra skole- og arbeidsliv
- bred kunnskap om inkludering av kjønn og flerkulturalitet
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende ulike innovative og entreprenørielle strategier for utvikling av aktiviteter og tiltak, eksempelvis bygging av nettverk og samarbeid med lokalt arbeidsliv
- lede innovative og entrepreniørielle læreprosesser i en mangfoldig elevgruppe
- formidle sentralt fagstoff digitalt, muntlig og skriftlig
- konflikthåndtering med bruk av SØT modellen
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over etiske utfordringer i møte med en sammensatt elevgruppe
- i samarbeid med kollegaer, bidra til utvikling av et godt læringsmiljø for alle elever
- anvende forskningsbasert kunnskap i sitt arbeid med innovajsonspedagogikk og læringsledelse
- kunne delta aktivt i det profesjonelle læringsfellesskapet for å utvikle skolen
Target group
Studiet er organisert som et deltidsstudium over to semestre med samlinger på campus og på nett. Studietilbudet tilsvarer 30 studiepoeng og inneholder følgende to emner à 15 studiepoeng:
- Læringsledelse i innovasjonsprosesser, 15 studiepoeng
- Læringsledelse, mangfold og inkludering, 15 studiepoeng
Studentene gjennomfører arbeidskrav mellom samlingene. Arbeidskravenes fokus er å forske på egen arbeidsplass/skole gjennom konkrete utviklingsprosjekter som studentene skal planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere.
Innovasjonspedagogikk og innovasjonskompetanse er nødvendig å tilegne seg i vår tid der endringer skjer raskt, og samfunnet er i kontinuerlig endring. Emnet Læringsledelse i innovasjonsprosesser vektlegger videreutvikling av studentenes evne til å samarbeide bredt og legge til rette for læring på en måte som fanger interesse og motivasjon hos både elever og aktuelle samarbeidspartnere i videregående opplæring.
Dagens og framtidens skole har en bredt sammensatt elevgruppe, noe som stiller store krav til lærernes tilrettelegging og ledelse av gode læringssituasjoner for elevene. Mangfoldet kan omhandle kjønn, flerkulturalitet, ungdomsidentitet, funksjonsevne, sårbarhet, sosiale forhold og ulike læreforutsetninger. Emnet Læringsledelse, mangfold og inkludering vil vektlegge hvordan gode læringssituasjoner kan tilrettelegges slik at alle elever kan møtes på en verdig måte og ha mulighet til å delta i gode læringsfellesskap. Emnet skal gi yrkesfaglærerne innsikt i og mulighet til å utvikle og nyttiggjøre alternative læringsarenaer med utgangspunkt i elevens individuelle behov og i forholdet mellom tilpasset opplæring og spesialundervisning.
Når faglige ledere og instruktører deltar på studiet, dekker begrepet «elever» i programplanen både elever og lærlinger.
Studiet er nettstøttet og organiseres som deltidsstudium med fellessamlinger og arbeidskrav mellom samlingene.
Læringsledelse i innovasjonsprosesser danner grunnlag for Læringsledelse, mangfold og inkludering, men emnene kan gjennomføres uavhengig av hverandre.
Normal progresjon er 15 studiepoeng per semester.
Faglige innholdsmomenter som er gjennomgående i hele studiet
- Innovasjon i yrkesfaglig opplæring
- Entreprenørielle verktøy
- Læringsledelse i endring og utviklingsprosesser
- Ungdoms- og yrkesidentitet
- Flerkulturell forståelse
- Multimodale presentasjoner
Admission requirements
Opptakskrav er generell studiekompetanse eller tilsvarende realkompetanse.
Følgende krav må oppfylles for å være kvalifisert realkompetansesøker:
1. Søkere må være 25 år eller eldre i opptaksåret og kan ikke ha generell studiekompetanse. Søkere må dokumentere ett av følgende:
- fagbrev eller tilsvarende, og minimum to års relevant yrkespraksis;
- minimum fem års relevant yrkespraksis. Inntil to av de fem årene kan erstattes av relevant ulønnet arbeid, utdanning, organisasjonserfaring eller liknende.
2. Søkere må ha tilstrekkelige ferdigheter i norsk (eller annet nordisk språk) til å kunne gjennomføre studiet. Faget norsk (eller annet nordisk språk) skal bestå av minimum 112 årstimer fra videregående opplæring eller tilsvarende, bestått med karakteren 2 eller bedre. Alternativt kan kravet til norsk dokumenteres med en attest fra arbeidsgiver som beskriver hvordan søkeren på en tilfredsstillende måte har brukt norsk skriftlig og muntlig (eller annet nordisk språk) som en vesentlig del av sitt arbeid. Søkere med morsmål fra land utenfor Norden må dokumentere at de oppfyller krav til norsk tilsvarende kravet til generell studiekompetanse, i henhold til krav i forskrift om opptak til høyere utdanning.
Relevant deltidsarbeid av ulikt omfang og lengde kan regnes om til heltid, etter gjeldende regelverk.
Learning outcomes
Gjennom studiet skal studentene tilegne seg kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som setter dem i stand til å veilede elever som bruker språk, skriftlige og muntlige tekster i ulike kontekster preget av mangfold og endring. En integrert del av studiet er derfor utvikling av ferdigheter i literacy eller tekstkyndighet, interkulturell kommunikasjon, multimodale tekster og språkbruk knyttet til arbeidsliv, skolefag og fagdidaktikk. Studentene vil gjennom sin profesjonsnære utdanning og erfaring utvikle kunnskaper og didaktisk kompetanse i hvordan integrere tverrfaglige temaer i fagopplæringen. Skriving, lesing, muntlige ferdigheter og digitalisering av undervisning blir vektlagt som nøkkelferdigheter for læring og veiledning. Studiet legger vekt på tett kobling til praksisfeltet, og læringsutbyttet ses i sammenheng med studentenes utdannings- og erfaringsbakgrunn og deres tilknytning til spesifikke fagområder.
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse i hvordan literacy kan integreres i opplæring og kompetanseutvikling:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om det norske språkets struktur med vekt på funksjonell språkbruk
- har kunnskap om hvordan literacy medieres på tvers av fagområder og kulturelle kontekster
- har kunnskap om tekniske, pedagogiske og etiske komponenter i bruk av digitale verktøy
Ferdigheter
Studenten
- kan implementere språklige og metaspråklige dimensjoner i den ordinære fagundervisning
- kan veilede elever i deres egen språk- og tekstbruk, og bruk av digitale verktøy
- kan veilede elever om hvordan kultur, verdier, makt og stemmer realiseres gjennom ulike tekstlige modaliteter og praksissituasjoner
- kan bruke språket på en kvalifisert måte i profesjonssammenheng
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle og kommunisere faglig innhold ved å integrere språklige temaer og bruk av digitale verktøy
- kan anvende skriftlig og muntlig språkbruk for meningsdanning og kritisk tenkning i opplæringen
- kan bidra til flerkulturelle perspektiv i opplæringen
Content and structure
Arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltakelse
Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring, og bidra til å sikre at studenten er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Arbeidskravene må være godkjent før eksamen kan avlegges.
Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slik læring og ferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om 80% tilstedeværelse hvert semester for å kunne avlegge eksamen.
Se for øvrig beskrivelse av arbeidskrav under hvert enkelt emne.
1st year of study
1. semester
2. semester
Teaching and learning methods
Høst: Emne INP6100 Læringsledelse i innovasjonsprosesser. 15 studiepoeng. Prosjekteksamen i gruppe på to til fire kandidater*. Bestått/ikke bestått.
Vår: Emne INP6200 Læringsledelse, mangfold og inkludering. 15 studiepoeng. Individuell prosjekteksamen. Gradert karakter A-F.
(*) Det kan i særlige tilfeller søkes om å levere eksamen individuelt.
Innlevering av eksamensoppgave er ved avslutning av hvert emne. For informasjon om bruk av sensorer, se den enkelte emneplan.
Det kan klages over karakterfastsetting og på formelle feil i samsvar med bestemmelsene i lov om universiteter og høgskoler, jfr. også forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
Ved klage på karakter etter gruppeeksamen kan klage framsettes av enkeltstudenter eller hele gruppen. Evt. ny karakter gjelder for den studenten/de studentene som har klaget.
Studentenes rettigheter og plikter ved evt ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studentene er selv ansvarlig for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Internationalisation
Programplan for innovasjonspedagogikk og læringsledelse i yrkesfag
Innovative Education and Management of Learning in Vocational Subjects
30 studiepoeng
Deltid
Studieprogramkode: INPO
Emnekoder:
INP6100
INP6200
Godkjent av prodekan for studier ved LUI 25.02.2020
Gjeldende fra høstsemesteret 2020.
Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier
Institutt for yrkesfaglærerutdanning
Work requirements
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Arbeidskrav vurderes til ”Godkjent” eller ”Ikke godkjent”. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen ”Ikke godkjent”, har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.
Hvert av de fire emnene krever 80% deltakelse og tilstedeværelse for å kunne fremstille seg for eksamen/vurdering. Studiet bygger på aktiv deltakelse, undervisningsøvelser og samarbeid med andre studenter. Praktiske øvelser er en forutsetning for teorien. Det stilles derfor krav til tilstedeværelse i hele studiet dersom ikke annet er eksplisitt bestemt og avtalt med faglærer.
Fravær utover 20 prosent medfører at studenten ikke kan avlegge eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 40 prosent, uansett fraværsgrunn.
Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den enkelte emneplan.
Assessment
Studentene møter ulike vurderingsformer i løpet av studiet, og formen gjenspeiler innholdet i det enkelte emnet. Nærmere informasjon om de ulike vurderings-/eksamensformene finnes i den enkelte emneplan.
Rettigheter og plikter ved eksamen
Studentens rettigheter og plikter framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Forskriften beskriver blant annet vilkår for ny/utsatt eksamen, klageadgang og hva som regnes som fusk ved eksamen. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Sensorordning
Det benyttes sensorer i tråd med OsloMets retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.
Other information
Godkjent av utdanningsutvalget ved LUI 17.01.2022.