Programplaner og emneplaner - Student
English 2 Programme description
- Programme name, Norwegian
- Engelsk 2
- Valid from
- 2020 FALL
- ECTS credits
- 30 ECTS credits
- Duration
- 2 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
Science Education 2 for Lower Secondary School, level 5¿10
Studieprogramkode: NATBO
Godkjent av prodekan for studier 20. februar 2015
Redaksjonell endring 14.11.2017
Siste revisjon godkjent 10.12.2018
Gjeldende fra høstsemesteret 2019
Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier
Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
Fagplanen gjelder for kull 2019/2020
Target group
Studiet er utviklet på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet, med bakgrunn i Kompetanse for kvalitet ¿ strategi for etter- og videreutdanning. Målgruppe for studiet er lærere som arbeider på årstrinnene 5 ¿ 10, men også lærere som ønsker å kvalifisere seg for undervisning på ungdomstrinnet.
Admission requirements
Opptakskrav til studiet er bestått lærerutdanning. I tillegg kreves engelsk 1, trinn 1-7 eller 5-10 (30 studiepoeng) eller tilsvarende (for eksempel engelsk 1 (30 studiepoeng) fra allmennlærerutdanningen). Kravet om bestått lærerutdanning kan fravikes dersom søkeren kun mangler faget hun/han søker på, for å få fullført sin lærerutdanning. Studenter som innvilges studieplass, må være i arbeid som lærer eller ha kontakt med en skole der det er mulig å ta del i engelskopplæring.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført studiet Engelsk 2, trinn 5-10 skal studentene ha utviklet kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse i samsvar med beskrivelsene i de nasjonale retningslinjene for engelskfaget i grunnskolelærerutdanningen. Læringsutbyttet er nærmere beskrevet i emneplanene.
Content and structure
Engelsk 2 ved OsloMet gir både en teoretisk og fagdidaktisk fordypning på sentrale områder innenfor engelskfaget. Sammenhengen mellom teori og praksis danner grunnlag for studiet. Studiet er delt inn i to emner som til sammen sikrer det læringsutbyttet som de nasjonale retningslinjene krever. De to emnene har den faglige og fagdidaktiske helheten i engelskfaget som grunnleggende premiss og mål, fordelt slik at emne 1 er sentrert omkring skriftlige sider ved språket. Emne 2 har tilsvarende fokus på muntlig engelsk.
En viktig del av den teoretiske og praktiske fordypningen i engelsk 2 er et individuelt pedagogisk utviklingsprosjekt i tilknytning til egen (eller lånt) klasse. Studentene velger selv et tema med direkte fokus på videreutvikling av de grunnleggende ferdighetene i faget, lesing, skriving, eller muntlige ferdigheter med elevvurdering. Planleggingen og gjennomføringen av prosjektet dokumenteres gjennom en rapport i hvert emne, med vekt på teoretisk fundert planlegging av utviklingsprosjekt i emne 1 og gjennomføring i emne 2.
1st year of study
1. semester
2. semester
Teaching and learning methods
Engelsk 2 er et nett- og samlingsbasert studium. Fagplanen legger til rette for studiearbeid og kommunikasjon deltakerne imellom ved hjelp av digitale verktøy mellom samlingene. Her har OsloMets digitale læringsplattform en sentral plass. Integrert i studiet er også opplæring i nyttige digitale verktøy til bruk i engelskopplæringen. Enkelte av verktøyene er integrert i studiet som deler av arbeidskrav.
Engelsk er arbeidsspråket i begge emner. Gjennom hele studiet får studentene anledning til å bruke språket muntlig på samlingene. Samlingene har form av workshops der deltakerne får prøve ut forskjellige arbeidsmåter, diskutere hva som kjennetegner en god vurderingspraksis og tilpasset opplæring i klasserommet i forhold til kompetansemålene i faget, både skriftlig og muntlig. I tillegg vil sentrale teoretiske deler av faget bli gjennomgått på samlingene. All undervisning har et gjennomgående didaktisk perspektiv.
Mellom samlingene arbeider deltakerne med selvstudium av pensumtekster, utprøving av ulike aktiviteter og oppgaver i egen (eller lånt) klasse, erfaringsdeling med kolleger og innlevering av tekster til en mappe i OsloMets digitale læringsplattform, lærernes professional journal (se under Arbeidskrav). Noen av tekstene er muntlige; andre er skriftlige oppgaver. Enkelte er individuelle innleveringer, mens andre er par- eller gruppeoppgaver.
Noe av studiearbeidet er samhandling i nettbaserte diskusjonsfora omkring sentrale fagdidaktiske temaer, der lærerne får anledning til å reflektere over egne erfaringer og ta del i en dialog omkring undervisning og læring.
Internationalisation
En ukes studieopphold ved Det norske studiesenteret i York er en integrert del av engelsk 2 og innebærer i realiteten forflyttet undervisning. Studieoppholdet går inn som en av samlingene i emne 2. Et slikt opphold i et engelskspråklig land er uvurderlig når det gjelder å praktisere muntlig engelsk i en autentisk sammenheng. Se ytterligere informasjon nedenfor, under emneplanen for emne 2.
Work requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. Arbeidskravene er beskrevet i de enkelte emneplanene og nærmere spesifisert i en journal description som foreligger ved oppstart av hvert emne.
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte frister. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, fritar ikke for å innfri et arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle faglæreren.
Arbeidskrav vurderes til ¿Godkjent¿ eller ¿Ikke godkjent¿. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen ¿Ikke godkjent¿, har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.
For å sikre studentenes utvikling av egen IKT-kompetanse innenfor engelskfaget, har enkelte av arbeidskravene integrerte IKT-krav. Journalen som helhet må være godkjent. Studentene får grundig tilbakemeldinger på tekstene sine fra faglærer eller medstudenter, i forhold til kunnskaper, ferdigheter, refleksjon og evne til selvstendig tenkning.
Assessment
Matematikk 2, trinn 5-10 (30 studiepoeng) består av to emner à 15 studiepoeng. Emne 2 bygger på emne 1. Undervisningen i studiet går over to semestre. Fagplanen bygger på nasjonale retningslinjer for matematikkfaget i rammeplan for grunnskolelærerutdanning 5-10 og 1-7 av 2010.
Studiet tilbys som et oppdragsstudium i regi av fakultetets seksjon for oppdragsadministrasjon, og tilbys som del av videreutdanningsstrategien Kompetanse for kvalitet - strategi for videreutdanning av lærere.
Gjennom dette kurset vil deltagerne få utviklet sin didaktiske og matematiske kompetanse med tanke på undervisning på 5. - 10. trinn. Skolen trenger matematikklærere som kan inspirere og motivere, utfordre og støtte elevene i deres faglige utvikling. Det betyr å kunne legge til rette for praktisk, utforskende og teoretisk arbeid som ivaretar og utvikler elevenes matematikkunnskap. Dette stiller store krav til lærernes faglige, didaktiske og metodiske kompetanse.
De øverste trinnene i grunnskolen stiller økte faglige krav til lærerne. Gjennom dette kurset vil deltakerne få utviklet sin matematiske kompetanse, i tråd med disse kravene. Deltakerne på kurset vil få økt innsikt både i emner og begreper som er aktuelle og i relasjoner mellom dem. Emnene vil behandles utover grunnskolens nivå for å gi grunnlag for en dypere faglig forståelse. Samtidig vil overganger mellom barnetrinnet og ungdomstrinnet og mellom ungdomstrinnet og videregående trinn ha en særlig oppmerksomhet. Under arbeid med fagemnene vil det bli fokusert på anvendelse av matematikk. Undervisningen vil dermed medvirke til at studentene opplever matematikkens rolle i en kulturell og samfunnsmessig sammenheng.
Elevperspektivet vil være framtredende i kurset. Alle elever må få mulighet til å bygge opp matematisk kompetanse ut fra egne forutsetninger. Dette fordrer at lærerne har god kjennskap til hvordan elever vanligvis utvikler matematisk forståelse, samt at lærerne evner å avdekke og sette seg inn i de forskjellige elevers kunnskaper. Matematikkundervisningen skal gi elevene mulighet til innlevelse og den skal fremme deres fantasi og nysgjerrighet, både individuelt og i fellesskap. Til dette ligger også å se muligheter og utfordringer forbundet med matematikkundervisning i flerkulturelle klasser og med gutters og jenters ulike forhold til faget. I kurset vil ulike undervisningsmetoder og prinsipper for undervisning i matematikk bli presentert og drøftet.
Other information
Målgruppen for studiet er lærere på grunnskolens 5. - 10. trinn.