Programplaner og emneplaner - Student
Leadership for Digitalisation Programme description
- Programme name, Norwegian
- Ledelse og digitalisering
- Valid from
- 2025 FALL
- ECTS credits
- 15 ECTS credits
- Duration
- 2 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
-
Introduction
The target group of the course is international exchange students who are admitted to the study programmes at OsloMet for the current term.
-
Target group
Admission
International exchange students, who are admitted to the study programmes at Oslo Metropolitan University (OsloMet) for the current term, will be given priority over other applicants. Other categories of international students who currently follow study programmes at OsloMet, may be admitted to the course provided that there will be available places. Trainees through the ‘Akademisk dugnad’ at OsloMet must be approved by the Section for Internationalisation and must meet the general admission requirements for Higher Education Entrance Qualification (GSK).
The following categories will not be able to apply for the course:
- Applicants with equivalent or higher language competence
- Other categories of applicants, who are not international students at OsloMet
- Students with ordinary admission to OsloMet
Ranking of qualified applicants
Qualified applicants will be ranked in the following order:
- Erasmus+ students and trainees.
- Exchange students from other exchange programmes.
- Trainees through the ‘Akademisk dugnad’ at OsloMet and have been recommended by the Section for Internationalisation.
- Master’s degree programme students.
Applicants in each category will be ranked according to drawing of lots principle.
-
Admission requirements
See course plan.
-
Learning outcomes
See course plan.
-
Content and structure
Opptak til studiet gjennomføres i henhold til forskrift om opptak til studier ved OsloMet – storbyuniversitetet https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2015-12-15-1681
Krav til opptak er tre-årig bachelorutdanning innen helse-, og sosialfag, relevant pedagogisk utdanning eller profesjonsstudier innen medisin og psykologi, og minimum 2 års relevant praksiserfaring i arbeid med alvorlig syke barn og unge. Søkere med erfaring med barn og unge og deres familier gjennom arbeid i voksenpalliasjon kan også søke studiet.
Minimum 2 års relevant praksiserfaring etter fullført utdanning må være i/ved:
- Spesialisthelsetjenesten (barn 0-18 år)
- Kommunehelsetjeneste (barn 0-18 år)
- Barneavdeling
- Barnebolig
- Barnehabilitering
- Familieterapi eller tilsvarende
- Pedagogisk virksomhet knyttet til sykehus og spesialskoler/ressurssentre
Erfaring utover dette må/kan skjønnsmessig vurderes.
Optional course Spans multiple semesters1st year of study
1. semester
2. semester
-
Teaching and learning methods
En kandidat med fullført videreutdanning i barnepalliasjon har følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
har inngående kunnskap om grunnleggende tenkning og begreper om palliasjon og palliasjon til barn og ungdom
har kunnskap om organisatoriske, juridiske, helsepolitiske, faglige og økonomiske rammebetingelser for barnepalliasjon
har inngående kunnskap om nasjonale faglige retningslinjer for palliasjon til barn og unge uavhengig diagnose samt pasientforløpsmodell for barnepalliasjon
har inngående kunnskap om etikk og jus knyttet til problemstillinger innenfor barnepalliasjon
har inngående kunnskap om kommunikasjon og interaksjonsprosesser, også i et flerkulturelt perspektiv
ha inngående kunnskap om samarbeid mellom tjenestenivåer og aktører i feltet, ansvarsforhold og utvikling av helsetjenestetilbudet til alvorlig syke barn og ungdom og deres familie
har inngående kunnskap om egen og andres rolle i tverrfaglig team og samarbeid om barn i palliasjon samt et avklart forhold til egen- og andre profesjoners særegne funksjon og ansvar
Ferdigheter
Kandidaten
kan gjennom tverrfaglig samarbeid utvikle tjenestetilbudet og identifisere, analysere, planlegge og implementere et tiltak til barn og ungdom med behov for palliasjon og deres familier
kan anvende filosofien «palliative care» på tvers av alder inkludert det ufødte barnet, nyfødte barn, småbarn, ungdom og unge voksne
kan kommunisere med og veilede barn, ungdom, søsken og familier i sorg og krise slik at de får et relevant og tilpasset helsetilbud
kan reflektere etisk over komplekse problemstillinger knyttet til behandling og omsorg til alvorlig syke barn og deres familier
kan analysere og forholde seg kritisk til egen og andres faglige kompetanse, rolle og funksjon og se hvordan ulik kompetanse bidrar til god smerte- og symptomlindring
Generell kompetanse
Kandidaten
kan delta i faglige og helse- og sosialpolitiske diskusjoner som fremmer kunnskap om fagområdet palliasjon til barn og ungdom
kan formidle og veilede innenfor fagområdets kjernekunnskap, skriftlig og muntlig
har i stor grad oppmerksomhet rettet mot etiske utfordringer og kan kommunisere empatisk med brukere/pasienter innen en faglig kontekst
kan samarbeide med andre instanser og yrkesgrupper om å planlegge, tilrettelegge og utvikle for palliative forløp
kan reflektere etisk over kunnskapsutvikling, forskningslitteratur og klinisk arbeid
-
Work requirements
Se emneplanen.
-
Assessment
Pedagogikk og pedagogiske virkemidler
Studiet består av en kombinasjon av nettbasert og samlingsbasert undervisning der de pedagogiske virkemidlene benyttes.
Ressursforelesninger
Forelesninger av eksterne eller interne forelesere gitt i samlingene eller i nettbasert undervisning.
Seminarer
Seminarer der undervisning etterfølges av gruppearbeid og praktiske øvelser. Seminarene er lukkede aktiviteter forbeholdt de som er tatt opp til studiet.
Samlingsbaserte arbeidsformer
Studiet har inntil seks fellessamlinger. Hver samling går over to til fem dager og består blant annet av forelesninger. Studentene er medskapere av kunnskap og kunnskapsutvikling og det forutsettes at studentene er aktivt deltagende i diskusjoner med medstudenter og forelesere. Studentenes erfaring trekkes med i diskusjoner og underbygges med teoretiske perspektiver.
Nettbaserte arbeidsformer
Det forutsettes at studentene har egne dataverktøy og tilgang til internett. E-læringsverktøy brukes for kommunikasjon, informasjon, kunnskapsinnhenting, kunnskapsutvikling og oppgaveinnleveringer.
Digital undervisning
Det kan være aktuelt med digital forelesning der studenter er aktive deltakere og der faglærer legger ut forelesninger, faglige tekster og interaktive oppgaver i universitetets læringsplattform.
Observasjonspraksis
Studentene har selv ansvar for å avtale og gjennomføre observasjonspraksis. Studentene vil få utdelt oversikt over aktuelle steder i Norge, Skandinavia og/eller Europa.
Selvstudier og gruppearbeid
Studentens egenaktivitet er en vesentlig del av studieinnsatsen. Denne skal sikre kontinuitet i læring og gjennomføring. Egenaktivitet er oftest individuelt arbeid, men omfatter også samarbeid med medstudenter via OsloMet sin læringsplattform. Enkelte eksamener og arbeidskrav kan leveres i grupper. Det kan være aktuelt at studentene gir muntlige eller skriftlige tilbakemeldinger på hverandres arbeid.
Rollespill
Studentene blir utfordret på praksisnære situasjoner og deltar i rollespill knyttet til ulike case.
-
Other information
Arbeidskrav er alle former for arbeider/aktiviteter som settes som vilkår for å fremstille seg til eksamen. Å forholde seg til etiske aspekter og dilemmaer er et viktig kriterium i alle arbeidskrav.
Hensikten med arbeidskravene er primært å:
- fremme studentens progresjon og faglige utvikling i studiet
- stimulere studenten til å oppsøke og tilegne seg ny kunnskap
- legge til rette for samhandling og kommunikasjon om faglige spørsmål
De enkelte arbeidskravene ligger under hvert emne.
Tilstedeværelse
Det kreves tilstedeværelse i undervisning som dekker fagområder som studenten ikke kan tilegne seg på egenhånd. Det kreves minimum 80 % obligatorisk tilstedeværelse på samlingene. Dersom studenten overskrider fraværsgrensen, vil emneansvarlig/faglærer vurdere om det er mulig å gjøre et alternativt arbeid, for eksempel muntlige eller skriftlige individuelle oppgaver. Muligheten for dette avhenger av hvor stort fraværet har vært og hvilke aktiviteter studenten ikke har deltatt på.
Observasjonspraksis
Studentene skal gjennomføre en 2-3 dagers ikke veiledet observasjonspraksis i høstsemesteret. Det forventes at studentene presenterer sine observasjoner i en samling. Studentene kan etter søknad få dekket deler av kostnader knyttet til reise og opphold i forbindelse med hospiteringen. Utgifter ut over dette må studenten eller studentens arbeidsgiver dekke.
Godkjenning
Arbeidskrav bedømmes til godkjent/ikke godkjent. Arbeidskrav som ikke blir godkjent, må forbedres før ny innlevering. Dersom annen gangs innlevering ikke godkjennes, kan studenten ikke fremstille seg til ordinær eksamen. Studenten har rett til et tredje forsøk før ny/utsatt eksamen.