EPN-V2

Master in Vocational Pedagogy Programme description

Programme name, Norwegian
Master i yrkespedagogikk, deltid
Valid from
2025 FALL
ECTS credits
120 ECTS credits
Duration
8 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history
  • Introduction

    Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Kandidaten

    • har fordypet kunnskap relatert til yrkesopplæring i skole og arbeidsliv
    • kan kritisk vurdere kunnskapsgrunnlaget og kunnskapsbehovet på sitt fagfelt
    • kan analysere sentrale perspektiver i yrkespedagogikken relatert til mangfold, kjønn og flerkulturalitet.
    • har utvidet kunnskap om kompetansebehov i opplæring og arbeidsliv

    Ferdigheter

    Kandidaten

    • kan anvende yrkespedagogiske og yrkesdidaktiske arbeidsmåter
    • kan planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere et større forsknings- og utviklingsarbeid
    • kan innhente, analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder
    • kan bruke relevante metoder for forsknings- og utviklingsarbeid på en selvstendig måte
    • viser inngående kunnskap om betydningen av og anvendelse av digitale verktøy i yrkespedagogisk og yrkesdidaktisk arbeid
    • behersker forskningsmetoder og vitenskapsteori som er relevante for det yrkespedagogiske fagfeltet

    Generell kompetanse

    Kandidaten

    • kan analysere relevante yrkesetiske og forskningsetiske problemstillinger
    • kan bidra til nytenking og til å utvikle ny yrkespedagogisk kunnskap, kompetanse og praksis
    • har utdypet kompetanse i videreutviklingen av yrker og profesjoner i samfunn og organisasjoner.
    • kan lede og veilede læringsprosesser og formidle eget og andres forsknings- og utviklingsarbeid på en faglig forsvarlig måte
    • kan kommunisere yrkespedagogiske problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagfeltet
    • kan utvikle organisasjons-, samfunns- og internasjonalt perspektiv i det yrkespedagogiske arbeidet
  • Target group

    Studieprogrammet er bygd opp av fem emner som skal sikre felles faglig innhold og progresjon, samt forberede studentene på masteroppgaven som gir mulighet for fordypning i eget interessefelt. Studiet tilbys på deltid over fire år.

    Gjennomgående kjerneområder i studieprogrammet

    Det er to sentrale kjerneområder som integreres i undervisning og veiledning:

    • Yrkespedagogisk arbeid og kunnskapsutvikling Fagfeltet omhandler pedagogiske spørsmål og forskningsperspektiver relatert til yrkespedagogiske og yrkesdidaktiske arbeidsmåter. Ut fra kunnskapsteoretiske tradisjoner og aktuell forskning beskrives og begrunnes bruk av lærestoff og teori, arbeidsmåter, aktiviteter og vurderingsmåter i opplæring og utdanning, som også omfatter tilrettelegging for læring i arbeidslivet gjennom fag- og yrkesopplæring.

    • Vitenskapsteori og forskningsstrategierOmrådet omhandler vitenskapsteori, ulike forskningstilnærminger, forskningsdesign og ulike metoder for datagenerering og systematisk databehandling. Det legges vekt på at studentene skal få inngående kunnskap om kravene til innhold og struktur i forsknings- og utviklingsprosjekter. Studentene skal reflektere over egen og andres yrkespedagogiske praksis, og over systembetingelser for å drive forsknings- og utviklingsarbeid på ulike nivå.

    Sentralt i de to kjerneområdene er refleksjon over yrkespedagogiske utfordringer og problemstillinger, og hvordan disse utfordringene kan løses gjennom yrkespedagogisk forsknings- og utviklingsarbeid. Kritisk holdning til og anvendelse av andres forskningsresultater er gjennomgående.

    Det første emnet, MAY4100, gir en oversikt over det yrkespedagogiske forskningsfeltet og presenterer sentral forskning om lærings- og undervisningspraksiser i ulike yrkesfaglige opplæringsarenaer. Emnet bygger opp en forståelse av kjennetegn ved yrkesfaglige læringsprosesser og kontekster, på tvers av ulike yrkesfag.

    Det andre emnet, MAY4200, forskningsmetodologi og forskningsetikk, skal gi en innføring i kunnskapsgrunnlaget i forskning innen det yrkespedagogiske feltet samt være et verktøy for arbeidet med masterproppgaven. Emnet gir en oversikt over ulike tilnærminger, forskningsmetoder og verktøy som brukes i yrkespedagogisk forsknings- og utviklingsarbeid, og en introduksjon til forskningsetiske prinsipper og retningslinjer

    Det tredje emnet, MAY4300, Perspektiver i fag-og yrkesopplæring. Emnet fokuserer på læringsprosesser og overganger mellom ulike læringsarenaer. Utvikling av yrkespedagogisk kompetanse samt kompetanseendring og kompetanseheving er viktige temaer som blir tatt opp.

    I det fjerde emnet, MAY4400, settes fag- og yrkesopplæring og yrkespedagogisk forsknings- og utviklingsarbeid inn i en samfunnsmessig, organisasjonsmessig og historisk sammenheng. Internasjonale perspektiver, yrkesidentitet, digitalisering og utviklingstrender i yrker og for arbeid i fag- og yrkesopplæringen vektlegges, og sees i sammenheng med yrkesdidaktisk utvikling.

    Det femte og siste emnet, MAY5900, er masteroppgaven med videre utdypning av aktuelle tematiske yrkespedagogiske utfordringer og problemstillinger. Masteroppgaven skal være et selvstendig vitenskapelig arbeid som utdyper studentenes innsikt i forskningstradisjoner, forskningsmetodiske tilnærminger og forskningsdesign, samt vitenskapsteoretiske og etiske problemstillinger.

    Første og ande semester:

    MAY4100, Yrkespedagogikk og det yrkesfaglige feltet, 15 studiepoeng

    MAY4200, Forskningsmetodologi og forskningsetikk, 15 studiepoeng

    • begge emnene starter høst og avsluttes med eksamen på våren

    Tredje semester:

    MAY4300, Perspektiver i fag-og yrkesopplæring, 15 studiepoeng

    Fjerde semester:

    MAY4400, Samfunnsperspektiv på yrkespedagogisk arbeid,15 studiepoeng

    Femte til åttende semester:

    MAY5900, Masteroppgave – yrkespedagogisk fordypning, 60 studiepoeng

    Digital kompetanse

    Digital kompetanse blir introdusert tidlig i studiet, gradvis videreutviklet og eksplisitt omtalt i læringsutbytter. Studentene får kjennskap til ulike digitale undervisningsmetoder og blir introdusert for relevante digitale verktøy. Studentene skal også benytte ulike digitale verktøy for gjennomføring av arbeidskrav og i forbindelse med annen vurdering. Gjennom studiet skal også studentene utvikle god digital dømmekraft.

    Progresjonskrav

    Følgende progresjonskrav gjelder for studiet:

    • Første og andre emne må være bestått for å kunne ta emne tre, emne tre må være bestått for å kunne ta emne fire og emne fire må være bestått for å kunne ta emne fem.

    Dersom utveksling eller deltakelse i universitetets forsknings- eller utviklingsprosjekter medfører en annen rekkefølge i gjennomføringen av studiet, inngås avtale med studentene i hvert tilfelle.

    Innpassing

    Studenter som har tatt annen relevant videreutdanning på masternivå, kan søke om å få inntil 30 studiepoeng innpasset i mastergraden, dette som erstatning for emne tre og fire. Studenten må selv søke om dette etter at vedkommende er tatt opp til studiet. Søknadene behandles individuelt.

  • Admission requirements

    Utdanningen gir studentene et internasjonalt perspektiv og fagmiljøet setter søkelys på overordnede temaer som flerkulturalitet, mangfold og globalisering. I tillegg er internasjonal og engelskspråklig litteratur inkludert i alle pensumlister og det benyttes internasjonale gjesteforelesere ved noen anledninger. Videre har studenter som ønsker det mulighet for et opphold ved et lærested i utlandet. Det er tilrettelagt for studentmobilitet i tredje og/eller fjerde semester. OsloMet har samarbeid med en rekke utenlandske universiteter. Utfyllende informasjon om utenlandsopphold ligger på fakultetets nettsider, eventuelt kan studieleder kontaktes.

  • Learning outcomes

    Innhold og arbeidsmåter i studiet krever tilstedeværelse og deltakelse, derfor er det krav om 80 % obligatorisk tilstedeværelse på samlingsdagene i hvert emne. Arbeidskrav defineres i hver enkelt emnebeskrivelse. Arbeidskrav må være godkjent for å få avlegge eksamen og få en avsluttende vurdering i emnet. Studentene skal gjennomføre arbeidskrav som spesifiseres i den enkelte emneplan. Dette skal sikre progresjon i studiet, aktiv studentdeltakelse, tydelige krav til studieinnsats og bidra til å oppnå læringsutbyttet for studiet.

    Gyldig fravær dokumentert med for eksempel legeerklæring, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få utsatt frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med faglærer.

    Arbeidskrav vurderes til “Godkjent” eller “Ikke godkjent” Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen “Ikke godkjent”, har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

    Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, og som ikke har dokumentert, gyldig årsak, får ikke gå opp til eksamen i emnet. Studenter som har mistet retten til å gå opp til eksamen på grunn av ikke godkjent arbeidskrav, må selv kontakte faglærer for avtale om ny innlevering /utføring av arbeidskravet i neste semester/studieår.

    Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den enkelte emneplan.

    Krav om tilstedeværelse

    Det er krav om 80 % tilstedeværelse på samlingene (dette inkluderer fellesundervisning og læringsgrupper). I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.

    Studenter som overstiger fraværskvoten på 20 %, på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 40 %, uansett fraværsgrunn.

  • Content and structure

    Studentene møter ulike vurderingsformer i løpet av studiet, og formen gjenspeiler innholdet i det enkelte emnet. Nærmere informasjon om de ulike vurderings-/eksamensformene finnes i den enkelte emneplan.

    MAY4100, Yrkespedagogikk og det yrkesfaglige feltet, 15 stp

    Eksamensform: Fagtekst

    Vurderingsuttrykk: Bestått/ikke bestått

    MAY4200, Forskningsmetodologi og forskningsetikk, 15 stp

    Eksamensform: Semesteroppgave

    Vurderingsuttrykk: Bestått/ikke bestått

    MAY4300, Perspektiver i fag-og yrkesopplæring, 15 stp

    Eksamensform: Semesteroppgave

    Vurderingsuttrykk: A - F

    MAY4400, Samfunnsperspektiv på yrkespedagogisk arbeid,15 stp

    Eksamensform: Semesteroppgave

    Vurderingsuttrykk: A - F

    MAY5900, Masteroppgave – yrkespedagogisk fordypning, 60 stp

    Eksamensform: Masteroppgave og muntlig eksamen

    Vurderingsuttrykk: A - F

    Optional course Spans multiple semesters

    1st year of study

    1. semester

  • Internationalisation

    Utdanningen gir studentene et internasjonalt perspektiv og fagmiljøet setter søkelys på overordnede temaer som flerkulturalitet, mangfold og globalisering. I tillegg er internasjonal og engelskspråklig litteratur inkludert i alle pensumlister og det benyttes internasjonale gjesteforelesere ved noen anledninger. Videre har studenter som ønsker det mulighet for et opphold ved et lærested i utlandet. Det er tilrettelagt for studentmobilitet i tredje og/eller fjerde semester. OsloMet har samarbeid med en rekke utenlandske universiteter. Utfyllende informasjon om utenlandsopphold ligger på fakultetets nettsider, eventuelt kan studieleder kontaktes.

  • Work requirements

    Innhold og arbeidsmåter i studiet krever tilstedeværelse og deltakelse, derfor er det krav om 80 % obligatorisk tilstedeværelse på samlingsdagene i hvert emne. Arbeidskrav defineres i hver enkelt emnebeskrivelse. Arbeidskrav må være godkjent for å få avlegge eksamen og få en avsluttende vurdering i emnet. Studentene skal gjennomføre arbeidskrav som spesifiseres i den enkelte emneplan. Dette skal sikre progresjon i studiet, aktiv studentdeltakelse, tydelige krav til studieinnsats og bidra til å oppnå læringsutbyttet for studiet.

    Gyldig fravær dokumentert med for eksempel legeerklæring, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få utsatt frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med faglærer.

    Arbeidskrav vurderes til “Godkjent” eller “Ikke godkjent” Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen “Ikke godkjent”, har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

    Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, og som ikke har dokumentert, gyldig årsak, får ikke gå opp til eksamen i emnet. Studenter som har mistet retten til å gå opp til eksamen på grunn av ikke godkjent arbeidskrav, må selv kontakte faglærer for avtale om ny innlevering /utføring av arbeidskravet i neste semester/studieår.

    Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den enkelte emneplan.

    Krav om tilstedeværelse

    Det er krav om 80 % tilstedeværelse på samlingene (dette inkluderer fellesundervisning og læringsgrupper). I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.

    Studenter som overstiger fraværskvoten på 20 %, på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 40 %, uansett fraværsgrunn.

  • Assessment

    Studentene møter ulike vurderingsformer i løpet av studiet, og formen gjenspeiler innholdet i det enkelte emnet. Nærmere informasjon om de ulike vurderings-/eksamensformene finnes i den enkelte emneplan.

    MAY4100, Yrkespedagogikk og det yrkesfaglige feltet, 15 stp

    Eksamensform: Fagtekst

    Vurderingsuttrykk: Bestått/ikke bestått

    MAY4200, Forskningsmetodologi og forskningsetikk, 15 stp

    Eksamensform: Semesteroppgave

    Vurderingsuttrykk: Bestått/ikke bestått

    MAY4300, Perspektiver i fag-og yrkesopplæring, 15 stp

    Eksamensform: Semesteroppgave

    Vurderingsuttrykk: A - F

    MAY4400, Samfunnsperspektiv på yrkespedagogisk arbeid,15 stp

    Eksamensform: Semesteroppgave

    Vurderingsuttrykk: A - F

    MAY5900, Masteroppgave – yrkespedagogisk fordypning, 60 stp

    Eksamensform: Masteroppgave og muntlig eksamen

    Vurderingsuttrykk: A - F

  • Other information

    Godkjent av styret for Høgskolen i Akershus 17. juni 2003

    Justert 31. mars 2011.

    Endringer godkjent av prodekan LUI 29.06.2014

    Endringer godkjent av prodekan LUI 18.06.2015

    Siste endringer godkjent av prodekan LUI 22.12.2015

    Redaksjonelle endringer 29.06.2017

    Redaksjonelle endringer 05.03.2020

    Redaksjonelle endringer 31.05.2023

    Endringer godkjent av utdanningsutvalget 9. desember 2024