EPN-V2

Pedagogical Work in Preschool Education Programme description

Programme name, Norwegian
Tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk
Valid from
2024 FALL
ECTS credits
60 ECTS credits
Duration
4 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk (60 studiepoeng) er et deltidsstudium for ansatte i barnehage med annen relevant treårig pedagogisk utdanning enn barnehagelærerutdanning (jf. avsnittet om opptakskrav).Studieprogrammet består av følgende to emner:

  • Småbarnspedagogikk (30 studiepoeng)
  • Barnehagepedagogikk (30 studiepoeng)

Begge emnene kvalifiserer samlet sett for ansettelse i stilling som pedagogisk leder i barnehage. Det er barnehageeier som vurderer om søkers kompetansen er tilstrekkelig for å kvalifisere til ansettelse.

Gjennom studiet skal studenten utvikle kunnskaper, ferdigheter og kompetanse på områder knyttet til arbeid i barnehagen.

Tilleggsutdanningen er en del av Utdanningsdirektoratets videreutdanningstilbud for ansatte i barnehage.

Target group

Det vises til forskrift om opptak til masterstudier ved Høgskolen i Oslo og Akershus http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20111208-1215.html

25 % av studieplassene er forbeholdt søkere som konkurrerer på grunnlag av karakterpoeng.

 

Til studieretningen fagdidaktikk: kunst og design

  • Bachelorgrad faglærerutdanning i design, kunst og håndverk, treårig faglærerutdanning i formgiving, kunst og håndverk eller treårig faglærerutdanning i forming og formingsfag eller tilsvarende.
  • Lærerutdanning og, som del av eller i tillegg til denne, formingsfaglig utdanning med et omfang på 60 studiepoeng eller tilsvarende.
  • Bachelorgrad innen visuelle kunstfag og/eller design og i tillegg praktisk-pedagogisk utdanning med et omfang på 60 studiepoeng eller tilsvarende.

 

Tilleggspoeng for relevant praksis og tilleggsutdanning

Det gis inntil 2 tilleggspoeng for relevant praksis. Slik praksis kan være:

  • pedagogisk virksomhet og annen relevant yrkeserfaring i minimum 50 % stilling i ett år eller hel stilling i et halvt år ut over opptaksgrunnlaget. Praksis må være opparbeidet etter endt grunnutdanning.
  • kunstnerisk virksomhet som har omfattet juryerte utstillinger, offentlige innkjøp og oppdrag, juryerte stipendtildelinger eller verkstedsvirksomhet. Erfaring som selvstendig næringsdrivende knyttet til relevant virksomhet kan gi uttelling etter bestemte krav til dokumentasjon.
  • teaterfaglig virksomhet i form av engasjement i teatergrupper, fortellerteater, organisasjoner eller andre formidlingssituasjoner.
  • annen kunstfaglig virksomhet i form av kuratorvirksomhet, offentlig formidlingsvirksomhet eller publisering
  • motefaglig virksomhet i form av produktutvikling, klesproduksjon, utstillinger, kostyme og faglig publisering. Erfaring som selvstendig næringsdrivende knyttet til relevant virksomhet kan gi uttelling etter bestemte krav til dokumentasjon.

Det gis også inntil 2 tilleggspoeng for relevant tilleggsutdanning, dvs. utdanning innen fagområder som:

  • formgivingsfag, kunst og design og duodji
  • pedagogikk, spesialpedagogikk og psykologi
  • ex.phil. og ex.fac. og filosofi
  • sosiologi, sosialantropologi og utviklingsstudier
  • kunsthistorie, designhistorie, arkitektur, kunstvitenskap, kultur- og idéstudier
  • media og kommunikasjon, film og drama/teatervitenskap
  • innovasjon og entreprenørskap

Admission requirements

Kandidaten tilegner seg avansert kompetanse i planlegging, gjennomføring og vurdering av forsknings- og utviklingsoppgaver (FoU-oppgaver) og videreutvikler profesjonell virksomhet og fagkritisk refleksjon.

I løpet av studiet utvikler kandidaten spesialiserte kunnskaper, ferdigheter og kompetanse innenfor fagdidaktikk: kunst og design.

Etter gjennomført master i estetiske fag beskrives kandidatens kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse slik:

 

Kunnskap

En kandidat med fullført utdanning:

  • har avansert kunnskap innenfor det estetiske fagfeltets profesjoner og roller
  • har inngående kunnskap om diskurser og problemstillinger innen eget studieretningsområde
  • har inngående kunnskap om det estetiske fagfeltets vitenskapelige teorier og metoder og om kunstfagenes og/eller designfagenes egenart som forskningsområde
  • har inngående kunnskap om didaktiske problemstillinger
  • har inngående kunnskap om samfunnsetiske perspektiver på dannelse
  • har kunnskap om det norske og internasjonale kunstfeltet og/eller designfeltet
  • har avansert kunnskap om estetisk praksis i samfunnet
  • har kunnskap om og evne til å analysere perspektiver på det flerkulturelle og globale, kjønn og likestilling

 

Ferdigheter

En kandidat med fullført utdanning:

  • kan analysere og vurdere teorier, metoder og fortolkninger som er relevante for det estetiske fagfeltet
  • kan foreta etiske refleksjoner i teori og praksis
  • har praktisk estetisk kompetanse på høyt faglig nivå
  • har spesialisert praktisk teoretisk kompetanse
  • kan benytte relevante metoder for forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid/artistic research
  • kan anvende kunnskap fra studieretningsemnet skapende og kritisk
  • kan vurdere og kontekstualiserer estetiske praksiser i et samfunnsperspektiv
  • kan reflektere over det estetiske fagfeltet i lys av ulike dannelsesdimensjoner

 

Generell kompetanse

En kandidat med fullført utdanning:

  • kan benytte tilegnet kunnskap og ferdigheter i nyskapende arbeid og prosjekter innenfor det estetiske fagfeltet
  • kan forvalte kunstfaglig og/eller designfaglig kompetanse og kulturell dannelse i ulike institusjoner
  • kan utarbeide og gjennomføre formidlingskonsepter for ulike målgrupper
  • er kvalifisert til å arbeide i en forskningskontekst

Learning outcomes

Masterstudiet i estetiske fag er et deltidsstudium over fire år med et omfang på 120 studiepoeng. Studiet er i de første to årene (60 studiepoeng) organisert i fellesemner og emner knyttet til studieretningen. I tredje og fjerde studieår gjøres et selvstendig masterarbeid (60 studiepoeng).

Content and structure

Studiet er internasjonalt orientert og tar i bruk internasjonal forskning og faglitteratur. Noe av pensumlitteraturen er på engelsk. Noe av undervisningen kan også forekomme på engelsk. Det kan være aktuelt med gjesteforelesere fra utenlandske institusjoner. Studentene får mulighet til å delta på en internasjonal forskningskonferanse innen forskningsfeltet hvert studieår, sammen med de faglig tilsatte ved studieretningen.

Optional course Spans multiple semesters

1st year of study

2nd year of study

3. semester

4. semester

Teaching and learning methods

Et arbeidskrav er et obligatorisk arbeid/en obligatorisk aktivitet som må være godkjent innen fastsatt frist for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen. Arbeidskrav kan være skriftlig innlevering og innlegg eller presentasjon på seminar. Arbeidskrav kan gjennomføres individuelt eller i gruppe. Studenter som samlet har mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse, får ikke anledning til å avlegge eksamen.

Arbeidskrav gis for å fremme studentenes progresjon og utvikling og for å sikre deltakelse der dette er nødvendig. Arbeidskrav kan også gis for å sikre at studenten oppnår et læringsutbytte som ikke kan prøves ved eksamen.

Tilbakemelding på arbeidskrav er godkjent/ikke godkjent.

 

Ikke godkjente arbeidskrav

Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel legeerklæring, fritar ikke for innfrielse av arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke innfrir arbeidskrav innen fristen, bør så langt det er mulig, kunne få et nytt forsøk før oppmeldingsfrist til eksamen. Dette må avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle lærer. Hvis det ikke er mulig å gjennomføre et nytt forsøk på grunn av fagets/emnets egenart, må studenten påregne og ta arbeidskravet ved neste mulige tidspunkt. Dette kan medføre forsinkelser i studieprogresjonen.

Practical training

Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler og Forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Se høgskolens nettsider www.hioa.no

Muntlige og praktiske eksamener skal ha to sensorer da disse eksamensformene ikke kan påklages. Formelle feil kan likevel påklages. Andre eksamensformer kan påklages.

 

Studieprogresjon

Før eksamen i MEST5900 kan avlegges skal alle tidligere emner være bestått.

 

Ekstern sensur

Eksamener som kun sensureres internt, skal jevnlig trekkes ut til ekstern sensurering.

 

Tilsynssensorordning

Tilsynssensorordningen er en del av kvalitetssikringen av det enkelte studium. En tilsynssensor er ikke en eksamenssensor, men en som har tilsyn med kvaliteten i studiene. Alle studier ved OsloMet skal være under tilsyn av tilsynssensor, men det er rom for ulike måter å praktisere ordningen på. Viser til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet, se her: http://www.hioa.no/Studier/Lov-og-regelverk

 

Ny og utsatt eksamen Oppmelding til ny/utsatt eksamen gjøres skriftlig. Til utsatt/ny eksamen gjelder særskilte oppmeldingsfrister. Studenten må selv melde seg opp til slik eksamen. Ny/utsatt eksamen arrangeres normalt tidlig i påfølgende semester. Ny eksamen arrangeres for studenter som har levert eksamen og ikke fått bestått. Utsatt eksamen arrangeres for studenter som ikke fikk avlagt ordinær eksamen. Nærmere informasjon om oppmelding til og tidspunkt for ny/utsatt eksamen finnes på nettsiden www.hioa.no. For mer detaljer informasjon om ny og utsatt eksamen, se den enkelte emneplan.

 

På vitnemålet for master i estetiske fag framkommer studieretning, avsluttende vurdering for hvert emne og tittel på masterprosjektet.

Work requirements

Arbeidskrav

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel legeerklæring, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med faglærer.

Arbeidskrav vurderes til «godkjent» eller «ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «ikke godkjent», har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale tid for ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.

Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den enkelte emneplan.

Faglige aktiviteter med krav om deltagelse

Det er krav om tilstedeværelse på minst 80 prosent av samlingene på OsloMet. Dette begrunnes med at studentene i de fysiske samlingene skal arbeide med refleksjon og læringsprosesser i grupper, med relevans for profesjonsrollen som barnehagelærer og pedagogisk arbeid i barnehagen. Kravet om tilstedeværelse har sitt utgangspunkt i målet med læringsutbyttene for tilleggsutdanningen der læring utvikles gjennom samarbeid, utprøving og praktisk arbeid med medstudenter, barn og lærere.

Fravær utover 20 prosent, eller mer enn én samling, medfører at studenten blir trukket fra eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver, etter avtale med fagansvarlig. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.

Assessment

For informasjon om vurdering og sensur, se emneplanene BSSP6000 Småbarnspedagogikk og BSBP6000 Barnehagepedagogikk.

Other information

Tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk (60 studiepoeng)

Pedagogical Work in Preschool Education

Deltid over fire semester. Oppdragsstudium

Studieprogramkode: BSPO

Emnekoder:

Småbarnspedagogikk: BSSP6000

Barnehagepedagogikk: BSBP6000

Godkjent av utdanningsutvalget 15.februar 2019

Revisjon godkjent av utdanningsutvalget 14.12.2020

Gjeldende fra høstsemester 2021

Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier

Institutt for barnehagelærerutdanning