Programplaner og emneplaner - Student
Physical Education 1, level 5–10 Programme description
- Programme name, Norwegian
- Kroppsøving 1 for trinn 5–10
- Valid from
- 2025 FALL
- ECTS credits
- 30 ECTS credits
- Duration
- 2 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
-
Introduction
Praksisstudiet vurderes til bestått/ikke bestått.
-
Target group
Det er praksislærer som vurderer praksisperiodene.
-
Admission requirements
I heftet "Informasjon om praksisopplæringen" vil innhold, fokus og oppgaver i de enkelte praksisperiodene bli beskrevet nærmere. Heftet publiseres på universitetets digitale læringsplattform.
-
Learning outcomes
Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- Har kunnskap om styringsdokumenter for kroppsøving i skolen
- Har kunnskap om fagets egenart, legitimering og formål
- Har fagdidaktisk kunnskap til å kunne analysere og forstå undervisnings- og læringsprosesser i kroppsøving
- Har kunnskap om elevers læring, sosialisering og utvikling med relevans for undervisning i kroppsøving.
- Har kunnskap om forhold som er viktige for å kunne drive inkluderende undervisning i kroppsøving
- Har kunnskap om ulike former for vurdering
- Har relevant kunnskap om kroppen i samfunns- og naturvitenskaplige perspektiv
- Har kunnskap om sikkerhet og livberging ved undervisnings i kroppsøving
- Har kunnskap om bevegelsesaktiviteter som er aktuelle for undervisning i kroppsøving
Ferdigheter
Kandidaten
- Kan bruke ulike former for vurdering for å fremme elevers læring
- Kan vurdere elevers måloppnåelse på relevante og hensiktsmessige måter
- Kan anvende relevant teori og forskning for å forbedre og utvikle egen undervisningskompetanse i kroppsøving
- Kan planlegge, gjennomføre og vurdere utviklingsarbeid knyttet til egen lærerkompetanse i kroppsøving
- Kan identifisere farer, vurdere og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og miljø
- Kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i kroppsøving
- Kan anvendte vitenskaplig kunnskap i undervisning i kroppsøving
- Kan utvikle og bruke egne bevegelsesferdigheter med tanke på undervisning i kroppsøving
Generell kompetanse
Kandidaten
- Kan reflektere over sentrale profesjonsetiske spørsmål med relevans for kroppsøving
- Kan diskutere faglig utviklingsarbeid i kroppsøving med kollegaer
- Kan arbeide med kroppsøving og bevegelsesaktivitet i tverrfaglig perspektiv
- Kan diskutere kroppsøvingsfagets rolle i og bidrag til allmenndannelse
-
Content and structure
Studiet er et kombinert nettbasert og samlingsbasert tilbud som består av to emner à 15 studiepoeng fordelt på to semester (hhv. høst og vår). Hvert emne har tre samlinger som går over to dager. Før og mellom samlingene vil studenten få mellomarbeider (arbeidskrav) som knytter samlingenes tema til utvikling av kompetanse på egen arbeidsplass. Studentene skal arbeide med digitale ressurser gjennom en læringsplattform og delta i refleksjonsoppgaver knytta til egen praksis. I begge emnene vil det bli lagt vekt på relevante og læringsfremmende vurderingsformer. Videreutdanningen vil ha en tydelig praksisforankring der målet er læring gjennom kompetanseutvikling på egen arbeidsplass, utvikling av læringsfellesskapet studentene imellom, samt utvikling av studentens profesjonalitet og rolle som kroppsøvingslærer.
Optional course Spans multiple semesters1st year of study
1. semester
-
Teaching and learning methods
Utdanningen vil være utformet etter prinsippene for omvendt klasserom, der studentene mellom samlingene jobber med fagstoff gjennom digitale ressurser, lesing av litteratur og samarbeid i mindre grupper ved bruk av digitale kommunikasjonsverktøy. På samlingene vil det bli lagt vekt på studentaktive læringsformer i ulike bevegelsesmiljø. Det blir lagt vekt på utvikling av fagdidaktisk kompetanse for å skape inkluderende læringsmiljø. Det vil også bli lagt opp til prosesser som skal sikre at studentene mellom samlingene kontinuerlig arbeider med å utvikle sin egen praksis gjennom utprøving av undervisningsopplegg og kunnskapsdeling på egen arbeidsplass. Utdanningen vil også bruke kandidatenes undervisningserfaring til å reflektere over hvordan generelle didaktiske ferdigheter kan brukes i kroppsøvingsundervisningen.
-
Practical training
Ikke aktuelt.
-
Work requirements
Arbeidskrav vurderes til ¿Godkjent¿ eller ¿Ikke godkjent¿. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen ¿Ikke godkjent¿, har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den enkelte emneplan.
-
Assessment
For nærmere informasjon om avsluttende vurdering, se emneplanene.
-
Other information
Programplan for kroppsøving 1 for trinn 5–10 – oppdrag
Physical Education 1, level 5–10
30 studiepoeng
Videreutdanning, deltid
Studieprogramkode: KROPO
Emnekoder: Emne 1: KROP6100. Emne 2: KROP6200
Godkjent av utdanningsutvalget 12. februar 2024
Gjeldende fra høst semesteret 2024
Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier
Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning