Programplaner og emneplaner - Student
Leadership for Professional Learning Communities Programme description
- Programme name, Norwegian
- Ledelse av profesjonelle læringsfellesskap
- Valid from
- 2025 FALL
- ECTS credits
- 15 ECTS credits
- Duration
- 2 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
-
Introduction
OsloMet–storbyuniversitetet har inngått en avtale med Utdanningsdirektoratet om samarbeid om et videreutdanningstilbud for skoleledere. Ledelse av profesjonelle læringsfellesskap gjennomføres i samarbeid med Høgskolen i Innlandet. Studiet skal gi skoleledere økt kunnskap og ferdigheter de trenger for å kunne løse konkrete utfordringer ved implementering av et nytt læreplanverk som skal gjøre barn og unge bedre i stand til å møte fremtidens utfordringer i et samfunn preget av større kompleksitet, stort mangfold og rask endring. Emnet baserer seg på rammeverket for rektorutdanningen og de krav og forventninger som stilles til rektor. Det innbefatter samarbeid med skoleeier. Fagområdet vektlegger fordypning i form av kunnskaper i lærings- og læreplanarbeid og tilsvarende ferdigheter i å lede konkret forbedring og endring på den enkelte skole.
Det nye læreplanverket introduserer et nytt kompetansebegrep som forutsetter aktive elever som tar ansvar for egen læring gjennom blant annet å fordype seg i utvalgte læringstemaer. Tilsvarende vil ideene i det nye læreplanverket utfordre lærerrollen. I arbeidet med lærings- og læreplanarbeidet vil rektor derfor måtte utvikle og lede skolens profesjonsfellesskap på en måte som skaper motivasjon og endringsvilje gjennom erfaringsdeling og erfaringslæring. En kritisk fase i arbeid med læreplananalyse er at samtalene om læreplanen blir på et abstrakt nivå og ikke fører til ny praksis. For å kunne lede lokalt læreplanarbeid må derfor skoleledere kjenne til og identifisere de ulike læreplannivåene; ideenes læreplan, den formelle læreplan, den oppfattede læreplan, den operasjonaliserte læreplan, og den erfarte læreplan. Disse læreplannivåene eller læreplanens ulike ansikter gir en god analytisk tilnærming til læreplanarbeidet. Det understreker at en læreplan er noe langt mer enn et dokument. Emnet skal være forskningsbasert og samtidig være praksisrettet. Det vil derfor i studiet bli lagt vekt på anvendelse av kunnskap gjennom ledelse av konkret utprøving av tiltak samt etablering av en sterk forebyggende kapasitet i egen organisasjon. I tillegg skal studiet forberede studentene på å gjennomføre konkrete intervensjoner i egen organisasjon med formål å sikre at regelverkets intensjoner om et trygt og godt skolemiljø for elevene realiseres i daglig virksomhet. Studiet er basert på at studentene er ansatt som skoleleder i grunnskole eller videregående opplæring, og at de kombinerer studium og arbeid.
Ledelse av profesjonelle læringsfellesskap er en videreutdanning på mastergradsnivå. Etter bestått eksamen kan emnet inngå som del av en masterutdanning i utdanningsledelse. Kandidater som ønsker at emnet skal kunne inngå som del av et slikt masterstudium, må søke om opptak til masterstudiet på ordinær måte, basert på de opptakskriterier som gjelder for det aktuelle masterstudiet (inkludert karakterkrav). Det vil deretter kunne søkes om fritak for deler av masterstudiet på grunnlag av gjennomført og bestått studium i ledelse av lærings- og læreplanarbeid.
Det er opp til den enkelte institusjon å vurdere og fatte vedtak om eventuelt fritak. Søknad om fritak vurderes på individuell basis.
-
Target group
Målgruppen for emnet er ledere i skolen som har fullført og bestått Nasjonal rektorutdanning (30 studiepoeng) eller minimum 30 studiepoeng i ledelse eller tilsvarende.
-
Admission requirements
Opptakskrav er fullført og bestått Nasjonal rektorutdanning (30 studiepoeng) eller minimum 30 (eller 15+15) studiepoeng i ledelse eller tilsvarende. Med tilsvarende menes for eksempel emner i organisasjon og ledelse og/eller administrasjon og ledelse.
Kvalifiserte søkere må være ansatt som leder i skolen. Ansettelsesforholdet skal dokumenters med oppdatert informasjon fra skoleeier.
-
Learning outcomes
The fundament of the PhD is independent work. Candidates must take an independent and active role in his/her learning process, both in the doctoral thesis and in the educational component/ coursework. All courses therefore require the active participation of candidates in a multitude of ways, such as identifying relevant research questions and problems, deducing the best way to analyse problems, and structuring and writing a research paper. All courses in the educational component are intended to underpin the PhD candidates’ own research.
The courses are/ will be seminar-based. Candidates are expected to actively participate in the course, via advance preparation (doing the readings and other preparatory work), participation in course discussions, and respectful engagement with other candidates’ ideas and work. Participation is mandatory, and candidates are expected to attend all days of teaching. Unless otherwise stated in the course descriptions, a minor absence (up to 20 percent of the course duration) can be accepted in special cases such as documented illness/ sick leave (upon application). In the event of absences that are not approved, candidates will lose their right to have their essays assessed.
Course requirements are assessed as confirmed or not confirmed.
Assessment of examinations in the educational (training) component will be conducted in accordance with the provisions regarding examinations and cheating in the Regulations relating to Studies and Examinations at OsloMet; see the PhD Regulations, section 4.
The form of assessment for all courses/subjects will be pass or fail. In all courses, the PhD candidate must hand in a paper based on their own research project, of typical lengths of 5-8 pages (5 credits course) or 8-12 pages (10 credit course). In addition to passing the essay, course requirements, generally participation, must also be confirmed in order to be awarded the ECTS credits.
The form of assessment for the doctoral thesis will take place in accordance with OsloMet's PhD Regulations, Chapter 6, and in accordance with the Faculty's guidelines for assessing the thesis, cf. Retningslinjer for avhandlingen i ph.d.-programmene ved SAM - Ansatt - minside (oslomet.no)
Conferment of a PhD degree occurs on the following basis:
Approval of the educational component
Approval of the doctoral thesis
Approval of the trial lecture on a given topic
Approval of the public defence of the thesis
-
Content and structure
Se emneplanen.
Optional course Spans multiple semesters1st year of study
-
Teaching and learning methods
Se emneplanen.
-
Work requirements
Se emneplanen.
-
Assessment
Se emneplanen.
-
Other information
Ledelse av lærings- og læreplanarbeid
Leadership of Learning and Curriculum Work
Modulbasert videreutdanning for skoleledere - oppdragsstudium
To semester deltid. Samlingsbasert
Programkode: LEDLO
Emnekode: LEDL6000
Godkjent av utdanningsutvalget 22. mars 2019
Siste revisjon godkjent av utvalgets leder (fullmakt) 10.03.2021
Gjeldende fra høstsemesteret 2021
Studiet endret navn fra Ledelse av lærings- og lærerplanarbeid til Ledelse av profesjonelle læringsfellesskap (navneendring besluttet av Udir, gjeldende fra 2023).
Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier
Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning