Programplaner og emneplaner - Student
Supervision and Mentoring for Cooperating Teachers in Early Childhood Teacher Education Programme description
- Programme name, Norwegian
- Veilederutdanning for praksislærere i barnehagen
- Valid from
- 2020 FALL
- ECTS credits
- 30 ECTS credits
- Duration
- 2 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
Studiet «Veilederutdanning for praksislærere i barnehage» gir formell og praktisk kompetanse i ulike veiledningsfunksjoner. Studiet har fokus på læringsprosesser, ulike tilnærminger til veiledning, på kritisk analyse og etiske utfordringer i veiledningsprosesser. Egenutvikling og refleksjon over veiledning og vurdering knyttet til praksislærerfunksjonen står sentralt. I studiet vektlegges dessuten barnehagen som læringsarena.
Videre utdanningsmuligheter
Veilederutdanning for praksislærere i barnehage kan inngå som et emne i følgende masterstudier som tilbys Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier:
- masterstudium i barnehagekunnskap.
Interesserte som ønsker at emnet skal kunne inngå som del av et av disse eller andre masterstudier må søke om opptak til det aktuelle masterstudiet på ordinær måte, basert på de opptakskrav som gjelder (inkludert karakterkrav). Det vil deretter kunne søkes om fritak for deler av det aktuelle masterstudiet på grunnlag av det gjennomførte og beståtte emnet. Det er opp til den institusjonen som tilbyr masterstudiet å vurdere og fatte vedtak om eventuelt fritak. Søknad om fritak vurderes på individuell basis.
Target group
Målgruppe er barnehagelærere i ulike veiledningsfunksjoner med særlig vekt på praksislærerfunksjonen.
Admission requirements
Opptakskrav er bachelor barnehagelærerutdanning eller annen utdanning som er godkjent for stillingen som pedagogisk leder i barnehage. I tillegg kreves minst to års yrkeserfaring fra barnehage etter fullført utdanning.
Barnehagelærere i barnehager som har samarbeidsavtale om praksisopplæring med Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier ved OsloMet blir prioritert ved opptak.
Learning outcomes
Se emneplanen.
Content and structure
Se emneplanen.
Teaching and learning methods
Se emneplanen.
Work requirements
Se emneplanen.
Assessment
Se emneplanen.
Other information
Veilederutdanning for praksislærere i barnehage
Supervision and Mentoring for Cooperating Teachers in Early Childhood Teacher Education
Samlings- og nettbasert samlinger
Kompetanse for framtidens barnehage (oppdrag)
Godkjent av fakultetets studieutvalg 2. mars 2017
Revisjon godkjent av utdanningsutvalget 28. februar 2018
Emneplanen gjelder fra høstsemester 2019
Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier
Institutt for barnehagelærerutdanning