EPN-V2

Teacher Specialist in Special Needs Education for Primary-, Secondary- and Vocational Education and Training. Level 1–13 Programme description

Programme name, Norwegian
Lærerspesialistutdanning i spesialpedagogikk, trinn 1–13
Valid from
2019 FALL
ECTS credits
60 ECTS credits
Duration
4 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Alle hjelpemidler tillatt

Target group

Eksamen vurderes etter gradert karakterskala A-F.

Admission requirements

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.

Learning outcomes

  • Analyse av nå-situasjon og avklaring av ønsket situasjon.
  • Avklaring av utviklingsbehov og formulering av prosjektmål.
  • Organisering, planlegging og forankring av prosjekt.
  • Ledelse og samarbeid i lærings- og utviklingsprosjekt.
  • Kommunikasjon og informasjonsvirksomhet i prosjekt.
  • Vurdering av kommunikasjons- og samspillprosesser, prosjektframdrift og resultater.
  • Dokumentasjon av prosjekt og bruk av dokumentasjon i spredning av resultater og videre læring og utvikling.
  • Ledelse og deltakelse i team og teamutvikling.
  • Kollegaveiledning i arbeid og i lærings- og utviklingsprosesser.
  • Sosialt entreprenørskap.

Content and structure

Studiet er et samlingsbasert deltidsstudium med fire emner à 15 studiepoeng. Alle emnene er obligatoriske og må tas i følgende rekkefølge:Høst: Spesialpedagogikk ¿ fag og forskningsfeltVår: Didaktisk analyse ¿ skolens praksiserHøst: Endring og forbedringsarbeidVår: Kommunikasjon og veiledning i endringsforløp 

Emnene bygger på hverandre. Det faglige innholdet i emne 2 bygger på det faglige innholdet i emne 1. Innholdet i emne 3 bygger på emne 1 og 2, mens emne 4 bygger på det faglige innholdet i emne 1¿3.

Det er utarbeidet en emneplan for hvert emne. I emneplanene gis det oversikt over innhold, arbeidskrav og emneeksamen.

Undervisningsspråket er i hovedsak norsk. Deltakelse forutsetter at studenten behersker norsk og engelsk, muntlig og skriftlig, slik at de på en selvstendig måte kan delta i undervisningen og oppfylle studiets arbeidskrav. Det kan på enkelte samlinger være aktuelt å benytte fagpersoner og forelesere fra andre land enn Norge. Deler av undervisningen kan derfor bli gitt på engelsk. Studenter må besvare skriftlige oppgaver på et skandinavisk språk eller på engelsk. 

Etikk

God profesjonsetisk beredskap og refleksjonsevne er en forutsetning for å utøve rollen som lærerspesialist i spesialpedagogikk i en pluralistisk skole og i et mangfoldig samfunn. Lærerspesialisten må følgelig ha beredskap til å kunne håndtere forhold som er annerledes, ukjente eller som utfordrer egne oppfatninger og verdier med hensyn til forholdet mellom barnets/den unges interesser og samfunnsgitte normer.

Studiet har til hensikt å utvikle reflekterte holdninger og profesjonsetisk ansvarlighet for møtene med kolleger i skolen, med elever og foresatte, med skoleledelsen og skoleeier, samt interprofesjonelle samarbeidspartnere på ulike nivå.

Optional course Spans multiple semesters

1st year of study

2. semester

2nd year of study

3. semester

Teaching and learning methods

Studiet vektlegger selvstendighet, samhandling, prosess og progresjon. Hvert emne omfatter tre samlinger med to dagers varighet. Mellom samlingene arbeider studenten med litteratur, og arbeidskrav, samt forberedelser til muntlige og skriftlige presentasjoner på egen arbeidsplass og på studiesamlingene.

Studiets arbeidsformer veksler mellom forelesninger, seminarer, veileder- og studentresponser, nettbaserte læringsaktiviteter, diskusjoner på samlingene og på egen arbeidsplass, utprøvinger, skriftlige aktiviteter og skriving av semesteroppgaver. Hensikten er å gi studenten erfaringer og ny kompetanse som også kan styrke og utvikle skolens pedagogiske praksis, skolens profesjonsfellesskap og skolen som fremtidsrettet, lærende virksomhet.

Sentralt står studentens arbeid med å utforske skolens- og organisasjonens behov for kompetanse- og organisasjonsutvikling. Det er dermed en forutsetning at skoleeier og skoleleder legger til rette for at studenten kan innhente data og høste erfaringer gjennom de oppgaver og arbeidskrav studiet omfatter. I forventningen ligger det også muligheter til å drøfte relevante problemstillinger, refleksjonsnotater og prosjektskisser med skoleeier/skolens ledergruppe. En annet sentralt element er å utvikle rollen som lærer og lærerspesialist med tanke på undervisning, organisering av forebyggende tiltak og spesialundervisning. Dette innebærer utprøving, samhandling og erfaringsdeling med kolleger, elever og foresatte.

Ved studiestart blir studentene gruppert i læringsgrupper. Læringsgruppene er refleksjons- og responsgrupper som drøfter problemstillinger, oppgaver og arbeidskrav. Hensikten er å reflektere over de utfordringene som studenten stilles overfor i studiet og på egen arbeidsplass. Gruppen blir med dette medspiller i utformingen av rollen som lærerspesialist i spesialpedagogikk.

Practical training

Studiet inkluderer ikke veiledet praksisopplæring.

Work requirements

Arbeidskrav

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte frister. Gyldige dokumenterte forhold med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med faglærer.

Arbeidskrav vurderes til ¿Godkjent¿ eller ¿Ikke godkjent¿. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen ¿Ikke godkjent¿, har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.

Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den enkelte emneplan.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er krav om deltakelse på alle studiesamlingene; tre samlinger i hvert emne.

Kravet om deltakelse har sammenheng med at studentene har ulike utdanningsbakgrunner, forskjellige stillinger i skolen og varierende pedagogiske erfaringer. Studiet innebærer at studentene drøfter ulike ståsted og forståelser av fag- og lærestoff, og deler perspektiver og erfaringer med hverandre. Mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaring utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men utvinnes gjennom dialoger med medstudenter og faglærere.

For å avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent deltakelse på hvert studieemnene. Fravær utover 20 prosent på emnet, ved for eksempel sykemelding, krav fra arbeidsgiver som hindrer deltakelse eller grunnet andre forhold, fører til at studenten ikke får avlegge eksamen. Etter søknad kan studenten likevel be om å kompensere for fravær som er mellom 20 og 40 prosent på ett av studiets fire emner.

Assessment

LSSP6100 Spesialpedagogikk ¿ fag og forskningsfelt: Individuell skriftlig hjemmeeksamen. Bestått/ Ikke bestått.LSSP6200 Didaktisk analyse ¿ skolens praksiser: Individuell skriftlig hjemmeeksamen. A-F.LSSP6300 Endring og forbedringsarbeid: Individuell muntlig eksamen. Bestått/ Ikke bestått.LSSP6400 Kommunikasjon og veiledning I endringsforløp: Individuell skriftlig hjemmeeksamen. A-F.

Other information

Teacher Specialist in Special Needs Education for Primary-, Secondary- and Vocational Education and Training. Level 1¿13

60 studiepoeng

Videreutdanning, deltid

Studieprogramkode: LSSPO

Emnekoder:

emne 1 - LSSP6100emne 2 - LSSP6200emne 3 - LSSP6300emne 4 - LSSP6400

Godkjent av studieutvalget 25. januar 2019Gjeldende fra høstsemester 2019

Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier

Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning

Programplanen gjelder for kull 2019/2020