EPN-V2

Leadership Role of Early Childhood Education and Care Units Programme description

Programme name, Norwegian
Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehager
Valid from
2025 FALL
ECTS credits
30 ECTS credits
Duration
3 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Se emneplan for beskrivelse av studiet.

Target group

Kravet for opptak er bachelorgrad, eller annen likeverdig grad, og 3 års relevant yrkespraksis. Med relevant yrkespraksis menes arbeidserfaring innen ledelse, saksbehandling, utredningsarbeid, organisasjonsstyring og prosjektstyring. Kravet til praksis må være oppfylt før opptak kan innvilges.

Det er løpende opptak inntil emnet er fulltegnet.

Admission requirements

Alle med interesse for den norske arbeidslivsmodellen.

Learning outcomes

Kravet for opptak er bachelorgrad, eller annen likeverdig grad, og 3 års relevant yrkespraksis. Med relevant yrkespraksis menes arbeidserfaring innen ledelse, saksbehandling, utredningsarbeid, organisasjonsstyring og prosjektstyring. Kravet til praksis må være oppfylt før opptak kan innvilges.

Det er løpende opptak inntil emnet er fulltegnet.

Content and structure

Se emneplan under for beskrivelse av studiet.

Optional course Spans multiple semesters

2nd year of study

Teaching and learning methods

En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Etter alle fire emnene har kandidaten kunnskap om

  • anvendt forskning i ledelses- og organisasjonsfaget
  • den norske arbeidslivsmodellens oppbygging og virkemåte
  • bygging og vedlikehold av organisasjonsstrukturer i den norske konteksten
  • anvendelse av ulike ledelses- og styringsformer i norsk arbeidsliv
  • arbeidslivets lov- og avtaleverk som premiss for organisasjon og ledelse

Ferdigheter

Kandidaten kan anvende kunnskapene i praksis på egen arbeidsplass og i samarbeid med andre på alle nivå i virksomheten.

  • Identifisere problemer og problemstillinger på arbeidsplassen
  • Føre dialog og samarbeide med ledere og medarbeidere om å identifisere problemer
  • Bruke samarbeidsmodellen med partssamarbeid og medbestemmelse i planleggings- og gjennomføringsprosesser
  • Praktisere medbestemmelse i beslutningsprosesser
  • Identifisere og løse samarbeidsproblemer og konflikter
  • Identifisere sammenhenger mellom organisasjons- og ledelsesformer og resultater

Generell kompetanse

Kandidaten har styrket evne til

  • kommunikasjon av organisasjons- og ledelsesfaget
  • å formidle og forklare problemstillinger og faglige perspektiver
  • å samhandle med andre i drifts og utviklingsprosesser
  • å anvende etiske retningslinjer
  • å bidra til nyskaping og innovasjon
  • kritisk refleksjon

Work requirements

Studiet er organisert som et deltidsstudium over to år, og består av fire emner á 15 studiepoeng.

Emne 1, 1.semester : NAM6000 Arbeidslivskunnskap

Emne 2: 2.semester: NAM6100 Makt og opposisjon

Emne 3: 3.semester: NAM6200 Organisasjon og ledelse i norske virksomheter

Emne 4: 4.semester: NAM6300 Marked, utvikling og omstillingsevne i norsk arbeidsliv

Det er ingen progresjonsregler på studiet, men det er anbefalt at emnene gjennomføres i den rekkefølgen som er skissert over.

Assessment

Vurdering og sensur skal foregå i samsvar med bestemmelsene om vurdering i lov av 8. mars 2024 nr. 9 om universiteter og høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studentene plikter å sette seg inn i gjeldende regler.

Vurderingsformen i emne NAM6000 og i emne NAM6300 er en individuell fordypningsoppgave. Studentene arbeider med oppgaven gjennom hele semesteret. Vurderingsformen i emne NAM6100 og emne NAM6200 er en individuell hjemmeeksamen over 7 dager med en bestemt oppgavetekst.

Som vurderingsuttrykk brukes en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått, jf. lov om universiteter og høyskoler § 3-9 (6). Det benyttes to sensorer til sensurering av hver oppgave. Studenter som har gyldig fravær eller ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen som arrangeres i begynnelsen av påfølgende semester.

Studenten har rett til begrunnelse og rett til å klage på karakterfastsetting og/eller formelle feil ved eksamen, i samsvar med lov om universiteter og høyskoler §§ 5-2 og 5-3.

Other information

Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehager

Leadership Role of Early Childhood Education and Care Units

30 studiepoeng. Tre semester deltid

Godkjent av rektor 1. juni 2011

Siste revisjon av emneplan godkjent av prodekan for studier 01.11.2022, gjeldende fra høstsemesteret 2023

Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier

Institutt for barnehagelærerutdanning