EPN-V2

Puppet Theatre Programme description

Programme name, Norwegian
Figurteater
Valid from
2024 FALL
ECTS credits
30 ECTS credits
Duration
1 semester
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Target group

Dette studiet er for kandidater som ønsker å lære om kunstformen figurteater, både integrert i teater og som pedagogisk verktøy.

Admission requirements

Generell studiekompetanse

Content and structure

Formålet med bioingeniørutdanningen er å kvalifisere studenten til å kunne fungere selvstendig som bioingeniør og kunne inngå i faglig, tverrfaglig og tverrprofesjonelt samarbeid. Etter endt utdanning har kandidaten kompetanse til å ivareta dagens og fremtidens behov for bioingeniørfaglige tjenester.

Det totale læringsutbyttet er definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten har kunnskap om

  • kvantitative og kvalitative metoder, laboratorieteknikker og analyseprosesser
  • avanserte analyseinstrumenter og laboratorieutstyr
  • kontrollmetoder og kvalitetssikring av eget arbeid
  • laboratoriemetoders begrensninger og feilkilder
  • analyseresultaters pålitelighet og deres statistiske og medisinske sannsynlighet
  • analysenes anvendelse og betydningen av prøveresultater både i relasjon til kroppens normale funksjon og til sykdom
  • biologiske prøvematerialer og om kvalitetsmessige, sikkerhetsmessige og etiske problemstillinger knyttet til anvendelse, undersøkelse og oppbevaring av slike materialer
  • bioingeniørfagets egenart, historie og utvikling
  • laboratoriemedisinens plass i helsetjenesten

Ferdigheter

Kandidaten

  • behersker analyseteknikker og kan anvende metoder, laboratorieutstyr og analyseinstrumenter som benyttes i medisinske laboratorier
  • kan ivareta preanalytiske forhold og behandle biologisk materiale korrekt
  • kan vurdere laboratoriemetodenes muligheter, begrensninger og feilkilder
  • kan utføre blodprøvetaking av pasienter og tappe blodgivere
  • behersker faglige uttrykksformer og kan formidle relevant fagstoff skriftlig og muntlig

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan arbeide systematisk og nøyaktig etter gjeldende prosedyrer, lover og forskrifter
  • kan arbeide kunnskapsbasert og reflektere over profesjonsutøvelsen
  • kan følge yrkesetiske retningslinjer
  • kan arbeide tverrfaglig og samhandle med andre yrkesgrupper
  • respekterer individuelle ulikheter og kulturelle forskjeller
  • behersker generelle smittevernrutiner
  • kan anvende enkle verktøy som benyttes i innovasjon og entreprenørskap

Optional course Spans multiple semesters

1st year of study

1. semester

Other information

Bioingeniørstudiet omfatter medisinske laboratorieemner, naturvitenskapelige emner og samfunnsvitenskapelige og humanistiske emner.  Studiet er bygget opp rundt tre hovedtemaer:

  • helse og sykdom
  • biomedisinsk analyse
  • profesjon og yrkesrolle

Temaene er koblet tett sammen i undervisningen og danner grunnlaget for den kompetansen som er nødvendig for fremtidig yrkesutøvelse. Studentene skal opparbeide kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse som setter dem i stand til å følge opp og påvirke utviklingen i faget og samfunnets krav til bioingeniørfaglige tjenester.1. studieår: Grunnlaget for biomedisinsk analyse og laboratoriemedisin

I 1. studieår vektlegges grunnleggende kunnskap i laboratorieteknologi og naturvitenskaplige fag. I tillegg er det et felles emne med noen andre helsefagutdanninger som omfatter vitenskapsteori, etikk og kommunikasjon. Studentene har praksis i poliklinikk.

2. studieår:Biomedisinsk analyse, metodikk og diagnose

I dette studieåret vektlegges biomedisinsk analyse som grunnlag for diagnose. Dette omfatter metodekunnskap, analyse, kvalitetssikring og vurdering av prøveresultater innenfor laboratoriefagene. Studentene har praksis i et laboratorium for medisinsk biokjemi.

3. studieår:Bioingeniør- og profesjonskunnskap i praksis

I det siste studiåret ligger hovedvekten på biomedisinsk analyse og profesjonskunnskap i praksis. Sentrale tema i praksis er kvalitetssikring, kvalitetsutvikling, kunnskapsbasert praksis og etisk refleksjon i forhold til profesjonsutøvelse og yrkesrolle. Studentene skal ha praksis i et medisinsk spesiallaboratorium og i blodbank. Studiet avsluttes med en bacheloroppgave i bioingeniørfag. Studiets innhold er organisert i 14 obligatoriske og to valgbare emner. Emnene bygger på hverandre og gir faglig progresjon med stigende krav til kompetanse og forståelse av bioingeniørfaget. Studiet omfatter både ferdighetstrening og teoretisk undervisning ved OsloMet og ekstern praksis. Hvert studieår omfatter 60 studiepoeng. Alle emner avsluttes med en vurdering. 

Studieåret er på 40 uker, og det forventes en arbeidsinnsats på 40 timer per uke. Dette inkluderer både timeplanlagt aktivitet, studentenes egenaktivitet og eksamen.

Progresjon i studiet

Det er en forutsetning å ha bestått foregående studieår for å kunne påbegynne hhv. 2. og 3. studieår.