Programplaner og emneplaner - Student
Professional management of Driving School Programme description
- Programme name, Norwegian
- Faglig leder av trafikkskole
- Valid from
- 2020 SPRING
- ECTS credits
- 30 ECTS credits
- Duration
- 2 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
Studiet skal kvalifisere studentene for faglig ledelse av en trafikkskole. Etter gjennomført studium skal de være i stand til å inneha en lederrolle i arbeidet med å legge til rette for en trafikkopplæring på høyt nivå. Faglig leder skal også bidra til å styrke det kollektive profesjonsfellesskapet for å utvikle egen arbeidsplass som en lærende organisasjon. En faglig leder på en trafikkskole er underlagt Forskrift om trafikkopplæring og førerprøve m.m. (trafikkopplæringsforskriften) (TROF) § 6-15, som setter krav til utvikling, vedlikehold og samkjøring av undervisningsopplegg slik at det harmonerer med gjeldende forskrifter og læreplaner.
Gjennom utdanningen skal studentene tilegne seg et bredt perspektiv på trafikkopplæringens og trafikkskolenes rolle med tanke på samfunnets mangfold og myndighetenes visjon om null skadde og null drepte i trafikken (0-visjonen). Studentene skal dyktiggjøre seg til å arbeide med både daglig drift, ledelse og kvalitetsutvikling av den faglige og pedagogiske kompetanse ved trafikkskolen. De skal også være i stand til å etablere drifts- og utviklingsplan for egen virksomhet. I tillegg må lederen kunne planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere veiledning av kollegiet, individuelt og i gruppe, slik at forskrifter og læreplaner ivaretas.
Target group
Målgruppen er trafikklærere med godkjent utdanning som trafikklærer og som ønsker å utvide sin kompetanse til å bli leder av trafikkskole.
Admission requirements
Opptakskrav er
- Fullført og bestått godkjent trafikklærerutdanning
- Minimum to års praksis på heltid som trafikklærer
Rangering:
Det kan gis tilleggspoeng for relevant yrkespraksis og relevant videreutdanning på følgende måte:
- Heltidspraksis som trafikklærer eller leder av trafikkskole utover minstekravet. Det gis 0,25 poeng per halvår i inntil 5 år, maksimalt 2,5 poeng.
- Relevant videreutdanning på 30 studiepoeng, for eksempel i veiledning, ledelse, økonomi og administrasjon. 0,25 per 30 studiepoeng, maksimalt 1,5 poeng.
Ved lik poengsum prioriteres eldre søkere før yngre jfr. Forskrift om opptak til studier ved OsloMet – storbyuniversitetet.
Deltidsarbeid av ulikt omfang og lengde kan regnes om til heltid etter gjeldende regelverk.
Learning outcomes
For at studenten skal få styrket ferdighetsmålene i emnet skal de produsere to egne journalistiske arbeid, et intervju og en reportasje, som de så skal analysere og vurdere i metoderapporter.
Det første arbeidskravet (intervjuet) har tekstlengde på 3500 tegn (inkl mellomrom), eller max 3 minutter hvis det leveres lyd/bild. I tillegg skal det leveres en metoderapport på inntil 3 sider.
Det andre arbeidskravet (reportasjen) skal være på inntil 8000 tegn (inkl mellomrom) hvis tekst er den dominerende medietypen. Omfanget vil variere mer hvis det benyttes flere medietyper og lengde skal da avtales med rettelærer for gruppegjennomgange. I tillegg for arbeidskrav 2 skal det leveres en metoderapport på inntil 5 sider.
Hvis studenten ikke overholder fristene som er gitt i kursplanen, eller fristene som er avtalt med faglærer, får studenten ikke levere arbeidskrav og mister dermed retten til å gå opp til eksamen. Studenter som ikke får godkjent arbeidskrav ved første forsøk kan levere inn en omarbeidet versjon en gang.
Arbeidskravene gjennomgås i grupper. Hver student får faglig tilbakemelding fra en lærer og én eller flere medstudenter. Det legges vekt på at studentene fungerer som opponenter på hverandres oppgavebesvarelser. Oppmøte på gjennomganger av oppgavene er obligatorisk. Ved sykdom eller annen dokumentert tvingende grunn kan studenten avtale en egen frist med faglærer, men må i så fall gi skriftlige tilbakemeldinger til alle de andre gruppemedlemmenes arbeidskrav i etterkant.
Frister for og nærmere detaljer om innhold og innlevering av arbeidskrav framgår av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved begynnelsen av hvert semester.
Content and structure
Individuell hjemmeeksamen over 7 dager. Et aktuelt medieprodukt, for eksempel en artikkel, nettside, film, podcast, program e.l. publiseres sammen med oppgaveteksten i Inspera. Som eksamensbesvarelse i emnet skal det leveres inn et refleksjonsnotat på inntil 10 sider som analyserer dette arbeidet. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5.
1st year of study
1. semester
Teaching and learning methods
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Work requirements
Ingen ut over opptakskrav.
Assessment
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan:
- gjøre rede for aktuelle sårbarheter, trusler og kontroller på datamaskiner og i datanettverk
- forklare hensikten med risikoanalyser og sikkerhetspolitikker
Ferdigheter
Studenten kan:
- anvende programmer til kryptering og signering
- konfigurere og sette regler i en brannmur
Generell kompetanse
Studenten kan:
- formidle muntlig og skriftlig hvilke trusler som eksisterer ved bruk av dataprogram og hvilke mottiltak som kan benyttes for å få kontroll over disse