EPN-V2

Physical Education 1, level 5–10 Programme description

Programme name, Norwegian
Kroppsøving 1 for trinn 5–10
Valid from
2019 FALL
ECTS credits
30 ECTS credits
Duration
2 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Kroppsøvingsfaget i grunnskolelærerutdanningen skal gjennom praktisk-metodisk og teoretisk undervisning kvalifisere studentene til å kunne tilrettelegge for elevenes læring. Utdanningen skal gi studentene solid pedagogisk og fagdidaktisk kompetanse til å arbeide med en mangfoldig elevgruppe, samt kompetanse til å utvikle faget i framtida.

Videreutdanningstilbudet i kroppsøving vil legge vekt på å utvikle studentenes kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse til å kunne undervise med utgangspunkt i fagets kjerneelementer og gjeldende læreplan. Dette innebærer særlig å knytte analyser av og arbeid med læreplanen til nyskapende og innovative undervisningsmetoder. Kroppsøving er et fag der vurderingsproblematikker har vært dominerende i fagdebatten, blant annet eksemplifisert av at innsats har blitt fjernet og senere gjeninnført som en del av vurderingsgrunnlaget. Vurdering er derfor et viktig tema for målgruppen for denne videreutdanningen. I tråd med innholdet i den pågående fagfornyelsen vil praktiske aktiviteter og bruk av digitale verktøy vektlegges. Innholdet i studiet omfatter forskningsbasert kunnskap og praktiske erfaringer med fagets aktivitetsformer.

Target group

Det legges opp til stor grad av studentaktiv læring. Studentene arbeider på følgende måter:

  • Produksjon for nett med skrift, lyd, foto og video
  • Seminarer og forelesninger i plenum
  • Undervisning i grupper med gjennomgang av praktiske oppgaver
  • Gruppearbeid med oppgavegjennomgang i plenum
  • Individuell oppgaveløsning med tilbakemelding

Admission requirements

Det er tre obligatoriske oppgaver knyttet til emnet. For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

Arbeidskrav 1: Den første oppgaven er en liten produksjonsoppgave, samt idéskisser til to portretter og to reportasjer på én til to sider.

Arbeidskrav 2 og 3: De to siste er store produksjonsoppgaver (reportasje og portrett), hver med et refleksjonsnotat på mellom fire og seks sider.

I praktiskjournalistiske oppgaver vil omfanget variere ut fra hvilke medietyper eller kombinasjoner av disse som benyttes. Omfang vil spesifiseres i oppgavetekster eller individuelt i samarbeid med faglærer, men et minimum for å få godkjent arbeidskravene er følgende:

Skrift: portrett 7 000 tegn (inkl. mellomrom), reportasje 7 000 tegn (inkl. mellomrom)

Lyd: portrett 5 minutter, reportasje 5 minutter

Video: portrett 4 minutter, reportasje 4 minutter

Ytterligere informasjon om innhold og tidsfrister for oppgavene framgår av undervisningsplanen, som gjøres elektronisk tilgjengelig for studentene ved emnestart.

Formålet med oppgavene er at studentene skal oppøve evnen til å praktisere teorien i emnet. Studentene skal løse produksjonsoppgavene med hovedvekt på det mediet de har valgt å spesialisere seg i (skrift, lyd eller video).

Studentene får veiledning i utviklingen av hver produksjon. Studenter som ikke får oppgaven godkjent på første forsøk, kan levere omarbeidet versjon en gang. Ved sykdom eller annen dokumentert tvingende grunn kan det avtales egen frist med faglærer. Alle tre oppgaver må være levert innen fastsatt frist og godkjent for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen.

Alle arbeidene som leveres inn i løpet av kurset kan gjenbrukes og bearbeides som en del av det som leveres inn til eksamen.

Learning outcomes

Eksamen er en individuell tre-dagers hjemmeeksamen. Den består av to deler, der del 1 er en av de to siste, store produksjonsoppgavene studenten har gjennomført i løpet av emnet og en refleksjon rundt dette arbeidet. Del 2 vil være en teoretisk/analytisk drøftingsoppgave.

Samlet omfang på de to refleksjonene (i del 1 og 2) skal være på ca. 15 000 tegn (med mellomrom). Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5.

For produksjonsoppgaven vil omfanget variere ut fra hvilke medietyper eller kombinasjoner av disse som benyttes. Omfanget for de ulike medietypene er som følger:

Skrift: portrett 7 000 - 10 000 tegn (inkl. mellomrom), reportasje 7 000-10 000 tegn (inkl. mellomrom)

Lyd: portrett 5-10 minutter, reportasje 5-15 minutter

Video: portrett 4-10 minutter, reportasje 4-10 minutter

Kandidaten velger fritt hvilken av de to store produksjonsoppgavene som skal leveres inn som eksamensarbeid. Produksjonsoppgaven kan omarbeides før den leveres inn som del av eksamen.

Det gis en samlet karakter. Hvis kandidaten vipper mellom to karakterer, er det produksjonen som vektes tyngst. Alle eksamensdeler må være bestått for å få bestått karakter.

Content and structure

Studiet er et kombinert nettbasert og samlingsbasert tilbud som består av to emner à 15 studiepoeng fordelt på to semester (hhv. høst og vår). Hvert emne har tre samlinger som går over to dager. Før og mellom samlingene vil studenten få mellomarbeider (arbeidskrav) som knytter samlingenes tema til utvikling av kompetanse på egen arbeidsplass. Studentene skal arbeide med digitale ressurser gjennom en læringsplattform og delta i refleksjonsoppgaver knytta til egen praksis. I begge emnene vil det bli lagt vekt på relevante og læringsfremmende vurderingsformer. Videreutdanningen vil ha en tydelig praksisforankring der målet er læring gjennom kompetanseutvikling på egen arbeidsplass, utvikling av læringsfellesskapet studentene imellom, samt utvikling av studentens profesjonalitet og rolle som kroppsøvingslærer.

Optional course Spans multiple semesters

1st year of study

1. semester

2. semester

Teaching and learning methods

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Practical training

Gradert skala A-F

Work requirements

Det benyttes to sensorer på alle oppgaver, og for et uttrekk på minst 25 prosent av besvarelsene skal den ene sensoren være ekstern. Karakterene på besvarelsene fra uttrekket skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Assessment

Other information

Physical Education 1, level 5¿10

30 studiepoeng

Videreutdanning, deltid

Studieprogramkode: KROPO

Emnekoder:Emne 1: KROP6100Emne 2: KROP6200

Godkjent av utdanningsutvalget 24. januar 2019Gjeldende fra høst semesteret 2019

Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier

Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning

Programplanen gjelder for kull 2019