EPN-V2

Norwegian language training Programme description

Programme name, Norwegian
Norsk språkopplæring
Valid from
2019 FALL
ECTS credits
30 ECTS credits
Duration
2 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Innholdet i studiet skal belyses i et internasjonalt perspektiv og yrkesfaglærerutdanning i Design og håndverk/medieproduksjon har tilrettelagt for studentutveksling i 3 og 4 semester. Dette gjelder emne YLDH2000, YLDHY2000 og YLDH2200, YLDHY2200 og YLDHB2200 som kan tilbys på engelsk. 

Target group

I løpet av studiet skal studentene dokumentere ulike arbeidskrav som beskrives i emneplanene. Arbeidskravene er både knyttet til læringsfellesskapet på samlinger, pedagogisk praksis i skolen og yrkesfaglig praksis i bedrift. Arbeidskravene skal videreutvikle studentenes yrkesfaglige kompetanse og evne til å reflektere over egen undervisning og sentrale problemstillinger som er relevante for læreryrket. Studiet legger stor vekt på at studentene utvikler evnen til å være aktiv deltaker i utviklingsarbeid i fellesskap med andre. 

Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Et ikke godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning én gang.

Da studiet er samlingsbasert, prosessorientert og erfaringsbasert ser vi på tilstedeværelse som særdeles viktig for at studentene skal klare å opparbeide seg tilfredsstillende læringsutbytte.

Gjennom studiet skal studentene utvikle praktiske ferdigheter og relasjonskompetanse knyttet til veiledningsmetoder og kommunikasjonsprosesser. Slike ferdigheter og kompetanse kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reel dialog med blant annet medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Av den grunn settes det krav om obligatorisk tilstedeværelse på samlingene tilsvarende 80 % av samlingsdagene i hvert emne. Relevant alternativ aktivitet kan godkjennes etter søknad. I tilfeller der studentenes fravær av spesielle årsaker er større enn 20 %, kan studenten pålegges å gjennomføre et alternativt opplegg for å tilfredsstille vilkårene for å gå opp til eksamen. 

Admission requirements

Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler, forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus, retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer samt forskrift om rammeplan for yrkesfaglærerutdanning. 

Utvikling av vurderingskompetanse er en sentral del av studiet og kontinuerlig vurdering er en integrert del av læreprosessen. Vurderingen har som formål å gi studentene tilbakemelding på egen utvikling i forhold til studiets læringsutbytte, og å gi studentene erfaring i fremtidig vurderingsarbeid som yrkesfaglærere.

Faglærer, praksislærer og medstudenter gir tilbakemelding på arbeid og utvikling gjennom studiet. Studentene skal også vurdere seg selv gjennom loggskriving, refleksjonsnotater og samtaler. På denne måten kan studentene utvikle bevissthet og metodekompetanse om vurderingsarbeid i egen profesjonsutøvelse.

 

Emneplanene er delt inn i tre løp:

  • 10.1 Bachelor med normal studieprogresjon over tre år (180 studiepoeng). Emnene betegnes YLDH1000 osv., og tabellene har hvit bakgrunn.
  • 10.2 Yrkesfaglig dybde og yrkesfaglig bredde (130 studiepoeng), anbefalt studieprogresjon over tre år. For kandidater som har søkt om innpass for bestått praktisk pedagogisk utdanning med yrkesdidaktikk tilsvarende 60 studiepoeng og mangler yrkesfaglig dybde og bredde.

Emnene betegnes YLDHY 1000 osv., og tabellene har grønn bakgrunn.

  • 10.3 Yrkesfaglig bredde (70 studiepoeng), anbefalt studieprogresjon over to år. For kandidater som har søkt om innpass for bestått praktisk pedagogisk utdanning med yrkesdidaktikk tilsvarende 60 studiepoeng, og har dokumentert yrkesfaglig dybde tilsvarende 120 studiepoeng, og mangler yrkesfaglig bredde.

Emnene betegnes YLDHB 1000 osv., og tabellene har blå bakgrunn.

Tabellen i hver emneplan viser hvilken emnegruppe emnet er knyttet til følgende:

  • Emnegruppe 1: Ledelse av læreprosesser - ledelse av lærings- og utviklingsarbeid i et individ- og gruppeperspektiv og har rosa bakgrunn.
  • Emnegruppe 2: Skolen i samfunnet - ledelse av lærings- og utviklingsarbeid i et organisasjons- og samfunnsperspektiv og har gul bakgrunn.

Learning outcomes

Med hjemmel i lov 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler § 4-10 punkt (6), er det fastsatt forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning. Skikkethetsvurdering innebærer at det foretas en helhetsvurdering av studentens faglige og personlige forutsetninger for å kunne fungere som lærer. Yrkesfaglærerutdanningen omfattes av denne ordningen.  

Hovedmålet med skikkethetsvurdering er å hindre studenter som utgjør en mulig fare for elevers liv, rettigheter, sikkerhet og psykiske og fysiske helse i å bli lærer. Løpende skikkethetsvurdering foregår gjennom hele studietiden av alle studenter. Særskilt skikkethetsvurdering foretas ved begrunnet tvil om en student er skikket for læreryrket. Både faglig personale, praksislærer, medstudenter og administrativt ansatte kan levere begrunnet tvilsmelding.

Content and structure

Studiet består av 30 studiepoeng og omfatter opplæring i språket som system, lesing av fagtekster, øvelser i muntlig bruk av språket og tekstproduksjon. I første semester vil det tilbys opplæring i norsk nivå B2 og i andre semester vil det tilbys opplæring i norsk akademisk nivå.

Studiet er bygd opp med følgende emner:

  • Emne 1: Norsk nivå B2 (15 studiepoeng)
  • Emne 2: Norsk akademisk nivå (15 studiepoeng)

Progresjon

For å kunne ta eksamen i emne 2 må studenten ha bestått eksamen i emne 1 eller på annen måte dokumentere språkferdigheter på nivå B2.

Optional course Spans multiple semesters

1st year of study

1. semester

2. semester

Teaching and learning methods

Undervisning blir gitt som klasseromsundervisning, i tillegg til gruppearbeid og selvstendig arbeid. Studentene må delta aktivt i undervisningen og tilføre innhold som støtter opp om læringsutbyttene for emnet. Det holdes ukentlige seminar der studentene får hjelp til å finne frem faglig relevante tekster og artikler til diskusjon. Det gjennomføres også sosiale aktiviteter med studentene i løpet av perioden.

Work requirements

Arbeidskrav skal bidra til å sikre at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjon. Alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte frister. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til «godkjent» eller «ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «ikke godkjent», har anledning til to nye innleveringer/utførsler. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den enkelte emneplan og i undervisningsplanen studentene får ved semesterstart.

Obligatorisk tilstedeværelse

Språklæringen forutsetter aktiv deltakelse i undervisningen, som vil rette seg mot utvikling av muntlige og skriftlige ferdigheter. Gjennom studiet skal studentene utvikle sin språklige kompetanse i norsk, gjennom interaksjon med andre studenter og faglærere, få nødvendige skriftlige og muntlige øvelser og relevant tilbakemelding på sin språkutvikling. Slike ferdigheter kan ikke tilegnes kun ved selvstudier, men må opparbeides gjennom reel dialog og ved tilstedeværelse i undervisningen.

For å kunne avlegge eksamen i emnet er det derfor krav om 80 % tilstedeværelse i undervisningen.

  • Udokumentert fravær som overstiger 20 % medfører at studenten ikke får avlegge eksamen.
  • Studenter med dokumentert gyldig fravær fra undervisning som ikke overstiger 20 %, må utføre et kompensatorisk arbeid for å kompensere fraværet.

Assessment

Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler, forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Vurderingsordningene varierer i løpet av studiet og det benyttes interne og eksterne sensorer

Other information

  • Etablert av dekan 08.08.2017
  • Godkjent av prodekan for studier 20.06.2017
  • Revisjon godkjent av Utdanningsutvalget 26.04.2018