EPN-V2

Aesthetics and Special Needs – Nordic Childhoods Programme description

Programme name, Norwegian
Aesthetics and Special Needs – Nordic Childhoods
Valid from
2025 FALL
ECTS credits
20 ECTS credits
Duration
1 semester
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

bred kunnskap om hvordan entreprenørielle holdninger og ferdigheter utvikles i individetbred kunnskap og forståelse for hvordan innovasjonsmetodikk kan fremme utvikling av yrkesfagenekunnskap om skole- og arbeidsliv, og sammenhengen mellom ungdomskultur og årsaker til frafall fra skole- og arbeidslivbred kunnskap om inkludering av kjønn og flerkulturalitet

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende ulike innovative og entreprenørielle strategier for utvikling av aktiviteter og tiltak, eksempelvis bygging av nettverk og samarbeid med lokalt arbeidsliv
  • lede innovative og entrepreniørielle læreprosesser i en mangfoldig elevgruppe
  • formidle sentralt fagstoff digitalt, muntlig og skriftlig
  • konflikthåndtering med bruk av SØT modellen

Generell kompetanse

Studenten kan

    Content and structure

    Studiet er organisert som et deltidsstudium over to semestre med samlinger på campus og på nett. Studietilbudet tilsvarer 30 studiepoeng og inneholder følgende to emner à 15 studiepoeng:

    • Læringsledelse i innovasjonsprosesser, 15 studiepoeng
    • Læringsledelse, mangfold og inkludering, 15 studiepoeng

    Studentene gjennomfører arbeidskrav mellom samlingene. Arbeidskravenes fokus er å forske på egen arbeidsplass/skole gjennom konkrete utviklingsprosjekter som studentene skal planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere.

    Innovasjonspedagogikk og innovasjonskompetanse er nødvendig å tilegne seg i vår tid der endringer skjer raskt, og samfunnet er i kontinuerlig endring. Emnet Læringsledelse i innovasjonsprosesser vektlegger videreutvikling av studentenes evne til å samarbeide bredt og legge til rette for læring på en måte som fanger interesse og motivasjon hos både elever og aktuelle samarbeidspartnere i videregående opplæring.

    Dagens og framtidens skole har en bredt sammensatt elevgruppe, noe som stiller store krav til lærernes tilrettelegging og ledelse av gode læringssituasjoner for elevene. Mangfoldet kan omhandle kjønn, flerkulturalitet, ungdomsidentitet, funksjonsevne, sårbarhet, sosiale forhold og ulike læreforutsetninger. Emnet Læringsledelse, mangfold og inkludering vil vektlegge hvordan gode læringssituasjoner kan tilrettelegges slik at alle elever kan møtes på en verdig måte og ha mulighet til å delta i gode læringsfellesskap. Emnet skal gi yrkesfaglærerne innsikt i og mulighet til å utvikle og nyttiggjøre alternative læringsarenaer med utgangspunkt i elevens individuelle behov og i forholdet mellom tilpasset opplæring og spesialundervisning.

    Når faglige ledere og instruktører deltar på studiet, dekker begrepet «elever» i programplanen både elever og lærlinger.

    Studiet er nettstøttet og organiseres som deltidsstudium med fellessamlinger og arbeidskrav mellom samlingene.

    Læringsledelse i innovasjonsprosesser danner grunnlag for Læringsledelse, mangfold og inkludering, men emnene kan gjennomføres uavhengig av hverandre.

    Normal progresjon er 15 studiepoeng per semester.

    Faglige innholdsmomenter som er gjennomgående i hele studiet

    • Innovasjon i yrkesfaglig opplæring
    • Entreprenørielle verktøy
    • Læringsledelse i endring og utviklingsprosesser
    • Ungdoms- og yrkesidentitet
    • Flerkulturell forståelse
    • Multimodale presentasjoner
    Optional course Spans multiple semesters

    1st year of study

    Other information

    Se emneplaner BLH3320 og BLH3310