EPN-V2

Supervision and Mentoring for Cooperating Teachers in Early Childhood Teacher Education Programme description

Programme name, Norwegian
Veilederutdanning for praksislærere i barnehagen
Valid from
2020 FALL
ECTS credits
30 ECTS credits
Duration
2 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Studiet «Veilederutdanning for praksislærere i barnehage» gir formell og praktisk kompetanse i ulike veiledningsfunksjoner.  Studiet har fokus på læringsprosesser, ulike tilnærminger til veiledning, på kritisk analyse og etiske utfordringer i veiledningsprosesser. Egenutvikling og refleksjon over veiledning og vurdering knyttet til praksislærerfunksjonen står sentralt. I studiet vektlegges dessuten barnehagen som læringsarena.

Videre utdanningsmuligheter

Veilederutdanning for praksislærere i barnehage kan inngå som et emne i følgende masterstudier som tilbys Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier:

  • masterstudium i barnehagekunnskap.

Interesserte som ønsker at emnet skal kunne inngå som del av et av disse eller andre masterstudier må søke om opptak til det aktuelle masterstudiet på ordinær måte, basert på de opptakskrav som gjelder (inkludert karakterkrav). Det vil deretter kunne søkes om fritak for deler av det aktuelle masterstudiet på grunnlag av det gjennomførte og beståtte emnet. Det er opp til den institusjonen som tilbyr masterstudiet å vurdere og fatte vedtak om eventuelt fritak. Søknad om fritak vurderes på individuell basis.

Target group

Målgruppe er barnehagelærere i ulike veiledningsfunksjoner med særlig vekt på praksislærerfunksjonen.   

Admission requirements

Opptakskrav er bachelor barnehagelærerutdanning eller annen utdanning som er godkjent for stillingen som pedagogisk leder i barnehage. I tillegg kreves minst to års yrkeserfaring fra barnehage etter fullført utdanning.

Barnehagelærere i barnehager som har samarbeidsavtale om praksisopplæring med Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier ved OsloMet blir prioritert ved opptak.

Learning outcomes

Se emneplanen.

Content and structure

Se emneplanen.

Optional course Spans multiple semesters

Teaching and learning methods

Se emneplanen.

Work requirements

Se emneplanen.

Assessment

Se emneplanen.

Other information

Veilederutdanning for praksislærere i barnehage

Supervision and Mentoring for Cooperating Teachers in Early Childhood Teacher Education

Samlings- og nettbasert samlinger

Kompetanse for framtidens barnehage (oppdrag)

Godkjent av fakultetets studieutvalg 2. mars 2017

Revisjon godkjent av utdanningsutvalget 28. februar 2018

Emneplanen gjelder fra høstsemester 2019

Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier

Institutt for barnehagelærerutdanning