EPN-V2

Bachelor Programme in Business Administration and Economics Programme description

Programme name, Norwegian
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
Valid from
2025 FALL
ECTS credits
180 ECTS credits
Duration
6 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history
  • Introduction

    Bachelorstudiet i økonomi og administrasjon er et 3-årig studium som tilbys på fulltid og utgjør 180 studiepoeng.

    Bachelorprogrammet gjennomføres av studenter som har fått opptak til 3-årig bachelorstudium, og for studenter som har fått opptak til 5-årig masterstudium (bachelor + master), siviløkonom. For studenter som har fått opptak til 5-årig masterstudium, se også programplan for masterprogrammet.

    Studenter som har gjennomført bachelorstudiet, vil ha grunnleggende kunnskaper innenfor det økonomisk-administrative fagområdet, og vil være kvalifisert for å gå direkte ut i arbeidslivet innen et bredt spekter av ulike stillinger både i privat og offentlig sektor.

    På bachelorstudiet velger studenten våren før 3. studieår profil, som utgjør fordypningen i studieløpet. Studenten kan velge mellom følgende fem profiler:

    Regnskap

    Samfunnsøkonomi

    Finans

    Strategi og ledelse

    Internasjonal utveksling

    I profilen Regnskap får studenten kompetanse innen regnskapsfag, skatte- og avgiftsrett og rettslære. Studenten får også god kompetanse innen andre økonomisk-administrative områder. Profilen følger anbefalt plan for bachelor i økonomi og administrasjon – profilering regnskapsfører, vedtatt av UHR-Økonomi og administrasjon 22.06.2023.

    Fra 1.1.2025 gjelder krav til tre års praksis, hvorav to år fra godkjent regnskapsforetak, for søkere med bachelorgrad med profil regnskap, for å kunne få godkjenning som statsautorisert regnskapsfører (jf. Finanstilsynets informasjon om hvilke krav som må oppfylles).

    I profilen Samfunnsøkonomi får studenten inngående kunnskaper om sentrale samfunnsøkonomiske temaer som konkurranse og markeder, økonomisk fordeling, betydningen av internasjonal handel og konjunkturer – og hvordan dette kan påvirkes gjennom politikk. Studenten lærer også om sammenhengene mellom viktige makroøkonomiske variabler og hvordan de kan bruke modeller for å analysere makroøkonomiske spørsmål.

    I profilen Finans utvikler studenten kompetanse om foretakets finansierings- og investeringsutfordringer. Studenten får kunnskaper om valg av kapitalstruktur, eierstyring og interessekonflikter, og etiske problemstillinger som inngår i økonomiske beslutninger. Studenten får også kunnskap om internasjonale finansmarkeder og lærer hvordan man analyserer og verdivurderer ulike finansielle instrumenter.

    I profilen Strategi og ledelse tilegner studenten seg kompetanse og ferdigheter innen fagfeltet, samt mer fagspesifikke kompetanser og ferdigheter innenfor fagområder som er viktige for forretningsutvikling – som innovasjon, markedsføring, og kommunikasjon. Studenten jobber med tidsaktuelle problemstillinger som er tett på næringsliv og samfunn, der studenten får innsikt i å løse konkrete utfordringer. Dette bidrar til at studenten utvikler en kombinasjon av analytiske og kreative ferdigheter som utfyller hverandre.

    I profilen Internasjonal utveksling tilegner studenten seg kompetanse, kunnskaper og ferdigheter fra studieprogrammets emner i kombinasjon med internasjonal utveksling. I tillegg til de fagspesifikke læringsutbyttene fra emnene som velges ved vertsuniversitetet, utvikler og forbedrer studenten sine kommunikasjons-, språk- og interkulturelle ferdigheter. Disse ferdighetene er høyt verdsatt blant fremtidige arbeidsgivere.

    Bachelorgraden oppnås i samsvar med Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Fullført og bestått studium gir graden Bachelor i økonomi og administrasjon. Gradens engelske tittel er Bachelor of Business Administration and Economics. Hvilken profil man har valgt, fremkommer på vitnemålet.

    Programplanen oppfyller minimumskrav for bachelorstudium i økonomi og administrasjon, slik de er vedtatt av UHR-ØA i 2018.

  • Target group

    Målgruppen for studiet er studenter som ønsker en bred og generell grunnutdanning i økonomi og administrasjon, og som har interesse for både økonomi, regnskap, strategi og organisasjonsfag.

  • Admission requirements

    Opptak til studiet gjøres i henhold til Forskrift om opptak til høgare utdanning.

    For å søke opptak til det 3-årige bachelorstudiet kreves generell studiekompetanse.

    For å søke opptak til det 5-årige masterstudiet kreves generell studiekompetanse og Matematikk R1 eller Matematikk S1 og S2.

    Det kan også søkes opptak til studiet på grunnlag av realkompetanse.

  • Learning outcomes

    En kandidat med oppnådd bachelorgrad i økonomi og administrasjon skal ha følgende samlede læringsutbytte:

    Kunnskap

    Kandidaten

    • har bred kunnskap om hvordan virksomheter finansieres, hvordan økonomiske styringsverktøy brukes og hvordan regnskap utarbeides, rapporteres og analyseres, herunder:

      • har bred kunnskap om hvordan markedet fungerer, hvordan konsumenter og produsenter treffer sine valg og hvordan disse påvirkes av økonomisk politikk, teknologi og internasjonale rammebetingelser
      • har bred kunnskap om hvordan virksomheter utøver sine aktiviteter på en etisk forsvarlig måte slik at de ivaretar sine interessenter og samtidig fremmer FNs bærekraftsmål
      • har bred kunnskap om hvordan strategier utvikles og iverksettes, hvordan virksomheter organiseres, forbedres og ledes, og hvordan produkter og tjenester markedsføres og posisjoneres
      • har bred kunnskap om hvordan virksomheter startes, utvikles og endres i tråd med behov, juridiske rammer og forventninger i samfunnet, slik som for eksempel bærekraft, globalisering, innovasjon og teknologiutvikling, samt den nordiske arbeidslivsmodellens betydning for arbeids- og næringsliv
    • har grunnleggende kunnskap i matematikk, statistikk og samfunnsvitenskapelig metode, samt forstår hvordan metodiske verktøy brukes i forbindelse med innhenting, organisering og analyse av data.
    • kjenner til fagområdenes historie, tradisjoner, egenart, plass i samfunnet, samt forsknings- og utviklingsarbeid

    Ferdigheter

    Kandidaten

    • kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg, herunder: kan innhente, sortere og vurdere relevant informasjon; kan analysere økonomisk-administrative problemstillinger ved hjelpe av egnet teori og empiriske metoder; kan gjøre en kritisk vurdering av usikkerhet ved egne analyser
    • evner å kommunisere innhold i analyser, metodevalg, resultater og forutsetninger både muntlig og skriftlig
    • kan anvende arbeidslivsrelevante digitale verktøy, teknikker og uttrykksformer
    • kan vurdere ulike typer risiko og konsekvenser av beslutninger
    • kan anvende ulike faglige perspektiver og teoretiske tilnærminger for å forstå hvordan virksomheter fungerer
    • kan integrere ansvarlighet og værekraftshensyn i virksomheters forretningsmodeller og praksis

    Generell kompetanse

    Kandidaten

    • er bevisst egne verdier og hvordan dette påvirker egen adferd og beslutninger
    • viser evne til ansvarlighet, kritisk tenkning og etisk refleksjon
    • forstår hvordan problemstillinger, prosesser og beslutninger påvirker og påvirkes av ressurser, kontekst og verdisett
    • har grunnlag for å bidra til langsiktig verdiskaping for virksomhet og samfunn
    • har grunnlag for å operere i et internasjonalt arbeidsmarked
    • kan samarbeide i ulike kontekster og på tvers av fagområder
    • har grunnleggende forståelse av IT-systemer og -prosesser, og hvordan disse kan bidra til forretningsutvikling og verdiskaping
    • skal kunne bidra til å fremme virksomheters innovasjons- og omstillingsevne i etomskiftelig arbeidsmarked
  • Content and structure

    En kandidat med oppnådd bachelorgrad i økonomi og administrasjon skal ha følgende samlede læringsutbytte:

    Kunnskap

    Kandidaten

    • har bred kunnskap om hvordan virksomheter finansieres, hvordan økonomiske styringsverktøy brukes og hvordan regnskap utarbeides, rapporteres og analyseres, herunder:

      • har bred kunnskap om hvordan markedet fungerer, hvordan konsumenter og produsenter treffer sine valg og hvordan disse påvirkes av økonomisk politikk, teknologi og internasjonale rammebetingelser
      • har bred kunnskap om hvordan virksomheter utøver sine aktiviteter på en etisk forsvarlig måte slik at de ivaretar sine interessenter og samtidig fremmer FNs bærekraftsmål
      • har bred kunnskap om hvordan strategier utvikles og iverksettes, hvordan virksomheter organiseres, forbedres og ledes, og hvordan produkter og tjenester markedsføres og posisjoneres
      • har bred kunnskap om hvordan virksomheter startes, utvikles og endres i tråd med behov, juridiske rammer og forventninger i samfunnet, slik som for eksempel bærekraft, globalisering, innovasjon og teknologiutvikling, samt den nordiske arbeidslivsmodellens betydning for arbeids- og næringsliv
    • har grunnleggende kunnskap i matematikk, statistikk og samfunnsvitenskapelig metode, samt forstår hvordan metodiske verktøy brukes i forbindelse med innhenting, organisering og analyse av data.
    • kjenner til fagområdenes historie, tradisjoner, egenart, plass i samfunnet, samt forsknings- og utviklingsarbeid

    Ferdigheter

    Kandidaten

    • kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg, herunder: kan innhente, sortere og vurdere relevant informasjon; kan analysere økonomisk-administrative problemstillinger ved hjelpe av egnet teori og empiriske metoder; kan gjøre en kritisk vurdering av usikkerhet ved egne analyser
    • evner å kommunisere innhold i analyser, metodevalg, resultater og forutsetninger både muntlig og skriftlig
    • kan anvende arbeidslivsrelevante digitale verktøy, teknikker og uttrykksformer
    • kan vurdere ulike typer risiko og konsekvenser av beslutninger
    • kan anvende ulike faglige perspektiver og teoretiske tilnærminger for å forstå hvordan virksomheter fungerer
    • kan integrere ansvarlighet og værekraftshensyn i virksomheters forretningsmodeller og praksis

    Generell kompetanse

    Kandidaten

    • er bevisst egne verdier og hvordan dette påvirker egen adferd og beslutninger
    • viser evne til ansvarlighet, kritisk tenkning og etisk refleksjon
    • forstår hvordan problemstillinger, prosesser og beslutninger påvirker og påvirkes av ressurser, kontekst og verdisett
    • har grunnlag for å bidra til langsiktig verdiskaping for virksomhet og samfunn
    • har grunnlag for å operere i et internasjonalt arbeidsmarked
    • kan samarbeide i ulike kontekster og på tvers av fagområder
    • har grunnleggende forståelse av IT-systemer og -prosesser, og hvordan disse kan bidra til forretningsutvikling og verdiskaping
    • skal kunne bidra til å fremme virksomheters innovasjons- og omstillingsevne i etomskiftelig arbeidsmarked
    Optional course Spans multiple semesters
  • Teaching and learning methods

    De to første studieårene består av obligatoriske emner innen markedsføring, regnskap, økonomistyring, finansiering, organisasjons- og ledelsesteori, samfunnsøkonomi, etikk og metodefag. Disse emnene dekker kravene som stilles av UHR-ØA for en bachelorutdanning i økonomi og administrasjon, og utgjør en solid basis innenfor det økonomisk-administrative fagområdet.

    I tredje studieår velger studenten en profil som utgjør en fordypning innenfor et fagområde. Hver profil består av et antall obligatoriske fordypningsemner, inkludert bacheloroppgave, og eventuelt valgfrie emner dersom de obligatoriske emnene utgjør mindre enn 60 studiepoeng. Studenter med profil Internasjonal utveksling drar på utveksling i 5. semester.

    Heisemner

    Noen emner inngår både i Handelshøyskolens bachelorstudium i økonomi og administrasjon og i Handelshøyskolens masterstudium i økonomi og administrasjon, med likt eller tilnærmet samme pensum. Emner med samme antall studiepoeng (10 sp, like emner) samkjøres helt. Dette gjelder:

    ØASØK3401 Makroøkonomisk politikk (10 sp)

    For emner med ulikt antall studiepoeng (7,5 sp på bachelor og 10 sp på master, med tilnærmet samme pensum) samkjøres undervisningen. Dette gjelder:

    ØAMET2000 Matematikk II (7,5 sp)

    ØABED3700 Valuation – Equity Research (7,5 sp)

    Første studieår

    Studenten skal i 1. semester ta de obligatoriske emnene:

    ØABED1000 Grunnleggende årsregnskap med Excel

    ØAMET1000 Matematikk I

    ØASØK1000 Mikroøkonomi I

    ØAADM1001 Markedsføring

    Studenten skal i 2. semester ta de obligatoriske emnene:

    ØABED1100 Bedriftsøkonomi

    ØAMET1100 Statistikk

    ØASØK1100 Makroøkonomi I

    ØAADM1100 Organisasjonspsykologi

    Andre studieår

    3. semester:

    Studenter som planlegger å ta profil Finans eller profil Samfunnsøkonomi, må i 3. semester velge de obligatoriske emnene:

    ØABED2000 Investering og finansiering

    ØAADM2100 Organisasjonsforståelse

    ØASPR2000 Professional English

    ØAMET2200 Business Decision-Making Using Data

    Studenter som planlegger å ta profil Strategi og ledelse eller profil Internasjonal utveksling, må i 3. semester velge de obligatoriske emnene:

    ØABED2000 Investering og finansiering

    ØAADM2100 Organisasjonsforståelse

    ØASPR2000 Professional English

    Enten ØAMET2100 Samfunnsvitenskapelig metode eller ØAMET2200 Business Decision-Making Using Data

    Studenter som planlegger å ta profil Regnskap, må i 3. semester velge de obligatoriske emnene:

    ØABED2000 Investering og finansiering

    ØAADM2100 Organisasjonsforståelse

    REREG2000 Årsregnskap 2 med regnskapsteori

    Enten ØAMET2100 Samfunnsvitenskapelig metode eller ØAMET2200 Business Decision-Making Using Data

    4. semester:

    Studenter som planlegger å ta profil Finans, profil Strategi og ledelse, profil Samfunnsøkonomi eller profil Internasjonal utveksling, må i 4. semester velge de obligatoriske emnene:

    ØAADM2000 Foretaksstrategi

    ØABED2100 Økonomistyring

    ØAETI2000 Etikk, bærekraft og samfunnsansvar

    Samt et valgemne:

    Enten ØAJUR2100 Foretaksrett, PROG1000 Introduction to Programming, ØAMET2000 Matematikk II (heisemne) eller ØABED2200 Business Analytics

    Studenter som planlegger å ta profil Regnskap, må i 4. semester velge de obligatoriske emnene:

    ØAADM2000 Foretaksstrategi

    ØABED2100 Økonomistyring

    REREG2000 Årsregnskap 2 med regnskapsteori

    ØAJUR2100 Foretaksrett

    Tredje studieår

    Valgfrie emner

    Flere av profilene tilbyr studenten mulighet til å velge valgemner på 5. og/eller 6. semester. Studenten kan velge valgemner fra samtlige profiler, så lenge studenten oppfyller eventuelle forkunnskapskrav. Det vil likevel kunne oppstå kollisjoner i timeplan og eksamensdatoer dersom studenten velger valgemner utenfor sin profil, eller melder seg til undervisning og eksamen i emner på et annet årstrinn. I hver profil er det derfor satt opp et antall anbefalte valgemner som vil kollisjonssikres i det aktuelle semesteret (*OBS: med unntak av valgemnet ØABED2200 Business Analytics på profil Finans da dette også tilbys på 2. studieår; studenter som ønsker dette valgemnet, må derfor selv påse at emnet ikke kolliderer med timeplan- og eksamensdatoer i andre emner de skal ta). Utover dette er det studentens eget ansvar å unngå timeplan- og eksamensdatokollisjoner.

    Eventuelle forkunnskapskrav fremgår av den enkelte emneplan.

    Profil Regnskap

    Studenter som går profil Regnskap, må i 5. semester velge de obligatoriske emnene:

    REREG3002 Årsregnskap 3

    REREG3200 Regnskapsføreryrket med etikk

    REREV3100 Valuation for Accountants

    REJUR3101 Skatte- og avgiftsrett

    Studenter som går profil Regnskap, må i 6. semester velge de obligatoriske emnene:

    ØAETI2000 Etikk, bærekraft og samfunnsansvar

    ØABAC3900 Bacheloroppgave

    REJUR3101 Skatte- og avgiftsrett

    Profil Finans

    Studenter som går profil Finans, må i 5. semester velge de obligatoriske emnene:

    ØABED3002 Corporate Finance

    Enten ØABED3100 Cases in Finance eller ØABED3200 Strategiøkonomi.

    Emnet som ikke velges som obligatorisk, kan inngå som valgemne dersom studenten ønsker å ta begge emnene.

    Følgende emner anbefales som valgfrie emner i 5. semester til studenter som går profil Finans:

    ØASØK3000 International Economics

    ØASØK3401 Makroøkonomisk politikk

    ØAADM3100 Strategic Analysis

    Enten ØABED3100 Cases in Finance eller ØABED3200 Strategiøkonomi

    Studenter som går profil Finans, må i 6. semester velge de obligatoriske emnene:

    ØABAC3900 Bacheloroppgave

    ØABED3700 Valuation – Equity Research (heisemne)

    Følgende emner anbefales som valgfrie emner i 6. semester til studenter som går profil Finans:

    ØABED2300 The Economics of Banking

    ØABED2200 Business Analytics (*OBS: se informasjon under avsnittet «Valgfrie emner»)

    ØAADM3500 Praktisk personalledelse

    ØABED3600 Sustainable Finance

    Profil Samfunnsøkonomi

    Studenter som går profil Samfunnsøkonomi, må i 5. semester velge de obligatoriske emnene:

    ØASØK2000 Mikroøkonomi II

    ØASØK3000 International Economics

    ØASØK3300 Offentlig økonomi

    Følgende emner anbefales som valgfrie emner i 5. semester til studenter som går profil Samfunnsøkonomi:

    ØASØK3401 Makroøkonomisk politikk (10 sp – heisemne, likt som masteremnet)

    ØABED3200 Strategiøkonomi

    ØAADM3600 Sustainable Business

    Studenter som går profil Samfunnsøkonomi, må i 6. semester velge de obligatoriske emnene:

    ØABAC3900 Bacheloroppgave

    ØABED2300 The Economics of Banking

    Følgende emner anbefales som valgfrie emner i 6. semester til studenter som går profil Samfunnsøkonomi:

    ØAADM3400 Ledelse

    ØAADM3300 Cross-Cultural Communication

    Profil Strategi og ledelse

    Studenter som går profil Strategi og ledelse, må i 5. semester velge de obligatoriske emnene:

    ØAADM3600 Sustainable Business

    ØAADM3100 Strategic Analysis

    Følgende emner anbefales som valgfrie emner i 5. semester til studenter som går profil Strategi og ledelse:

    ØASØK3000 International Economics

    ØABED3200 Strategiøkonomi

    ØASØK3401 Makroøkonomisk politikk (10 sp – heisemne, likt som masteremnet)

    ØABED3100 Cases in Finance

    ØAADM3700 Decision-Making Processes in Organizations

    Studenter som går profil Strategi og ledelse, må i 6. semester velge de obligatoriske emnene:

    ØABAC3900 Bacheloroppgave

    ØAADM3500 Praktisk personalledelse

    Følgende emner anbefales som valgfrie emner i 6. semester til studenter som går profil Strategi og ledelse:

    ØAADM3300 Cross-Cultural Communication

    ØAADM3400 Ledelse

    ØABED2300 The Economics of Banking

    ØABED2200 Business Analytics (*OBS: se informasjon under avsnittet «Valgfrie emner»)

    Profil Internasjonal utveksling

    Studenter som går profil Internasjonal utveksling, må i 5. semester velge:

    Studenten er på utveksling hos vertsuniversitet.

    Studenter som går profil Internasjonal utveksling, må i 6. semester velge:

    ØABAC3900 Bacheloroppgave

    Følgende emner anbefales som valgfrie emner i 6. semester til studenter som går profil Internasjonal utveksling:

    Studenten kan velge fritt blant alle obligatoriske og valgfrie emner som undervises i 6. semester på profil Finans, profil Strategi og ledelse, og profil Samfunnsøkonomi, så lenge studenten oppfyller eventuelle forkunnskapskrav. Studenten anbefales imidlertid å velge emner fra én profil da disse vil være sikret mot kollisjoner i timeplan og eksamensdatoer.

    Bacheloroppgave og progresjonskrav

    En bacheloroppgave på 15 studiepoeng inngår i alle profiler som et avsluttende arbeid i siste semester. Bacheloroppgaven må bygge på teori og tematikk fra valgt profil.

    For å få tildelt veileder kreves det at studenten minimum har bestått 100 av studiepoengene som inngår i graden, inkludert ØAMET1100 Statistikk og enten ØAMET2100 Samfunnsvitenskapelig metode eller ØAMET2200 Business Decision-Making Using Data.

    Bacheloroppgaven er i tabellen over studiets oppbygging plassert både på 5. og 6. semester. Dette grunnet at arbeidet med oppgaven begynner i 5. semester, men selve studiepoengene regnes kun til vårsemesteret. Studenten skal ta totalt 4 emner (obligatoriske + ev. valgemner) i 5. semester (i tillegg til start på bacheloroppgaven), jf. informasjon for hver profil med semester ovenfor.

    Studenter med studierett på 5-årig studieløp (bachelor + master) må ha fullført og bestått bachelorstudiet, samt følge progresjonen til kullet sitt, før studenten kan begynne på masterprogrammet.

    Tabellen nedenfor viser studiets oppbygging.

  • Internationalisation

    Students apply for and are admitted directly to the specialisation of their choice. The requirement for admission to the Master’s Programme in Health and Technology is a bachelor’s degree or an equivalent degree within a specified field, with an average grade of at least C. If the number of qualified applicants exceeds the number of places on the programme, applicants will be ranked according to applicable ranking rules.

    Reference is made to the Regulations relating to Admission to Studies at OsloMet. The specialisations will only be run if a sufficient number of qualified candidates apply.

    Admission requirements for the individual specialisations

    Specialisation in assistive technology in health

    • Bachelor’s degree or equivalent degree in health and social sciences, social sciences, economics, psychology, education, design, informatics, or engineering.

    Specialisation in biomedicine

    • Bachelor’s degree or equivalent degree in medical laboratory sciences, pharmacy, biotechnology, biomedicine, chemical engineering or molecular biology. A minimum of 30 credits must include courses with practical laboratory work.

    Specialisation in radiography

    • Bachelor’s degree or equivalent degree in radiography.

    Special admission to the specialisation in radiography Candidates with a bachelor's degree in radiography who have also completed further education in radiotherapy (60 ECTS credits) according to the programme description from the academic year 2014/15 (student cohort 2014H) or later, can apply for a special admission to the specialisation in radiography. The admission requirements are as follows:

    • Bachelor's degree or equivalent in radiography
    • Completed further education in radiotherapy, according to the programme description from the academic year 2014/15 (student year group 2014H) or later

    Grades from the further education in radiotherapy may be included in the calculation basis to meet the necessary academic minimum requirements.

  • Work requirements

    Studenter kan dra på utveksling i 5. semester. Studenter som drar på utveksling, får profilen Internasjonal utveksling. Emnene som tas ved den utenlandske institusjonen, må forhåndsgodkjennes av instituttet.

    Flere av studieprogrammets emner undervises på engelsk og benytter engelsk pensummateriell. I disse emnene er det lagt til rette for å kunne ta imot utenlandske studenter fra våre samarbeidsinstitusjoner i utlandet. De norske og internasjonale studentene vil arbeide sammen om oppgaver basert på både norske og internasjonale cases, og vil gjennom dette arbeidet opparbeide kompetanse og ferdigheter i å forstå internasjonale forhold og perspektiver. På denne måten skapes et internasjonalt miljø.

  • Assessment

    Varied and student-active forms of teaching are used in the programme. Good learning outcomes are first and foremost dependent on the students’ own efforts. The number of hours allocated to structured teaching by the university will be relatively low. Own effort means both benefiting from teaching and academic supervision and following this up with independent work in the form of theoretical studies and, if relevant, practical skills training. Normal study progression demands a high level of self-activity. The most important work and teaching methods used in the courses in the programme are described below. The individual course descriptions state which work methods each course employs.;

    Web-based work and teaching methodsSeveral forms of digital learning resources are used in the programme, such as digital platforms, digital lectures, video clips, podcasts, tests and assignments. These resources can be used to prepare for teaching sessions, during seminars using the flipped classroom method, and as part of self-study. This form of teaching requires the students to come prepared for scheduled teaching sessions. Interaction may also take place digitally in the form of virtual meetings, webinars, workshops etc.;

    Self-study and student cooperation/group workLearning requires a high degree of own activity and self-study, including both individual work and cooperation with fellow students.;Through activities such as exchange of ideas, presentations, discussions, written assignments and problem-based assignments, students will be encouraged to learn by conveying knowledge and experience, expressing their own opinions and, together, reflecting on their own attitudes, actions and understanding of the field. Students are encouraged to take the initiative to schedule and actively participate in study groups to promote learning.;

    Skills training/laboratory workDifferent forms of skills training or laboratory work may be included in the programme. Students will work on issues of relevance to the topic concerned, either individually or in groups, and will perform experiments, simulations or solve practical tasks that will demonstrate their theoretical understanding of different methods and techniques used in the field. They will also acquire the skills required to carry out the assignments in an independent manner.

    Skills training may also include the use of digital tools to solve assignments or improve communication skills.;

    LecturesLectures are primarily used to introduce new subject matter, provide an overview of and highlight main elements and links within different topics, and also to convey relevant research-based issues and literature.

    SeminarsSeminars emphasise dialogue and discussion between the lecturer(s) and students in order to stimulate students’ academic development. Oral student presentations and discussions are emphasised.;

    In connection with the master’s thesis, seminars are held where the theses are presented and discussed. The students receive feedback from their fellow students and teachers, which enables peer learning. Research-related issues, methods and academic supervision are among the topics discussed in the seminars. Seminars may also take place on digital collaboration platforms.;

    Projects, assignments and supervisionThrough project work, case studies, written assignments and the master’s thesis, students will formulate research questions for assignments that they work on over time, either individually or in cooperation with other students. They will learn theory and develop skills in using and referencing sources, analysis, discussion and written and oral communication. The primary purpose of this is to develop their ability to reflect critically, see elements in context and develop a deeper understanding of a subject.

    Developing academic writing skills is a key aspect of all parts of the programme.;

    Supervision is an important component of the work on the master’s thesis. The supervision is intended to ensure that the project complies with principles of research ethics and help students to formulate research questions and ensure quality in the collection and analysis of data.