EPN-V2

Supervison and Mentoring for Early Childhood Education and Care Institutions, module 1 Programme description

Programme name, Norwegian
Pedagogisk veiledning for praksislærere og barnehagelærere, emne 1
Valid from
2024 FALL
ECTS credits
15 ECTS credits
Duration
2 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Barnehagelærerprofesjonen preges av kontinuerlig endring og utvikling. Profesjonsutøvere har dermedbehov for veiledning både under studiene og som en del av en livslang yrkeskarriere. Studiet pedagogiskveiledning for praksislærere i barnehagen gir formell og praktisk kompetanse i ulike veiledningsfunksjoner.Studiet har fokus på læringsprosesser, ulike tilnærminger til veiledning og etiske utfordringer iveiledningsprosesser. Egenutvikling og refleksjon over veiledning og vurdering knyttet tilpraksislærerfunksjonen står sentralt. I tillegg vektlegges det betydningen av barnehagen somlæringsarena for studenter. Fullført studie gir mulighet til å søke på studiet Pedagogisk veiledning for praksislærere og veiledere for nyutdannede i barnehage emne 2.

Target group

Målgruppe er praksislærere som ønsker mer kompetanse innen veiledning. Emnet passer også for barnehagelærere som veileder nyutdannede kollegaer og/eller andre grupper.

Admission requirements

Det legges ikke opp til separate ordninger for utvekslingsopphold innenfor forskerlinjens 60 studiepoeng. Det er imidlertid tilrettelagt for utveksling i ordinært masterprogram.

Det gis mulighet for deltakelse på en nasjonal eller internasjonal konferanse. I tillegg oppmuntres det til et studiebesøk ved utenlandsk forsknings/utdanningsinstitusjon i løpet av forskerlinjen. Det gis driftstøtte til deltakelse på konferanse etter gitte kriterier.

Artikkelen forskerlinjeprosjektet munner ut i skal skrives på engelsk, for å muliggjøre internasjonal publisering.

Learning outcomes

Etter fullført studie har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:KunnskapStudenten har kunnskap om

  • teorier, modeller og metoder i pedagogisk veiledning
  • kommunikasjon og samspill
  • barnehagen som læringsarena for profesjonsutdanningen
  • hvordan veiledning kan bidra til studentenes læring og refleksjon i praksisopplæringen.
  • praksislærerrollen og de særlige krav og oppgaver som ligger til funksjonen som praksislærer deriblant god innsikt i utdanningens planverk, forskrifter for praksis, skikkethet m.m.

FerdigheterStudenten har ferdigheter i

  • å planlegge, begrunne, gjennomføre og kritisk analysere og diskutere veiledning, kommunikasjonsprosesser og læringsprosesser
  • å støtte og utfordre i veiledning for å skape refleksjon hos studenten
  • kritisk og etisk refleksjon knyttet til ulike sider ved profesjonsutøvelse

Generell kompetanseStudenten

  • kan anvende og vurdere ulike veiledningsteorier og -metoder i lærings- og utviklingsprosesser
  • har generell kompetanse i å viser evne til å forstå kulturens og kontekstens betydning for veiledning
  • kan reflektere kritisk over veiledningens bidrag til profesjonell utvikling i barnehage
  • kan vurdere og bruke relevante forskningsresultater som grunnlag for kvalifisert veiledning
  • har et reflektert forhold til egen veilederrolle, blant annet innenfor rammen av egen organisasjon og relasjonen til universitetet

Content and structure

Det vises til lov om universiteter og høyskoler, forskrift om studier og eksamen ved OsloMet og retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved OsloMet.

Vurderingsordningene skal gi studentene regelmessig vurdering underveis i studiet for å fremme læring samtidig som det skal gi både utdanningen og studentene informasjon om studieprogresjon og resultat.

Alle emner avsluttes med eksamen. Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen dersom ikke annet er angitt i emneplanen.

All detaljert informasjon om eksamen legges ut som egen informasjon i god tid før den enkelte eksamen.

På sluttdokumentasjonen for forskerlinjen føres avsluttende vurdering for hvert emne og forskerlinjeoppgavens tittel.

Vurderingsuttrykk

Vurderingsuttrykkene som brukes i studiet er bestått/ikke bestått.

Klage på karakter

Sensuren ved skriftlig eksamen kan påklages.

Optional course Spans multiple semesters

Teaching and learning methods

Etablering godkjent av dekan: 21.2.2019

Programplan godkjent av utdanningsutvalget og doktorgradsutvalget HV: 23.01.2019

Siste endringer godkjent i utdanningsutvalget HV 30.03.2023

Work requirements

Gjennom studiet skal studentene gjennomføre praktiske veiledningsoppgaver som skal dokumenteres. I vurderingen blir det lagt vekt på studentens evne til å drøfte sammenhengen mellom teori og praksis, samt evne til refleksjon over egen rolle. Arbeidskravene skal være gjenstand for vurdering både fra lærer og medstudenter etter kriterier utviklet gjennom studiet. Notatene skal leveres på universitetets digitale læringsplattform.

ArbeidskravArbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er).Det forventes at studentene gjør seg kjent med til enhver tid gjeldende regler og retningslinjer forarbeidskrav og eksamen ved OsloMet. For nærmere informasjon om arbeidskrav, se emneplan for PVUB6000.

Krav om tilstedeværelseDet er krav om minimum 80 % tilstedeværelse i all undervisning. Gjennom studiet skal studentene utvikle praktiske ferdigheter og relasjonskompetanse knyttet til veiledningsmetoder ogkommunikasjonsprosesser. Slike ferdigheter og kompetanse kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med blant annet medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse iundervisningen. Manglende deltakelse medfører at studenten ikke får avlegge eksamen. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse. Fravær ut over 20 prosent kan i enkelte tilfeller kompenseres etter avtale med faglærer.

Assessment

For nærmere informasjon om vurdering, sensur og vurderingsuttrykk, se emneplan for PVUB6000.

Other information

Godkjent av utdanningsutvalget 14. februar. 2019 Revisjon godkjent av utdanningsutvalget 17. desember 2019