EPN-V2

Childrens Linguistic Development and Learning in Pre-School Programme description

Programme name, Norwegian
Barns språkutvikling og språklæring i barnehagen
Valid from
2020 FALL
ECTS credits
30 ECTS credits
Duration
2 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Se emneplanen.

Target group

Ingen

Admission requirements

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har fordypet innsikt i vurdering av elevers læringsprosesser og i bruken av ulike vurderings- og kartleggingsverktøy på individ- og samfunnsnivå
  • har inngående kunnskap om fagdidaktisk, pedagogisk og annen relevant forskning og teori og vitenskapelige tenkemåter knyttet blant annet til læringsressurser
  • har utvidet kunnskap om begynneropplæring sett i lys av den digitale samfunnsutviklingen

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere læringsressurser i lys av teorier og metoder med relevans for begynneropplæring og bruke slik innsikt i forsknings- og utviklingsarbeid og for å fremme elevers tenkning, utvikling og læring
  • kan søke ny kunnskap fra nasjonal og internasjonal forskning innen motivasjon og vurdering, analysere og forholde seg kritisk til ulike teorier og metoder, bruke slik innsikt i profesjonsutøvelsen og til å reflektere over og begrunne ulike sider ved vurderingspraksisen
  • kan observere, analysere og vurdere elevers læring og utvikling på en selvstendig og kritisk måte, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og gjøre nødvendige endringer i opplæringen som ivaretar elevenes behov

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og vurdere faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske problemstillinger med tanke på samfunnsmessig endring og utvikling relevans for begynneropplæring
  • kan analysere og vurdere digitale læringsressurser sett i lys av relevant teori innenfor begynneropplæring
  • kan reflektere rundt tilpasset opplæring og vurdering i begynneropplæringen i en mangfoldig skole
  • kan anvende et kritisk blikk på læreplaner i og overordet fag et begynneropplæringsperspektiv

Learning outcomes

Se fagplanen.

Content and structure

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i den innledende fagplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

Et todelt arbeidskrav knyttet til praksis:

  • Studenter skal i grupper gjennomføre to arbeid med elever på småskoletrinnet på bakgrunn av godkjent problemstilling, ett i matematikk og ett i norsk, eller ett større tverrfaglig opplegg. I begge oppgavene skal pedagogiske perspektiver integreres. Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen.
  • Etter gjennomføring leveres en digital presentasjon som sammenfatter resultater og knytter disse til pensumlitteraturen. Omfang tilsvarende 12-15 minutter. Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen. Formålet med arbeidskravet er å integrere teori knyttet til begynneropplæring i et undervisningsopplegg og drøfte disse, samt økt digital kompetanse.

Et arbeidskrav som skal presenteres i undervisningen i form av en utdanningsmesse.

  • Deltakelse på seminar der studenter i gruppe muntlig presenterer analyse og vurdering av læringsressurser i norsk og i matematikk for trinn 1-4. For begge fag skal pedagogiske perspektiver integreres. I tillegg skal studentene ha en skriftlig framstilling. Omfang: om lag 15 minutter pr. gruppe på utdanningsmessa og skriftlig ett A4-ark per læringsressurs. Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen. Det er obligatorisk oppmøte på seminaret. Formålet med arbeidskravet er økt kompetanse i teoribasert vurdering av læringsressurser, samt å erfare presentasjonsformer som egner seg i begynneropplæringen.

MERKNAD!

For studenter på programmet master i skolerettet utdanningsvitenskap må de i tillegg gjennomføre følgende arbeidskrav:

Et todelt arbeidskrav knyttet til masterskisse:

  • Levere en skisse av et mastertema med problemstilling og aktuell faglitteratur for masteroppgaven (1500 ord). Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studenten få tildelt veileder for masteroppgaven.
  • Deltakelse på masteroppgaveseminar der skissene presenteres

Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen.

Optional course Spans multiple semesters

Teaching and learning methods

Individuell muntlig eksamen på ca. 30 minutter med en forberedt og en uforberedt del.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Work requirements

Egne notater etter nærmere retningslinjer

Assessment

Se emneplanen.

Other information

Programkode: BSSBO 

Emnekode: BSSB6000

Barns språkutvikling og språklæring i barnehagen

Videreutdanning for barnehagelærere

Godkjent av prodekan for studier 13. mars 2018

Gjeldende fra høstsemesteret 2019

Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier

Institutt for barnehagelærerutdanning

Fagplanen gjelder for kull 2019/2020