EPN

English 2 - Competence for Quality Programme description

Programme name, Norwegian
Engelsk 2 - kompetanse for kvalitet
Valid from
2018 FALL
ECTS credits
30 ECTS credits
Duration
2 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Engelsk 2 består av to emner à 15 studiepoeng. Emne 2 bygger på emne 1. Studietilbudet er et nett- og samlingsbasert kompetansegivende studium for lærere som har utdanning i engelsk fra universitet eller høgskole. Studiet gir formell kompetanse, samtidig som det ruster engelsklæreren til læringsfremmende arbeid i klasserommet. 

Engelsk 2 bygger på engelsk 1 og har som mål å heve og utdype lærerens kompetanse faglig og fagdidaktisk samt bidra til utvikling av god undervisningspraksis i samsvar med grunnskolens læreplan i engelsk. Engelskfagets rolle i norsk skole i dag blir satt inn i en historisk sammenheng. Emnet gir dypere kunnskap om det engelske språkets grammatiske og fonologiske formverk og tekststrukturer. Samtidig blir studentens egen språkferdighet, tekstkompetanse og ordforråd videreutviklet.

Fagplanen legger til rette for språklig utvikling og samhandling ved hjelp av digitale hjelpemidler. Det er en forutsetning at studentene gjennom hele studiet får anledning til å bruke språket muntlig og anledning til å få demonstrert og diskutert formålstjenlige arbeidsmåter, vurderingspraksis og tilpasset opplæring i klasserommet i forhold til kompetansemålene i faget, både skriftlig og muntlig.

Engelsk 2 fokuserer på de grunnleggende ferdighetene, med spesiell vekt på progresjonen fra 5. til 10. årstrinn og overgangen fra barnetrinnet til ungdomstrinnet. Andre sentrale elementer er videreutvikling av kulturell og interkulturell kompetanse, innsikt i engelsk som verdensspråk og i fagets utfordringer og rolle i flerspråklige og flerkulturelle klasserom.

Target group

Studiet er utviklet på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet, med bakgrunn i Kompetanse for kvalitet - strategi for etter- og videreutdanning. Målgruppe for studiet er lærere som arbeider på årstrinnene 5 - 10, men også lærere som ønsker å kvalifisere seg for undervisning på ungdomstrinnet.

Admission requirements

Opptakskrav til studiet er bestått lærerutdanning. I tillegg kreves engelsk 1, trinn 1-7 eller 5-10 (30 studiepoeng) eller tilsvarende (for eksempel engelsk 1 (30 studiepoeng) fra allmennlærerutdanningen). Kravet om bestått lærerutdanning kan fravikes dersom søkeren kun mangler faget hun/han søker på, for å få fullført sin lærerutdanning. Studenter som innvilges studieplass, må være i arbeid som lærer eller ha kontakt med en skole der det er mulig å ta del i engelskopplæring.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført studiet Engelsk 2, trinn 5-10 skal studentene ha utviklet kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse i samsvar med beskrivelsene i de nasjonale retningslinjene for engelskfaget i grunnskolelærerutdanningen. Læringsutbyttet er nærmere beskrevet i emneplanene.

Content and structure

Engelsk 2 ved Høgskolen i Oslo og Akershus gir både en teoretisk og fagdidaktisk fordypning på sentrale områder innenfor engelskfaget. Sammenhengen mellom teori og praksis danner grunnlag for studiet. Studiet er delt inn i to emner som til sammen sikrer det læringsutbyttet som de nasjonale retningslinjene krever. De to emnene har den faglige og fagdidaktiske helheten i engelskfaget som grunnleggende premiss og mål, fordelt slik at emne 1 er sentrert omkring skriftlige sider ved språket. Emne 2 har tilsvarende fokus på muntlig engelsk.

En viktig del av den teoretiske og praktiske fordypningen i engelsk 2 er et individuelt pedagogisk utviklingsprosjekt i tilknytning til egen (eller lånt) klasse. Studentene velger selv et tema med direkte fokus på videreutvikling av de grunnleggende ferdighetene i faget, lesing, skriving, eller muntlige ferdigheter med elevvurdering. Planleggingen og gjennomføringen av prosjektet dokumenteres gjennom en rapport i hvert emne, med vekt på teoretisk fundert planlegging av utviklingsprosjekt i emne 1 og gjennomføring i emne 2.

Optional course Spans multiple semesters

1st year of study

1. semester

2. semester

Teaching and learning methods

Engelsk 2 er et nett- og samlingsbasert studium. Fagplanen legger til rette for studiearbeid og kommunikasjon deltakerne imellom ved hjelp av digitale verktøy mellom samlingene. Her har høgskolens digitale læringsplattform en sentral plass. Integrert i studiet er også opplæring i nyttige digitale verktøy til bruk i engelskopplæringen. Enkelte av verktøyene er integrert i studiet som deler av arbeidskrav.

Engelsk er arbeidsspråket i begge emner. Gjennom hele studiet får studentene anledning til å bruke språket muntlig på samlingene. Samlingene har form av workshops der deltakerne får prøve ut forskjellige arbeidsmåter, diskutere hva som kjennetegner en god vurderingspraksis og tilpasset opplæring i klasserommet i forhold til kompetansemålene i faget, både skriftlig og muntlig. I tillegg vil sentrale teoretiske deler av faget bli gjennomgått på samlingene. All undervisning har et gjennomgående didaktisk perspektiv.

Mellom samlingene arbeider deltakerne med selvstudium av pensumtekster, utprøving av ulike aktiviteter og oppgaver i egen (eller lånt) klasse, erfaringsdeling med kolleger og innlevering av tekster til en mappe i høgskolens digitale læringsplattform, lærernes professional journal (se under Arbeidskrav). Noen av tekstene er muntlige; andre er skriftlige oppgaver. Enkelte er individuelle innleveringer, mens andre er par- eller gruppeoppgaver.

Noe av studiearbeidet er samhandling i nettbaserte diskusjonsfora omkring sentrale fagdidaktiske temaer, der lærerne får anledning til å reflektere over egne erfaringer og ta del i en dialog omkring undervisning og læring.

Internationalisation

En ukes studieopphold ved Det norske studiesenteret i York er en integrert del av engelsk 2 og innebærer i realiteten forflyttet undervisning. Studieoppholdet går inn som en av samlingene i emne 2. Et slikt opphold i et engelskspråklig land er uvurderlig når det gjelder å praktisere muntlig engelsk i en autentisk sammenheng. Se ytterligere informasjon nedenfor, under emneplanen for emne 2.

Work requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. Arbeidskravene er beskrevet i de enkelte emneplanene og nærmere spesifisert i en journal description som foreligger ved oppstart av hvert emne.

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte frister. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, fritar ikke for å innfri et arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle faglæreren.

Arbeidskrav vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

For å sikre studentenes utvikling av egen IKT-kompetanse innenfor engelskfaget, har enkelte av arbeidskravene integrerte IKT-krav. Journalen som helhet må være godkjent. Studentene får grundig tilbakemeldinger på tekstene sine fra faglærer eller medstudenter, i forhold til kunnskaper, ferdigheter, refleksjon og evne til selvstendig tenkning.

Assessment

Eksamen i emne 1 avlegges høstsemestret. Eksamen i emne 2 gjennomføres i vårsemestret.

Høst: KFKE26100 Engelsk 2, trinn 5-10, emne 1. Individuell skriftlig eksamen under tilsyn i språk og fagdidaktikk. A-F.

Vår: KFKE26200 Engelsk 2, trinn 5-10, emne 2. Muntlig eksamen i gruppe med diskusjon av innlevert skriftlig individuelt utviklingsarbeid. A-F.

Det blir benyttet ekstern tilsynssensor og to interne sensorer til eksamen. Tilsynssensor kvalitetssikrer eksamensoppgaven. Eksamen blir avholdt på Høgskolen i Oslo og Akershus.

Vurderingskriterier

A: Viser fremragende kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser fremragende evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

B: Viser meget gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser meget god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

C: Viser gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

D: Viser begrensede kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser begrenset evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

E: Tilfredsstiller minimumskravene til kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser noe evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

F (Ikke bestått): Har utilstrekkelig kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser dårlig evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

Rettigheter og plikter ved eksamen

Eksamenskandidatens rettigheter og plikter framgår av Forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Forskriften beskriver blant annet vilkår for ny/utsatt eksamen, klageadgang og hva som regnes som fusk ved eksamen.

Other information

English 2 for Upper Primary and Lower Secondary School Teachers

Studieprogramkode: KFKE2

Nett- og samlingsbasert videreutdanning

Deltid

Fagplanen ble godkjent av fakultetets studieutvalg 7. mai 2012.

Siste revisjon godkjent av prodekan for studier 07.12.2015

Redaksjonell endring 23.02.2018

Gjeldende fra høstsemester 2018

Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier

Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning