Programplaner og emneplaner - Student
Special Needs Early Childhood Education Programme description
- Programme name, Norwegian
- Spesialpedagogikk i barnehagen
- Valid from
- 2024 FALL
- ECTS credits
- 30 ECTS credits
- Duration
- 2 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
Denne videreutdanningen er for deg som ønsker spesialpedagogisk kompetanse. Emnet passer godt for deg som ønsker å legge til rette for et inkluderende læringsmiljø i barnehagen gjennom tilpasning og mestring for barn med ulike læringsforutsetninger. Studiet legger vekt på dialog, samhandling og refleksjon knyttet til ulike temaer, slik at du får et godt grunnlag til refleksjon rundt problemstillinger du møter i ditt pedagogiske arbeid i egen barnehage.
Utdanningen retter seg mot ansatte i barnehage som har relevant bachelorutdanning og som ønsker å utvikle egen kompetanse i emnet. Studiet inneholder ulike teoretiske innfallsvinkler til det spesialpedagogiske området og kjennetegnes av en breddetilnærming til inkludering og tidlig innsats, med mål om at studentene utvikler evne til kritisk og analytisk tenkning og handlingskompetanse. Studiet omhandler kunnskap om å tilrettelegge for et allmennpedagogisk tilbud av god kvalitet for barn som trenger ekstra støtte og spesialpedagogisk hjelp.
Spesialpedagogikk i barnehagen (30 studiepoeng) er en samlingsbasert videreutdanning på masternivå over to semestre. Fullført utdanning kan, etter søknad, innpasses som del av masterprogrammet i barnehagekunnskap (120 studiepoeng) ved OsloMet. Det søkes om innpassing av Spesialpedagogikk i barnehagen etter opptak på masterprogrammet i barnehagekunnskap.
Target group
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan redegjøre for hvordan WHOs Internasjonale klassifikasjon av funksjon, funksjonshemming og helse (ICF) kan anvendes i kliniske beslutningsprosesser
- kan begrunne sine fysioterapitiltak i lys av ulike perspektiver
- kan redegjøre for ulike forklaringsmodeller for smerte
- har innsikt i emosjonelle aspekter ved langvarige smerter i muskel- og skjelettsystemet
- kan gjøre rede for hvordan personlige, sosiale og kulturelle forhold virker inn på kropp og bevegelse
- kan gjøre rede for muskel- og skjelettlidelser i et samfunnsperspektiv
- kan gjøre rede for risikofaktorer for å utvikle muskel- og skjelettplager
- kjenner til og kan oppdatere seg på forskning innen forebygging og behandling av muskel- og skjelettplager og effekten/nytten av tiltakene
Ferdigheter
Studenten kan
- gjennomføre en fullverdig funksjonsundersøkelse for å kartlegge skader, sykdommer og/eller plager i muskel- og skjelettsystemet
- anvende standardiserte målemetoder for funksjon og bruke dem i kliniske beslutningsprosesser
- vise/gjennomføre behandling med utgangspunkt i resultater fra undersøkelse
- anvende sekundærforebyggende fysioterapitiltak for personer med skader, sykdommer og/eller plager i muskel- og skjelettsystemet
- føre og oppdatere en pasientjournal i henhold til utdanningens retningslinjer
- presentere og drøfte innholdet av egen pasientundersøkelse og behandlingsopplegg i en studentgruppe samt gi konstruktive innspill til medstudenters presentasjoner
- overholde rutiner og retningslinjer for praksisstedet.
Generell kompetanse
Studenten
- kan vise empati og anerkjennelse i relasjoner med pasienter
- kan reflektere over egen handle - og væremåte
Admission requirements
Undervisningen veksler mellom ressursforelesninger, introduksjonsforelesninger og ferdighetstrening som kombineres med studentarbeid i grupper og individuelt. Ferdighetstreningen tilrettelegger for utvikling av manuelle ferdigheter og kroppslige erfaringer under veiledning. Studentene skal behandle hverandre og bytte på å være «pasient» og «terapeut». Fysioterapi knyttet til undersøkelses- og behandlingstiltak presenteres for medstudenter som gruppearbeid og drøftes i samlet studentgruppe hvor faglærer er tilstede.
Learning outcomes
Arbeidskrav
Pasientjournal skrevet i praksisperioden skal være godkjent av veileder.
Obligatorisk tilstedeværelse
- minimum 80 % tilstedeværelse på introduksjonsforelesninger, ferdighetstrening og timeplanfestet gruppearbeid (merkes med * i timeplanen)
- minimum 90 % tilstedeværelse i klinisk praksis
Praksis
Emnet inneholder praksis på universitetets praksisavdeling i 5 uker.
Innhold: Læringsutbyttene under "Ferdigheter" og "Generell kompetanse".
Vurderingsuttrykk: Bestått/ ikke bestått
Veileder vurderer alle studentene.
Content and structure
For å fremstille seg til eksamen må praksisperioden være bestått og kravene til obligatorisk tilstedeværelse være godkjent.
Eksamensinnhold: Samtlige læringsutbytter under "Kunnskap" og "Generell kompetanse"
Eksamensform: Individuell muntlig eksamen, inntil 25 minutter
1st year of study
1. semester
2. semester
Teaching and learning methods
Gradert skala A-F.
Work requirements
Alle studenter vurderes av to sensorer. 25 prosent vurderes av én ekstern og én intern sensor. De øvrige vurderes av to interne sensorer.
Assessment
Se emneplanen.
Other information
Spesialpedagogikk i barnehagen
Special Needs Early Childhood Education
Videreutdanning for barnehagelærere
30 studiepoeng
Godkjent av utdanningsutvalget 17.12.2019.
Gjeldende fra høstsemesteret 2021.
Revisjon godkjent av utdanningsutvalget 12.12.2022, gjeldende fra høstsemesteret 2023.
Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier
Institutt for barnehagelærerutdanning
Emnekode: BSPE6000