EPN-V2

Health Science Research Programme Programme description

Programme name, Norwegian
Forskerlinje i helsevitenskap
Valid from
2020 SPRING
ECTS credits
60 ECTS credits
Duration
4 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Forskerlinjen er et studietilbud til masterstudenter ved Fakultet for helsevitenskap, som tilbys parallelt med og i forlengelse av masterstudiet. Forskerlinjestudenten skal gjennomføre et ordinært masterstudium, og følger i tillegg deler av en organisert forskerutdanning og utfører et eget forskningsarbeid under veiledning. Forskerlinjestudenten velger forskningsområde og forskningsmiljø utfra prosjekter som tilbys gjennom fakultetets forskningsgrupper. Arbeidet på forskerlinjen skal utvikle forskerkompetanse utover det et ordinært masterstudium gir og resultere i en forskningsoppgave som kan inngå i et senere doktorgradsarbeid. Formålet med forskerlinjen er å identifisere og utvikle forskertalenter med tanke på mulig rekruttering til ph.d.-program og videre forskerkarriere.

 

OsloMet er en av landets viktigste leverandører av forskningsbasert kunnskap for helse- og velferdssamfunnet. Det betyr at det er behov for å sikre god rekruttering til forskning, øke andelen som sluttfører doktorgradsløpet, redusere tiden på gjennomføring av doktorgraden og sikre bedre samspill mellom forskning og utdanning på alle utdanningsnivåer. Erfaringer fra tilbud med forskerlinje ved andre universitet viser at forskerlinje er et godt virkemiddel for å oppnå dette. Fakultet for helsevitenskap piloterer derfor ordningen med forskerlinje for helsevitenskap. På sikt er målet at tilbudet om forskerlinje skal etableres ved flere av fakultetene ved OsloMet.

 

Forskerlinjen utgjør 60 studiepoeng. Disse kommer i tillegg til 120 studiepoeng på ordinært masterprogram. 15 av studiepoengene på forskerlinjen knyttes til opplæringsdelen på ph.d.-program ved fakultet for helsevitenskap. Det vil si at studenten velger relevante emner i fakultetets ph.d.-portefølje og gjør ferdig det som kan tilsvare halvparten av ph.d.-studiets opplæringsdel. De øvrige 45 studiepoengene knyttes til forskerlinjeprosjektet. Studenten blir tatt opp på forskerlinjen første semester etter opptak på ordinært masterprogram, gjennomfører forskerlinjen parallelt med masterutdanningen og fullfører forskerlinjen ett sommer- og høstsemester etter fullført masterutdanning.

 

Forskerlinjestudentene følger ulike masterprogram ved fakultetet og samles jevnlig til obligatoriske forskerlinjeseminar. Forskningsprosjektet gjennomføres i tett samarbeid med en av forskningsgruppene på fakultetet. Det forventes at forskerlinjestudenten deltar i forskningsgruppens felles møter.

 

Relevans for arbeidsliv

Forskerlinjen er etablert for å svare på et økende behov for forskningskompetanse i helsesektoren, forvaltningen og akademia.

 

Relevans for videre studierUtdanningen skal forberede studentene på en fremtidig doktorgradsutdanning, og legge grunnlag for en videre forskerkarriere. En forskerlinjekandidat som senere søker opptak på et ph.d.-program vil allerede ha fullført 15 studiepoeng som vil kunne inngå i et ph.d.-løp. I tillegg vil forskningsarbeidet som er gjort i perioden kunne inngå i et senere ph.d. arbeid. Dette innebærer en mulighet for et noe kortere ph.d.-løp, ved at man etter søknad kan få fritak for gjennomførte emner i opplæringsdelen og få forskningsarbeidet godkjent som del av et senere ph.d.-prosjekt.

 

Stipend for forskerlinjestudenter

Forskerlinjeprogrammet medfører en forlenget studietid utover ordinært masterstudium med et sommer- og høstsemester. Studenter som tas opp på forskerlinjen mottar et stipend på til sammen kr. 80 000,- etter søknad til fakultetet, som delvis kompensasjon for tap av inntekt i henhold til forlengelse på studiet. Stipendet utbetales månedlig fra juli (etter innlevert masteroppgave i mai) og forutsetter at studenten følger normal progresjon og oppnår minimum karakteren C på masteroppgaven.

 

I tillegg tildeles driftsmidler til gjennomføring av forskerlinjeprosjektet fra fakultetet etter gitte føringer.

Target group

Målgruppen er heltidsstudenter fra utvalgte masterprogram ved Fakultet for helsevitenskap med sterk interesse for forskning, stor arbeidskapasitet og ambisjoner om senere opptak til ph.d.-program.

Admission requirements

PPU i drama-;og teaterkommunikasjon retter seg mot studenter som ønsker å kvalifisere seg for undervisningsarbeid i grunnskole og videregående skole i tråd med de til enhver tid;gjeldende læreplanverk;og andre arenaer som kulturskoler, folkehøgskoler og museer.;

Learning outcomes

Forskerlinjen i helsevitenskap gir et samlet læringsutbytte som er basert på emnene i opplæringsdelen og forskerlinjeprosjektet. Forskerlinjen gir tilleggskompetanse i forskning og forskningsformidling utover det ordinære masterstudiet.

 

En kandidat med fullført forskerlinje i helsevitenskap har følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Kandidaten

  • har avansert kunnskap innenfor fagområdet og kan kritisk vurdere kunnskapsfronten innenfor sitt spesielle forskningsfelt
  • behersker vitenskapsteori og forskningsmetoder spesielt for sitt forskningsområde
  • kan diskutere relevante etiske problemstillinger i sitt forskningsprosjekt
  • kan vurdere hensiktsmessigheten og anvendelsen av ulike metoder og prosesser i helsevitenskapelig forskning
  • kjenner til kvalitetskravene og prosessene for publisering innen helsevitenskapelig forskning

 

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan formulere problemstillinger, planlegge og gjennomføre et helsevitenskapelig forskningsprosjekt
  • kan begrunne valg av relevante design og metoder
  • kan anvende metodiske verktøy på en selvstendig måte
  • kan gjennomføre selvstendig bearbeiding og analyse av data
  • kan håndtere komplekse faglige spørsmål innenfor sitt prosjekt
  • kan tolke helsevitenskapelige data og forstå vitenskapelig litteratur
  • kan utøve sin forskning i tråd med forskningsetiske retningslinjer

 

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan utøve kritisk tenkning, inkludert å kunne kritisk vurdere egne og andres forskningsresultater/publikasjoner
  • har oversikt over nasjonale og internasjonale formidlingskanaler innenfor sitt forskningsområde
  • kan formidle egne forskningsprosjekter og forskningsresultat i relevante formidlingskanaler
  • kan bidra til utvikling av ny kunnskap og praksis innen eget fagfelt
  • kan delta konstruktivt i faglige debatter

Content and structure

For;opptak;til praktisk-pedagogisk utdanning må søker ha;

;;

  • en mastergrad som inneholder minst ett relevant fag som gir kompetanse til å undervise, jf. forskrift 23. juni 2006 nr.;724 til opplæringsloven kapittel 14;;

eller;

  • en bachelorgrad i utøvende eller skapende kunstfag,;;

eller;;

  • en bachelorgrad på minimum 180 studiepoeng med inntil tre fag som gir kompetanse til å undervise i praktiske og/eller estetiske fag*, hvorav ett av fagene må ha et omfang på minimum 120 studiepoeng. Øvrige fag må ha et omfang på minimum 30 studiepoeng. Det stilles krav om gjennomsnittskarakter C eller bedre fra denne bachelorgraden.; ; *Dette gjelder faglig fordypning innen dramapedagogikk, teaterkunnskap og sceniske og skapende uttrykk innen drama og teaterkommunikasjon.

;

Det gis tilleggspoeng for pedagogisk yrkespraksis som lærer.

;

Studiet krever;politiattest.;

;

Det vises til;forskrift om opptak til studier ved;OsloMet - storbyuniversitetet:;https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2015-12-15-1681;og;forskrift om rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning:;https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2015-12-21-1771

Optional course Spans multiple semesters

1st year of study

1. semester

2. semester

2nd year of study

3. semester

Teaching and learning methods

Kunnskap;;

Kandidaten:;;

  • har;bred;fagdidaktisk og pedagogisk kunnskap;om;relevante trinn;og utdanningsnivå;
  • har;kunnskap;om;og;forståelse for skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag og opplæringsløpet;;
  • har;bred;kunnskap om;gjeldende lov- og planverk;og;kan oppdatere sin kunnskap innenfor;området;;
  • har bred kunnskap om barne- og ungdomskultur og barns og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og kulturelle kontekster;
  • har bred kunnskap om læringsstrategier, læringsarenaer og arbeidsmetoder generelt og særlig i respektive fag;;
  • har kunnskap om;etiske problemstillinger;og om barn og unges rettigheter i et nasjonalt;og internasjonalt perspektiv;;
  • har kunnskap om fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet;

;

;;

Ferdigheter;;

Kandidaten:;

  • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisning basert på forsknings- og utviklingsarbeid og;erfaringsbasert;kunnskap;
  • kan lede og legge til rette for undervisningsforløp som fører til gode faglige og sosiale læringsprosesser;
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning;
  • kan bruke varierte arbeidsmetoder, differensiere og tilpasse opplæring i samsvar med gjeldende læreplanverk, og skape motiverende og inkluderende læringsmiljøer;
  • kan beskrive kjennetegn på kompetanse, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og egen faglige utvikling;
  • kan;finne,;vurdere og henvise til relevant informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en aktuell problemstilling, både muntlig og skriftlig;

;

Generell kompetanse;;

Kandidaten:;;;

  • kan formidle;og kritisk reflektere over;sentrale;faglige,;pedagogiske og fagdidaktiske;teorier,;problemstillinger;og løsninger, både skriftlig og muntlig;
  • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekt både alene og som deltaker i en gruppe;og i tråd med etiske krav og retningslinjer;
  • kan gjennom relevante uttrykksformer utveksle synspunkter og erfaringer med andre og gjennom dette bidra til både egen,;kollegers og skolens utvikling;;
  • kan bygge relasjoner til elever og foresatte;samt;samarbeide med aktører som er relevante for skoleverket;

Internationalisation

I pilotperioden legges det ikke opp til separate ordninger for utvekslingsopphold innenfor forskerlinjens 60 studiepoeng. Det er imidlertid tilrettelagt for utveksling i ordinært masterprogram.

Det forventes aktiv deltakelse på en internasjonal konferanse. I tillegg oppmuntres det til et studiebesøk ved utenlandsk forsknings/utdanningsinstitusjon i løpet av forskerlinjen. Det gis driftstøtte til deltakelse på konferanse etter gitte kriterier.

Artikkelen forskerlinjeprosjektet munner ut i skal skrives på engelsk, for å muliggjøre internasjonal publisering.

Work requirements

Arbeidskrav er alle former for arbeider, prøving og obligatorisk tilstedeværelse som må være vurdert til godkjent for å kunne framstille seg til eksamen.

 

Arbeidskravene i dette studiet består av obligatorisk deltakelse på seminarer med tilhørende presentasjoner av eget arbeid, deltakelse i fakultetets forskningsgruppemøter og deltakelse på veiledning. Videre kreves det at studenten skal utarbeide et individuelt, skriftlig forskerlinjeprosjekt i form av en artikkel. Arbeidet med artikkelen utgjør en vesentlig del av studiet og har som hensikt å bidra til å forskerlinjestudenten forskningskompetanse. Hensikten med de øvrige arbeidskravene er primært å fremme studentens progresjon og utvikling i studiet, sikre deltakelse der dette er nødvendig for å nå et angitt læringsutbytte, stimulere studenten til å oppsøke og tilegne seg ny kunnskap og legge til rette for samhandling og kommunikasjon om faglige spørsmål.

 

Ved ikke godkjent artikkel i forskerlinjeprosjektet kan kandidaten levere omarbeidet versjon èn gang innen 2 mnd.

 

For øvrige arbeidskrav, der studenten av særskilte grunner er forhindret fra å gjennomføre arbeidskrav som beskrevet i emneplan, kan alternative arbeidsformer avtales med emneansvarlig/programansvarlig.

 

Nærmere informasjon om hvilke arbeidskrav som inngår i hvert enkelt emne fremgår av emneplanene.

Assessment

Det vises til lov om universiteter og høyskoler, forskrift om studier og eksamen ved OsloMet og retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved OsloMet.

 

Vurderingsordningene skal gi studentene regelmessig vurdering underveis i studiet for å fremme læring samtidig som det skal gi både utdanningen og studentene informasjon om studieprogresjon og resultat.

 

Alle emner avsluttes med eksamen. Eksamensformen for forskerlinjeprosjektet er en hjemmeeksamen over 1 uke i form av en individuell, skriftlig sluttrapport. Eksamensformene for emnene i opplæringsdelen vil fremgå i de respektive emneplanene. Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen dersom ikke annet er angitt i emneplanen.

 

All detaljert informasjon om eksamen legges ut som egen informasjon i god tid før den enkelte eksamen.

 

På sluttdokumentasjonen for forskerlinjen føres avsluttende vurdering for hvert emne og forskerlinjeoppgavens tittel.

 

VurderingsuttrykkVurderingsuttrykkene som brukes er bestått/ikke bestått.

 

Ny og utsatt eksamenVed ny og utsatt eksamen for forskerlinjeprosjektet (sluttrapport) kan kandidaten levere omarbeidet versjon èn gang innen 2 uker.

 

Klage på karakterSensuren ved skriftlig eksamen kan påklages.

TilsynssensorDet er tilknyttet tilsynssensorordning til studiet i tråd med retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved universitetet. Tilsynssensors oppgaver for dette studiet er å:

  • vurdere omfang, arbeidsbelastning og nivå på opplæringsdelen og forskerlinjeprosjektet
  • vurdere sammenhengen mellom program- og emneplanenes læringsutbyttebeskrivelser, undervisningsopplegg og vurderingsformer
  • gi fagmiljøet tilbakemeldinger og råd som kan brukes i det videre studiekvalitetsarbeidet.

Tilsynssensor vil utarbeide en årlig rapport om sitt arbeid som vil inngå i fakultetets del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Other information

Studiet er internasjonalt orientert;og tar i bruk;internasjonal forskning og faglitteratur. Noe av pensumlitteraturen er;på engelsk. Noe av undervisningen kan også forekomme på engelsk.;Det kan være aktuelt med gjesteforelesere, fra utenlandske institusjoner.;

Studenter kan søke om praksisopphold i utlandet dersom samarbeid ligger til rette for gjeldende studieår. Dette vil bli opplyst ved;praksisforberedelser.;;