Programplaner og emneplaner - Student
Supervision and Mentoring for Kindergartens, modul 1 Programme description
- Programme name, Norwegian
- Pedagogisk veiledning for praksislærere og nyutdannede i barnehage, emne 1
- Valid from
- 2024 FALL
- ECTS credits
- 15 ECTS credits
- Duration
- 2 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
Barnehagelærerprofesjonen preges av kontinuerlig endring og utvikling. Profesjonsutøvere har dermedbehov for veiledning både under studiene og som en del av en livslang yrkeskarriere. Studiet pedagogiskveiledning for praksislærere i barnehagen gir formell og praktisk kompetanse i ulike veiledningsfunksjoner.Studiet har fokus på læringsprosesser, ulike tilnærminger til veiledning og etiske utfordringer iveiledningsprosesser. Egenutvikling og refleksjon over veiledning og vurdering knyttet tilpraksislærerfunksjonen står sentralt. I tillegg vektlegges det betydningen av barnehagen somlæringsarena for studenter. Fullført studie gir mulighet til å søke på studiet Pedagogisk veiledning for praksislærere og veiledere for nyutdannede i barnehage emne 2.
Target group
Målgruppe er praksislærere som ønsker mer kompetanse innen veiledning. Emnet passer også for barnehagelærere som veileder nyutdannede kollegaer og/eller andre grupper.
Admission requirements
Opptakskrav er bestått barnehagelærerutdanning eller tilsvarende fra universitet eller høgskole. I tilleggkreves det tilsetting i barnehage og minst to års yrkeserfaring fra barnehagesektor etter fullført utdanning.Søkere som er aktive praksislærere for studenter ved LUI kan tas opp ved studiet, selv om praksiskravetikke er oppfylt.Barnehagelærere ansatt i barnehager som har samarbeidsavtale med Fakultet for lærerutdanning oginternasjonale studier (LUI) og veiledere for nyutdannede oppnevnt av barnehageeier får 5 tilleggspoeng.
Learning outcomes
Etter fullført studie har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:KunnskapStudenten har kunnskap om
- teorier, modeller og metoder i pedagogisk veiledning
- kommunikasjon og samspill
- barnehagen som læringsarena for profesjonsutdanningen
- hvordan veiledning kan bidra til studentenes læring og refleksjon i praksisopplæringen.
- praksislærerrollen og de særlige krav og oppgaver som ligger til funksjonen som praksislærer deriblant god innsikt i utdanningens planverk, forskrifter for praksis, skikkethet m.m.
FerdigheterStudenten har ferdigheter i
- å planlegge, begrunne, gjennomføre og kritisk analysere og diskutere veiledning, kommunikasjonsprosesser og læringsprosesser
- å støtte og utfordre i veiledning for å skape refleksjon hos studenten
- kritisk og etisk refleksjon knyttet til ulike sider ved profesjonsutøvelse
Generell kompetanseStudenten
- kan anvende og vurdere ulike veiledningsteorier og -metoder i lærings- og utviklingsprosesser
- har generell kompetanse i å viser evne til å forstå kulturens og kontekstens betydning for veiledning
- kan reflektere kritisk over veiledningens bidrag til profesjonell utvikling i barnehage
- kan vurdere og bruke relevante forskningsresultater som grunnlag for kvalifisert veiledning
- har et reflektert forhold til egen veilederrolle, blant annet innenfor rammen av egen organisasjon og relasjonen til universitetet
Content and structure
•Teorier, modeller og metoder i veiledningen•Kommunikasjon og relasjoner i veiledning•Profesjonsutvikling og refleksjon i barnehagen•Praksislærer som barnehagelærerutdanner og barnehagen som læringsarena•Etikk, makt og kontroll•Veiledning og vurdering•Didaktisk analyse som grunnlag for veiledning
Teaching and learning methods
Studiet er et deltidsstudium over to semestre. Studiet er samlings- og nettbasert og organiseres som fire samlinger over to dager i løpet av et studieår. Fagdager for praksislærere, hvor det tas opp aktuelle tema og forskning knyttet til praksislærerfunksjonen, vil inngå som en del av enkelte samlinger. Studentene på dette studiet må beregne arbeid knyttet til disse temaene og undervisning i etterkant av en slik fagdag.
Å bli en kompetent veileder forutsetter læring gjennom praktiske erfaringer med veiledning, refleksjon over eget og andres arbeid og diskusjon med andre. Det vil bli lagt vekt på studentaktive læringsformer, gruppedrøftinger, erfaringsdeling og øvelser i tillegg til forelesninger.
Studentene blir organisert i grupper som skal arbeide med ulike læringsaktiviteter på samlingene og imellomperiodene, samt ulike arbeidskrav. Deltakerne må gjennom litteraturstudier, gruppedrøftinger ogforelesninger sette seg inn i aktuell teori og gjennom egne veiledningserfaringer tilegne seg relevantkunnskap.
Studiet benytter digital læringsplattform, og studentene forventes å skaffe seg kunnskap om og benytte seg av de digitale mulighetene som finnes på læringsplatformen.
Studenten gjennomfører veiledningssamtaler på eget arbeidssted som grunnlag for arbeidskrav,fortrinnsvis med student(er) eller med kollegaer, studiet avsluttes med en semesteroppgave hvor student formulerer en problemstilling og deltar på en gruppeveiledning for å arbeide med den formuleringen.
Work requirements
Gjennom studiet skal studentene gjennomføre praktiske veiledningsoppgaver som skal dokumenteres. I vurderingen blir det lagt vekt på studentens evne til å drøfte sammenhengen mellom teori og praksis, samt evne til refleksjon over egen rolle. Arbeidskravene skal være gjenstand for vurdering både fra lærer og medstudenter etter kriterier utviklet gjennom studiet. Notatene skal leveres på universitetets digitale læringsplattform.
ArbeidskravArbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er).Det forventes at studentene gjør seg kjent med til enhver tid gjeldende regler og retningslinjer forarbeidskrav og eksamen ved OsloMet. For nærmere informasjon om arbeidskrav, se emneplan for PVUB6000.
Krav om tilstedeværelseDet er krav om minimum 80 % tilstedeværelse i all undervisning. Gjennom studiet skal studentene utvikle praktiske ferdigheter og relasjonskompetanse knyttet til veiledningsmetoder ogkommunikasjonsprosesser. Slike ferdigheter og kompetanse kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med blant annet medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse iundervisningen. Manglende deltakelse medfører at studenten ikke får avlegge eksamen. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse. Fravær ut over 20 prosent kan i enkelte tilfeller kompenseres etter avtale med faglærer.
Assessment
After completing and passing the three-year bachelor’s degree programme in Information Technology, the candidate is expected to have achieved the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The candidate:
- has broad knowledge of information technology, problem-solving, software development and interfaces, and is familiar with the principles for developing computer systems and computer networks
- has knowledge of computer-based mathematics and other basic topics and is able to use them in other relevant and computer-related areas
- has knowledge of the history of technology, technology development, the role of the technologist in society, relevant legal regulations related to the use of computer technology and software and has knowledge of various consequences in the use of information technology
- has knowledge of research and development work in the field, as well as relevant methods and working methods
Skills
The candidate:
- is capable of applying knowledge and relevant results from research and development work to solve advanced theoretical, technical and practical problems in the field of information technology and justify their choices
- master methods and tools as the basis for systematic, targeted and innovative work. This includes the skills to
- * use operating systems, system software and networks
- * prepare requirements and model, develop, integrate and evaluate computer systems
- * use programming tools and system development environment
- * design and implement universally designed human-computer interaction in collaboration with users
- is capable of identifying, analyzing, planning and executing information technology tasks and projects of different types both independently and in a group
- is capable of programming in multiple programming languages
- is capable of performing requirements analysis and creating user interface solutions that meet the users' wishes and needs
- is capable of finding, evaluating, using and referring to information and subject matter and prepare this so that it illuminates a problem. This includes to
- * Search for professional literature and critically evaluate the quality of the source
- * set up literature references according to the current template
- is capable of contributing to innovation and entrepreneurship through participation in the development and realization of sustainable and socially beneficial products, systems and / or solutions that incorporate information technology
General competence
The candidate:
- has insight into environmental, health, social and economic consequences of products and solutions within their field of study and can put these in an ethical and life-cycle perspective
- is able to disseminate knowledge about information technology to different target groups in writing and orally in Norwegian and English, and can help to highlight the significance and consequences of this technology
- is able to reflect on their own professional practice, also in teams and in a multidisciplinary context and can adapt this to the relevant work situation
- is able to contribute to the development of good practice by participating in professional discussions in the field and sharing their knowledge and experiences with others
- has information literacy; know why to search for quality assured sources of knowledge, why to refer to sources and know what is defined as plagiarism and cheating in student work
- can update their knowledge through literature studies, information retrieval, contact with academic environments and user groups and through experience
Other information
The programme consists of individual courses with a scope of 10 credits and a final bachelor’s thesis with a scope of 20 credits – making up a total of 180 credits.
The tables in Chapter 9 show the order in which the courses are taught. It is an advantage, but not a requirement, that the students take the courses in this order. The course descriptions indicate whether a course builds on the content of one or more other courses.
Elective courses
Elective courses can be courses created especially for this purpose or compulsory courses from the bachelor’s degree programmes in Applied Computer Technology and Software Engineering, which are available if there are vacant places. A sufficient number of interested students and necessary capacity and teaching resources in the department are required to set up special elective courses. The faculty cannot guarantee that all elective courses and combinations from other study programmes are possible, because courses may have the same lecture times and exam dates.
An information meeting on available elective courses is normally held at the start of each semester.
If an elective course has a limited number of places, students will have to apply for admission to the course. Detailed information about such admission will be provided at the information meeting on elective courses.
Students who have either failed (F) or had valid grounds for absence (medical certificate) at an earlier ordinary exam in an elective course and who wish to retake the course as part of their bachelor’s degree the next year are guaranteed a place on the course (provided that the course is available). They must contact the Section for Academic Affairs before the semester registration starts to be guaranteed a place.
Elective courses for academic year 2022-2023
4. semester
DAFE1000 Matematikk 1000 (*)
ADSE1310 Internet of Things
ADSE3200 Visualisering
ADTS2310 Testing av programvare
DAVE3605 Effektiv kode med C og C++
DAVE3615 Programvarearkitektur og rammeverk
5. semester
DAVE3600 Apputvikling
ADTS3100 Universell utforming for IT
TEK3800 Teknologiledelse
DAVE3710 Akademisk engelsk
DATA3800 Introduksjon til kunstig intelligens
TKDF1000 Tverrfaglig prosjektarbeid (this course is not given 2022/23)
6. semester
DAFE1000 Matematikk 1000 (*)
ADSE1310 Internet of Things
ADSE3200 Visualisering
ADTS2310 Testing av programvare
DAVE3605 Effektiv kode med C og C++
DAVE3610 Nettverks- og systemadministrasjon
DAVE3615 Programvarearkitektur og rammeverk
2-6. semester
DAVE3710 Praktisk IT-prosjekt
DAVE3720 Samfunnskontaktprosjekt
DAVE3730 Introduksjon til IT-forskning
DAVE3740 IT-innovasjons- og entreprenørskapsprosjekt
DAVE3750 Anvendt kunstig intelligens og data science prosjekt
DAVE3760 Utvidet / virtuell virkelighet prosjekt
DAVE3770 Helseteknologi-prosjekt
DATA3780 Anvendt blockchain-teknologiprosjekt
DATA3790 Personvern- og identitetsteknologiprosjekt
(*) Forutsetter R1 + R2 eller tilsvarende