EPN-V2

Postgraduate Certificate in Education Programme description

Programme name, Norwegian
Praktisk-pedagogisk utdanning, deltid
Valid from
2025 FALL
ECTS credits
60 ECTS credits
Duration
4 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

OsloMet – storbyuniversitetet tilbyr praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag (PPU-Y) som kvalifiserer for å arbeide som lærer på ungdomstrinnet og i fag- og yrkesopplæring dvs. trinn 8-13, på følgende utdanningsprogram i videregående opplæring:

  • Bygg- og anleggsteknikk
  • Elektrofag
  • Frisør-, blomster-, interiør og eksponeringsdesign
  • Helse- og oppvekstfag
  • Håndverk, design og produktutvikling
  • Informasjons-teknologi og medieproduksjon
  • Naturbruk
  • Restaurant- og matfag
  • Salg, service og reiseliv
  • Teknikk og industriell produksjon

Utdanning er bygd opp rundt følgende kompetanseområder:

  • ledelse av undervisning og læringsprosesser
  • pedagogikk og yrkesdidaktikk
  • faglig kompetanse
  • etikk
  • samhandling og kommunikasjon
  • skolen i samfunnet
  • endring, forskning og utvikling

Programplanen er utarbeidet med utgangspunkt i forskrift om rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning 8-13 fastsatt av Kunnskapsdepartementet 18. mars 2013 og Nasjonale retningslinjer for praktisk pedagogisk utdanning for yrkesfag (NRL2019)

Target group

Emnet gir en oversikt over struktur og reaktivitet av organiske molekyler. I laboratoriekurset utføres organiske synteser og man bruker UV- og IR-spektrofotometere.

Admission requirements

Ingen utover opptakskrav.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • forstår problemløsning ved hjelp av programmering
  • kjenner til innebygd funksjonalitet i Python
  • har grunnleggende kjennskap til programmering med bruk av datastrukturer, funksjoner, objekter og vektoriserte beregninger
  • har grunnleggende kunnskaper om programmering i regneark (Microsoft Excel eller lignende)

Ferdigheter

Studenten kan:

  • skrive programmer for å løse beregningsorienterte problemstillinger.
  • finne og rette feil i egne programmer samt være i stand til å sette seg inn i andres kildekode.

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • bruke programmering til å løse relevante beregningsorienterte problemer innen sitt fagfelt.
  • tilegne seg og ta i bruk ny programmeringskunnskap.
  • forstå dokumentasjon om grunnleggende programmering og kommunisere med andre programmerere.

Content and structure

Praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag tilbys både som

  • nett- og samlingsbasert på heltid, over ett år,
  • nett- og samlingsbasert på deltid, over to år
  • campusbasert på deltid over to år

På deltidsstudiet er undervisningsdagene er primært på campus, mens på det nett og samlingsbaserte er 80% av undervisningsdagene på nett og 20% campus. Det vil i hovedsak være synkron læringsform. På alle tre tilbudene kan asynkrone samlinger forekommer. Synkron læringsform er organisert i samlinger som foregår i sanntid og vil være lærerstyrt. Asynkron læringsform vil inneholde forhåndsinnspilte forelesninger og oppgaver som studentene kan jobbe med i eget tempo utenom samlingsdagene.

Det faglige innholdet er likt i de tre variantene av studiet, det er kun organiseringen som er ulik.

Studiet har et omfang på 60 studiepoeng som består av:

  • pedagogikk, 30 studiepoeng
  • yrkesdidaktikk, 30 studiepoeng

Studiet er delt i to obligatoriske emner. Det første emnet vektlegger individ- og gruppeperspektivet, mens emne to har hovedfokus på organisasjons- og samfunnsperspektivet. Hvert emne har obligatorisk praksis som en integrert del.

Innholdet i studiet er organisert etter spiralprinsippet. Det vil si at samme tema kan komme igjen flere ganger i løpet av studiet og i begge emner, men med ulik vekting.

Hospitering

I begge emner skal studenten, i tillegg til veiledet pedagogisk praksis, hospitere to dager pr. emne i en bedrift innenfor eget utdanningsprogram for å oppnå breddeforståelse. Hospiteringen skal organiseres av studenten selv, men tidspunkt, sted og innhold skal godkjennes av emneansvarlig. I tillegg skal det foreligge en bekreftelse fra bedriften på gjennomført hospitering.

Optional course Spans multiple semesters

1st year of study

1. semester

2nd year of study

4. semester

Teaching and learning methods

To av tre individuelle, obligatoriske øvingsoppgaver må være gjennomført for å kunne ta eksamen.

Practical training

Individuell skriftlig skoleeksamen under tilsyn med varighet 3 timer.

Eksamensresultat kan påklages

Internationalisation

Alle trykte og skrevne hjelpemidler. Hvis en oppgave på eksamen krever kalkulator, vil en kalkulator være tilgjengelig i det skjermbaserte eksamensmiljøet.

Work requirements

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer.

Eksamensresultat kan påklages.

Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet istedenfor skriftlig eksamen. Ved eventuell muntlig eksamensform ved ny og utsatt eksamen, kan eksamensresultat ikke påklages.

Assessment

En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Other information

Ingen utover opptakskrav.